Μια αισιόδοξη ματιά για τη σεζόν που ξεκινά

29-05-20 | ΑΠΟΨΗ

Γράφει ο Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου (*)

Όλο αυτό το πρόσφατο διάστημα της πανδημίας στην χώρα μας, έγινε αντιληπτό το φαινόμενο, αρκετοί επαγγελματίες και «ειδικοί» του τουρισμού στη χώρα μας, ως άλλες «Κασσάνδρες» και μάντεις δεινών, να εκφράζουν μεταξύ άλλων σε διαδικτυακά φόρα, σεμινάρια, webinars κ.α., την άποψη ότι δεν πρέπει να περιμένουμε τουρίστες στην Ελλάδα για το 2020.  Παράλληλα ως «ειδικοί» παρατηρητές, αντί να προτείνουν ρεαλιστικά σχέδια και λύσεις, πραγματικούς τρόπους αντιμετώπισης των νέων συνθηκών που δημιουργούνταν στην αγορά για επαγγελματίες και εργαζόμενους, αυτοί προεξοφλούσαν την καταστροφή του ελληνικού τουρισμού, έβλεπαν παντού αποτυχίες, κατηγορούσαν την Πολιτεία για καθυστέρηση, τους φορείς για αδράνεια (λες και όλα έπρεπε να ήταν έτοιμα, καμωμένα από καιρό, λες και δεν απαιτούνταν χρόνος για την παρακολούθηση της εξέλιξης του ιού εντός των τειχών, αλλά και διεθνώς και πάντως συνεχής διαβούλευση με διεθνείς και εγχώριους Φορείς).

Κι αν αυτή η απαισιοδοξία δεν είχε κάποιο «περίεργο» λόγο να διοχετεύεται προς τους δικαιολογημένα τρομαγμένους επιχειρηματίες και επαγγελματίες του τουρισμού, την ώρα που μάλιστα, απαιτούνταν ψυχραιμία, σύνεση και καθαρό μυαλό, τότε ίσως να πρέπει να προβληματίσει όλους μας και περισσότερο τους ίδιους τους «κήρυκες των δεινών» για το ποιον της ειδικότητας τους ή την εναρμόνιση της πάλαι ποτέ αποκτηθείσας γνώσης τους με την πραγματικότητα και τις επικρατούσες συνθήκες, αλλά και με τις μελλοντικές ανάγκες της τουριστικής αγοράς. 

Ναι, δεν είναι μια τουριστική σεζόν σαν τις άλλες

Ναι, είναι αδύνατον να πιάσουμε τα νούμερα προηγούμενων ετών, ωστόσο πρέπει να προσαρμοστούμε το συντομότερο δυνατόν στα νέα δεδομένα και να επιχειρήσουμε για το καλύτερο δυνατό μέσα στις συγκεκριμένες, πρωτόγνωρα δύσκολες συνθήκες. 

Στη ζωή υπάρχουν δύο είδη ανθρώπων: οι αισιόδοξοι και οι απαισιόδοξοι, όπου οι απαισιόδοξοι έχουν συνήθως δίκιο. Όμως αν η ανθρωπότητα έφτασε ως εδώ, αυτό το χρωστάει στους αισιόδοξους. Ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Ηράκλειτος είχε πει «εάν μη έλπηται ανέλπιστον, ουκ εξευρήσει», δηλαδή αν δεν ελπίζεις στο ανέλπιστο, δεν θα το βρεις.

