Θεμελιώδες αξίωμα στις αγορές είναι ότι ένα προϊόν ή μια υπηρεσία πωλείται στην τιμή που είναι ελκυστική στους καταναλωτές. Εν ολίγοις, στην τιμή που βρίσκεις πρόθυμους αγοραστές. Προφανώς, στον καθορισμό της τιμής καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει η ποιότητα και ο ανταγωνισμός. Δεν μπορείς να πουλάς ακριβότερα από τον ανταγωνιστή κάτι που είναι ανάλογης ποιότητας.
Το αξίωμα αυτό, εν πολλοίς, έχει εφαρμογή και στον τουρισμό και ήδη το βλέπουμε φέτος. Ας καταγράψουμε ορισμένα γεγονότα:
** Η Μαγιόρκα, όπου οι τιμές εκτοξεύτηκαν λόγω της συνεχούς ανόδου των αφίξεων την προηγούμενη τριετία και τον διπλασιασμό του τουριστικού φόρου, τα στοιχεία κρατήσεων από τις δυο μεγάλες αγορές, τη γερμανική και βρετανική, δείχνουν αισθητή μείωση. Μάλιστα, στη γερμανική αγορά όλο το πρώτο εξάμηνο καταγράφεται σταθερή μείωση των κρατήσεων, Περίπου ανάλογη εικόνα υπάρχει και για τους άλλους ισπανικούς προορισμούς όπου αυξήθηκε το κόστος διακοπών. Οι μεγάλοι τουρ οπερέιτορ είχαν προειδοποιήσει εγκαίρως για την εξέλιξη αυτή, υπογραμμίζοντας ότι φέτος που άνοιξαν ξανά κυρίως η Τουρκία και η Αίγυπτος οι Ευρωπαίοι έχουν και άλλες επιλογές. Γι αυτό οι Ισπανοί ξενοδόχοι και οι τοπικές κυβερνήσεις, που αυξάνουν τους φόρους τους τουρίστες, πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί.
** Και φαίνεται ξεκάθαρα ότι αυτό γίνεται την εφετινή σεζόν: Η Αίγυπτος στη Γερμανία έχει αύξηση κρατήσεων γύρω στο 40% το πρώτο εξάμηνο, η Αττάλεια έχει μερίδιο 29% στο εξάμηνο επί του συνόλου των κρατήσεων στα 10 μεγαλύτερα αεροδρόμια των προορισμών των Γερμανών.
** Η Ελλάδα ξεκίνησε καλά το χειμώνα και έχει εναλλαγές, με επάνω και κάτω, τους υπόλοιπους μήνες στο εξάμηνο. Αυτό φαίνεται ότι άφησε κενά σε ξενοδοχεία, που κράτησαν δωμάτια προσβλέποντας σε καλύτερες τιμές τους μήνες αιχμής το καλοκαίρι λόγω της προσδοκώμενης αυξημένης ζήτησης, η οποία, όμως, δν ήρθε. Ήδη οι τουρ οπερέιτορ κυρίως στη Βρετανία "βγάζουν" προσφορές για τον Αύγουστο και Σεπτέμβριο σε καθιερωμένους προορισμούς της χώρας έως και 50% φτηνότερα από τις τιμές του Ιουλίου!
** Το 2019 ο ανταγωνισμός στη Μεσόγειο, εάν δεν συμβούν πράγματα που θα επαναφέρουν το φόβο σε προορισμούς. θα είναι πιο έντονος. Προφανώς, η λύση δεν είναι το κατέβασμα των τιμών. Η τιμολογιακή πολιτική πρέπει να καθορισθεί από τον κάθε επιχειρηματία ανάλογα με τη δυναμική του προϊόντος και του προορισμού και λαμβάνοντας υπόψη τον ανταγωνισμό. Και, ασφαλώς, η Πολιτεία οφείλει να δει εγκαίρως τι μπορεί να κάνει και αυτή. Για παράδειγμα τα έσοδα από το φόρο διαμονής αναμένονται πολλαπλάσια από όσα είχαν υπολογισθεί στον προϋπολογισμό και, ως εκ τούτου, άμεσα μπορεί ο φόρος αυτός εάν δεν καταργηθεί, τπυλάχιστον να ανασταλεί για την επόμενη διετία...