Ποιο είναι το επόμενο στοίχημα;

11-06-18 | ΑΠΟΨΗ

Για νέο ρεκόρ στον τουρισμό φέτος κάνει λόγο η πολιτική ηγεσία του κλάδου, με τον αριθμό των αφίξεων να εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 32 εκατομμύρια και τα έσοδα να ακολουθούν επίσης ανοδική πορεία.

Φυσικά πρόκειται για καλά νέα, για την οικονομία σε τοπικό και σε εθνικό επίπεδο, για την αγορά εργασίας και για την προσέλκυση επενδύσεων. Είναι κοινή παραδοχή πλέον ότι ο τουρισμός είναι ο κλάδος που κατάφερε να στηρίξει τη χώρα στην δύσκολη αυτή οικονομική συγκυρία και να αποφύγει ακόμα και την έξοδό της από το ευρώ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πρωθυπουργός, στο χαιρετισμό του στη φετινή γενική συνέλευση του ΣΕΤΕ, τόνισε ότι δεν υπάρχει ανάγκη φέτος να βάλει στοίχημα με τους επιχειρηματίες για τις επιδόσεις τουρισμού αφού όλοι βλέπουν τη θετική πορεία του κλάδου, ενώ έδωσε πολλές φορές συγχαρητήρια σε όσους δραστηριοποιούνται στον κλάδο για την ουσιαστική στήριξη που έχουν προσφέρει στην ελληνική οικονομία.

Όμως, μετά το στοίχημα, τι;

Για πόσο ακόμα περιμένουμε ότι θα αυξάνονται οι επιδόσεις του τουρισμού; Και ακόμα και αν υποθέσουμε ότι η πορεία αυτή θα παραμείνει για πολλά χρόνια ανοδική (πράγμα αδύνατο με βάση τη φυσική εξέλιξη των πραγμάτων), πως θα μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε τέτοιους αριθμούς τουριστών με τις υπάρχουσες υποδομές;

Έτσι εδώ μπαίνει ένα καινούριο στοίχημα και μάλιστα διττό.

Αυτό της επέκτασης της τουριστικής σεζόν αλλά και αυτό της διάχυσης των τουριστών σε περισσότερους προορισμούς της χώρας.

Η Υπουργός Τουρισμού δεν χάνει ευκαιρία να τονίζει όπου βρεθεί ότι το όραμά της είναι πλέον ο τουρισμός «365 ημέρες» το χρόνο. Και μαζί με την ηγετική ομάδα του υπουργείου έχει σχεδιάσει σειρά σχετικών δράσεων, όπως το «Τουριστικές Επιχειρήσεις Ανοικτές 365 ημέρες το χρόνο», τη δημιουργία ειδικών τουριστικών ζωνών για την τουριστική ανάπτυξη 365 ημέρες το χρόνο με έμφαση στον ιατρικό τουρισμό, τον συνεδριακό, το γκολφ, την Τρίτη ηλικία, κ.ά., το σχεδιασμό ειδικών προγραμμάτων διασύνδεσης του τουρισμού με την αγροτική παραγωγή, και φυσικά, κατανοώντας την ανάγκη για επενδύσεις σε ξενοδοχειακές –και όχι μόνο- υποδομές, στο πρόγραμμα του υπουργείου εντάσσονται δράσεις για την υποστήριξη της επιχειρηματικότητας με στόχο την άμεση αύξηση της διαθεσιμότητας των κλινών και τη βελτίωση της ποιότητάς τους.

Ταυτόχρονα με τις προσπάθειες για αύξηση του ρεύματος τουριστών προς τους λιγότερους δημοφιλείς προορισμούς κατά τη διάρκεια των λιγότερο δημοφιλών εποχών, οι τουριστικά ανεπτυγμένες περιοχές έχουν αρχίσει να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα από τον υπερτουρισμό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Σαντορίνη, η οποία εδώ και δύο χρόνια έχει επιβάλει πλαφόν στην αποβίβαση τουριστών από κρουαζιερόπλοια ανά ημέρα, ώστε να μην δημιουργούνται δυσλειτουργίες στο νησί.

Επιπλέον, η κατανάλωση νερού και ρεύματος και η παραγωγή σκουπιδιών αυξάνεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, με αποτέλεσμα να μην αντέχουν οι υπάρχουσες υποδομές, οι οποίες έχουν κατασκευαστεί με βάση τα δεδομένα των μόνιμων κατοίκων…

Η στροφή στην ανάπτυξη θεματικών μορφών τουρισμού που θα αξιοποιεί τις δυνατότητες και άλλων προορισμών τις υπόλοιπες εποχές του χρόνου έχει αρχίσει να αποδίδει για διάφορες περιοχές. Η σύμπραξη φορέων του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα ευθύνεται για τα όσα έχουν γίνει μέχρι στιγμής προς αυτή την κατεύθυνση αλλά και για όσα υπάρχει προοπτική να γίνουν. Ο περιπατητικός τουρισμός (δραστηριότητα που κατεξοχήν δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί τους πολύ ζεστούς μήνες του χρόνου) παρουσιάζει μεγάλη άνοδο, εντάσσοντας «άγνωστες» περιοχές στον τουριστικό χάρτη. Η ανάπτυξη του πολλά υποσχόμενου ιατρικού τουρισμού φιλοδοξεί να επεκτείνει τα θετικά οφέλη των ταξιδιών και στον ιατρικό τομέα. Η προσέλκυση μεγάλων διεθνών συνεδρίων φιλοδοξεί με τη σειρά της να προσελκύσει επενδύσεις σε σύγχρονους συνεδριακούς χώρους.

Με δεδομένο ότι ο όρος αειφορία έχει μπει δυναμικά και στον τουριστικό κλάδο –αν και με μικρά μέχρι στιγμής αποτελέσματα σε ό,τι αφορά την Ελλάδα- δημόσιος και ιδιωτικός τομέας καλούνται πλέον να συνεργαστούν ακόμα πιο αρμονικά θέτοντας ένα μακροπρόθεσμο πλάνο ανάπτυξης του τουρισμού, με τρόπο βιώσιμο τόσο για τον ίδιο τον κλάδο όσο και για τις τοπικές κοινωνίες.

διαβάστε ακόμα

Η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου σε γαστρονομική εκδήλωση στο Βουκουρέστι
Δράσεις για την τουριστική προβολή της Ελλάδας σε Σουηδία και Ελβετία
Ξενοδοχεία | Ποιο είναι το τίμημα του Πόρτο Καρράς;
Οι αεροπορικές εταιρείες βαρέθηκαν να επωμίζονται το κόστος άλλων
Υπερ- τουρισμός | Ο τουριστικός τομέας δεν πρέπει να αγνοήσει τις διαμαρτυρίες των ντόπιων
Τουρισμός 2024 | Sunvil: Το μεγαλύτερο ελληνικό πρόγραμμα στο Ηνωμένο Βασίλειο με 61 νησιά
Έκθεση φωτογραφιών για τη δράση του John D.S. Pendlebury στη Μάχη της Κρήτης
Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά: Η Περίπτωση των Μάηδων της Μακρινίτσας
«Σκιώδης στόλος» του Πούτιν στον Λακωνικό Κόλπο
Δωρεά του IKOS Olivia για τους Αγώνες Ποδηλασίας στον Πολύγυρο