Ο γράφων, αναφερόμενος στο άρθρο του που δημοσιεύθηκε την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου στο πάντα φιλόξενο χώρο του Tornosnews.gr, είχε καταλήξει ότι ο τουρισμός στην Ελλάδα θα επανεκκινούσε στο πιθανότερο σενάριο τον Ιούνιο, όπως και γίνεται τελικά. Κι αυτή η πρόβλεψη δεν αποτελούσε απλά μια επιθυμία που βασιζόταν στο να ξορκιστεί το κακό που μας βρήκε, αλλά στηριζόταν σε μια πραγματικότητα. Στηριζόταν στα έγκαιρα και έγκυρα μέτρα της Κυβέρνησης που σε συνεργασία με τους επιστήμονες κατέστρωσε σχέδιο μάχης με τον κορωνοϊό. Στηριζόταν στη συγκριτικά δραματικότερη κατάσταση των άλλων χωρών που δυστυχώς μετρούσαν χιλιάδες ανθρώπινων απωλειών.

Με εκείνα τα δεδομένα και την διαμορφωμένη έως τότε κατάσταση, ο γράφων είχε υπογραμμίσει την κρίσιμη σημασία της επιτυχούς αντιμετώπισης της υγειονομικής κρίσης  που θα δοκίμαζε -σε πρώτη φάση- τα όρια και την ετοιμότητα του συστήματος υγείας της χώρας μας και σε δεύτερη φάση τις αντοχές της οικονομίας, καθώς το μέγεθος της ζημιάς που επέφερε θα ήταν αναπόφευκτα σημαντικό για τα οικονομικά της χώρας.

Αναφέροντας οικονομία, πάει ο νους στον Αυστριακό «γκουρού» του μάνατζμεντ, Peter Drucker (1909–2005), που είχε πει πως «στην ιστορία κάθε επιτυχίας, θα βρεις κάποιον που πήρε μια θαρραλέα απόφαση». Επίσης, η σκέψη πάει αυθόρμητα και στον Γάλλο συγγραφέα και φιλόσοφο του Διαφωτισμού, Μοντεσκιέ (1689-1755) που υποστήριζε πως «για να κάνεις μεγάλα πράγματα, δεν είναι ανάγκη να είσαι μεγαλοφυΐα. Δεν είναι ανάγκη να είσαι πάνω από τους άλλους ανθρώπους. Πρέπει να είσαι μαζί τους». Και ναι η ελληνική Κυβέρνηση πήρε μια τέτοια θαρραλέα απόφαση, και στάθηκε δίπλα στους ανθρώπους (όπως σταθήκαμε όλοι μας δίπλα σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, δίπλα σε κάθε έναν που έδωσε αυτή τη μάχη από κάθε πόστο) προτάσσοντας την αξία της ανθρώπινης ζωής και τη σημασία της προστασίας των πολιτών της, πέρα και πάνω από το όποιο οικονομικό κόστος και με στόχο τις λιγότερες δυνατές απώλειες συνανθρώπων μας.  

Μια επιτυχημένη προσέγγιση και διαχείρισης της κρίσης αυτής, όπως αναφέρονταν στο προαναφερθέν άρθρο, θα ήταν το κλειδί για την ταχύτερη επανεκκίνηση της οικονομίας και κατ’ επέκταση του τουρισμού και θα οδηγούσε στην ανάδειξη της Ελλάδας ως υπεύθυνου προορισμού, σε σχέση με ότι γινόταν την ίδια στιγμή γύρω μας στο κόσμο. Και ναι η πανθομολογούμενη διεθνώς, επιτυχία της Ελλάδας στη διαχείριση της πανδημίας μπορεί και πρέπει να είναι η πιο ενδεδειγμένη διαφήμιση της νέας εποχής του ελληνικού τουρισμού. Ήδη τα διεθνή ΜΜΕ έχουν εστιάσει στην ελληνική τουριστική αγορά ως κορυφαίο προορισμό για το φετινό καλοκαίρι και η επιτυχία τη επανεκκίνησης θα δώσει τρομακτική ώθηση και για την επόμενη τουριστική σεζόν. 

Η Ελλάδα ως ασφαλής προορισμός για το 2020

Η χώρα ανοίγει τα σύνορά της με πίστη και εμπιστοσύνη στις δυνατότητές της, με αυτοπεποίθηση και διάθεση για να προσφέρει την καλύτερη δυνατή φιλοξενία, καθώς ξέρει καλύτερα από κάθε άλλο προορισμό πώς να το κάνει απολεσματικότερα. Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των ελληνικών προορισμών είναι γνωστά και αμετάβλητα όλα αυτά τα χρόνια. Αλλά τώρα, ίσως πρέπει να προστεθεί κι άλλο ένα, αυτό του «υπεύθυνου» προορισμού. Το μόνο που απομένει «μοιραία» για την Ελλάδα φέτος, είναι να γίνει ο τόπος της «αναγέννησης» κάθε επισκέπτη μας, ο οποίος δοκιμάστηκε σκληρά στην κρίση κι έχει ανάγκη την αναπτέρωση της ψυχολογίας του, την απόλαυση πολύτιμων στιγμών χαλάρωσης και γαλήνης μακριά από την πρωτόγνωρα άσχημη κατάσταση που βίωσε με την πανδημία. 

Ο Αμερικανός πολιτικός Henry Kissinger, (1923 -) θα πει πως «κάθε επιτυχία απλά εξασφαλίζει ένα εισιτήριο για ένα πιο δύσκολο πρόβλημα». Και ναι δεν υποστηρίζει κανείς πως όλα τελείωσαν και ο πόλεμος με τον κορωνοϊό κερδήθηκε οριστικά. Το φιλόδοξο άνοιγμα των συνόρων μας για το καλωσόρισμα των επισκεπτών μας, είναι το νέο μεγάλο στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί από όλους μας. Και θα κερδηθεί όχι από μια ακόμα παρεχόμενη (ανέξοδη και ίσως ανεύθυνη θα πουν ορισμένοι, προεξοφλώντας την αποτυχία) δόση αισιοδοξίας. Θα κερδηθεί, παρά τους προβληματισμούς, τις γκρίνιες, τα κατανοητά παράπονα των επαγγελματιών για καθυστερήσεις, για το δεδομένο του κόστους που ήδη έχουν επωμιστεί - ανεξάρτητα από τα φιλότιμα κυβερνητικά μέτρα στήριξης - που αναμφίβολα αντικατοπτρίζουν την αγωνία και το προβληματισμό τους, όχι μόνο για το άγνωστο της επόμενης ημέρας, αλλά και το επιβεβλημένο του σήμερα. 

Η ηγεσία του Ελληνικού Υπουργείου Τουρισμού, συνεκτιμώντας τα έκτακτα διεθνή δεδομένα και τις απόψεις της Επιτροπής των Ειδικών Ιατρών για τα αποτελέσματα των επιδημιολογικών μελετών εντός και εκτός της χώρας, αλλά και τα αποτελέσματα των τεστ που πραγματοποιήθηκαν σε περίπου 1300 επισκέπτες από το εξωτερικό και τα οποία έδειξαν μηδενικά κρούσματα του ιού, συνέταξε τα αναλυτικά υγειονομικά πρωτόκολλα που θα ισχύσουν στο σύνολο των τουριστικών επιχειρήσεων και αποτελούν ουσιαστικά τους νέους κανόνες για την ασφαλή και ομαλή φιλοξενία των τουριστών στη χώρα μας. 

Παράλληλα «τρέχει» προγράμματα διαφημιστικής προβολής και προώθησης της χώρας στις αγορές του εξωτερικού, ενώ είναι από καιρό σε επαφές με άλλες χώρες του εξωτερικού με παρόμοια ή και χαμηλότερα υγειονομικά και επιδημιολογικά δεδομένα, ώστε να αποτελέσουν αυτές τις πρώτες πηγές εισερχόμενων τουριστών και θα ακολουθήσουν από την 1η Ιουλίου κι επόμενες αγορές ανάλογα με την εξέλιξη των δεδομένων. 

Η οικονομία είναι ψυχολογία

 «Η επιτυχία δεν είναι οριστική, η αποτυχία δεν είναι μοιραία. Αυτό που μετράει είναι το κουράγιο να συνεχίζεις», είχε πει χαρακτηριστικά ο Βρετανός Πρωθυπουργός Winston Churchill (1874-1965). Κι όπως αποδείξαμε ως Έλληνες και σε αυτή την κρίση, δεν φοβόμαστε τις δυσκολίες, βρίσκουμε τη δύναμη να συνεχίζουμε και θα πετύχουμε ξανά! Η οικονομία είναι ψυχολογία και η αισιοδοξία δημιουργεί θετικό κλίμα, δίνει την απαραίτητη ώθηση για την επανεκκίνηση. Ο επισκέπτης μας, θέλει να δει το χαμόγελο μας και την θετική μας διάθεση, είναι πελάτης μας και πρέπει να κάνουμε τα πάντα για του προσδώσουμε θετική αξία σε κάθε στάδιο του ταξιδιού του, σε κάθε εμπειρία που θα βιώσει δίπλα μας, μαζί μας.

Κι αν φέτος δεν μπορεί να δει το καλύτερο μας χαμόγελο - κρυμμένο γαρ -  πίσω από την απαιτούμενη μάσκα στο πρόσωπο μας, ας δει τη πίστη και τη δύναμη στα μάτια μας. Αυτά δεν θα είναι ποτέ καλυμμένα και θα αντικατοπτρίζουν τη θετικότητα, το φιλότιμο και την ανθρωπιά του Έλληνα οικοδεσπότη. Ας τον κάνουμε άλλη μια φορά να νιώσει σαν τον σπίτι του και είναι βέβαιο ότι θα το εκτιμήσει και θα μας το ανταποδώσει και το 2021 και το 2022 κι έπειτα.  

Υποχρέωση μας έπειτα από αυτή τη πρωτόγνωρη και ιδιαίτερα απαιτητική τουριστική περίοδο, είναι να εργαστούμε όλοι μαζί (Πολιτεία, Φορείς, Επαγγελματίες, εργαζόμενοι του τουριστικού τομέα) για να θέσουμε τον ελληνικό τουρισμό επιτέλους σε νέες, πιο στέρεες βάσεις και για αυτό ακριβώς το θέμα ο γράφων θα επανέλθει σε επόμενο άρθρο με συγκεκριμένες προτάσεις για την επόμενη ημέρα.

(*) O κ. Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου είναι  Σύμβουλος Επιχειρήσεων Αειφόρου Τουριστικής Ανάπτυξης & Μάρκετινγκ / Chinese Tourism Expert / Trainer / Researcher                                                        

διαβάστε ακόμα

Γιατί η ΕΕ αγοράζει ακόμα ρωσικό αέριο;
Alltours | Ταξίδια γνωριμίας με Ολυμπιακή Ριβιέρα, Χαλκιδική και Κρήτη Γερμανών πρακτόρων
Ελληνικός τουρισμός 2023 | 5 Περιφέρειες είχαν το 90,5% των εισπράξεων και το 84% των επισκέψεων
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βραβεύει εξέχοντα αρχιτεκτονικά έργα σε όλη την Ευρώπη
ΕΟΤ: Προβολή της Ελλάδας στη Μεγάλη Βρετανία για τουρισμό περιπέτειας
Γερμανικός τουρισμός: +63% οι δαπάνες για διακοπές το καλοκαίρι του 2024 – Τρίτη επιλογή η Ελλάδα
Ελληνικός τουρισμός 2024 | Τι δείχνουν οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις για τη σεζόν - η εικόνα ανά αγορά και αεροδρόμιο
Ισπανικός τουρισμός | Νέο ρεκόρ αναμένεται το 2024
Προβολή της Ρόδου στην Ολλανδική και Βελγική αγορά
Χαλκιδική: Fam trip 20 τουριστικών πρακτόρων από 12 χώρες