Επιμελητήριο Ηρακλείου: προτάσεις για το νέο Επενδυτικό Νόμο

26-05-16 | ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τις Θέσεις και τις προτάσεις του Επιμελητηρίου Ηρακλείου σχετικά με τον υπό κατάρτιση νέο Επενδυτικό Νόμο, κατέθεσε με επιστολή του προς τον Υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, κ. Γιώργο Σταθάκη, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου, κ. Μανώλης Αλιφιεράκης. 

Όπως τονίζεται στην επιστολή, η οποία αποτελεί συνέχεια των προτάσεων που κατέθεσε στον Υπουργό το Επιμελητήριο Ηρακλείου στις 2/10/2015, το νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση  μιας και διατηρούνται τα  θετικά που διέθετε το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο και εισάγονται νέα στοιχεία που προσπαθούν να διαμορφώσουν ένα νέο επενδυτικό περιβάλλον, πιο φιλικό στις επενδύσεις και με περισσότερες επιλογές για τους επενδυτές.

Ο κ. Αλιφιεράκης ζητεί την άμεση ενεργοποίηση του νέου νόμου και χαρακτηρίζει επίσης θετικό το γεγονός ότι τίθεται για πρώτη φορά ουσιαστικά το κίνητρο της φορολογικής σταθερότητας, μιας και αυτό είναι στοιχειώδες συστατικό της ανάπτυξης. «Αποτελεί πάγια θέση μας ότι δεν υφίσταται αναπτυξιακή πολιτική χωρίς φορολογικά κίνητρα, και χωρίς την άρση των σοβαρών  εμποδίων ομαλής λειτουργίας της παραγωγής και της αγοράς και των περιορισμών στην επιχειρηματική δραστηριότητα» αναφέρει ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου. 

Στη συνέχεια ο κ. Αλιφιεράκης αναφέρεται αναλυτικά σε επιμέρους, αλλά σημαντικά, σημεία του νέου νόμου και καταθέτει συγκεκριμένες προτάσεις και παρατηρήσεις...

1. Ποσοστά επιχορήγησης 

Εξαιρετικά δυσμενές στοιχείο του σχεδίου νόμου είναι η απώλεια του 30% του ποσοστού ενίσχυσης που δικαιούται ο φορέας επένδυσης έκαστου σχεδίου εφόσον επιλέξει την επιδότηση ή την χρηματοδοτική μίσθωση και δεν ανήκει σε ειδική κατηγορία ενισχύσεων. Σε ορισμένες δε Περιφέρειες της χώρας όπως η Κρήτη και άλλες η πτώση στα ποσοστά επιχορήγησης φτάνει το 20% (μετά το 2018). Πρόταση του Επιμελητηρίου μας είναι να παρέχεται επιπλέον ποσοστό ενίσχυσης μέχρι το ανώτατο όριο του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων σε επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται στο νησί. Ειδικά για τις ΜΜΕ το ποσοστό επιχορήγησης ανεξαρτήτως καθεστώτος ενίσχυσης να ανέρχεται στο 100% του χάρτη. Υπάρχουν κλάδοι που έχουν στρατηγικό χαρακτήρα σε κάποιες περιφέρειες οπότε μπορούν να θεσπιστούν οριζόντια ποσοστά επιπλέον ενίσχυσης σε συγκεκριμένες κρίσιμες κατηγορίες. Εναλλακτικά το επιπλέον ποσοστό θα μπορούσε να χορηγηθεί με την μορφή φοροαπαλλαγής ώστε να δοθεί ένα επιπλέον κίνητρο στις επιχειρήσεις για να ενταχθούν στον Αναπτυξιακό νόμο.

2. Διεύρυνση των επιλέξιμων δραστηριοτήτων (Άρθρο 7, παράγραφος 2). 

Σε σχέση με τους επιλέξιμους κωδικούς άσκησης δραστηριότητας, γνώμη μας είναι να διευρυνθεί η επιλογή και σε άλλους κλάδους εκτός του Τουρισμού και τις Μεταποίησης, τουλάχιστον σε αυτούς που δεν εξαιρούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και είναι απλά θέμα εθνικής επιλογής η ένταξή τους. Παράδειγμα αποτελεί ο ιατρικός τουρισμός και οι επιχειρήσεις ενοικιάσεως αυτοκινήτων.  

3. Εξαίρεση τουριστικών περιοχών από το καθεστώς ενίσχυσης λόγω κορεσμού

Στο Άρθρο 7 Παρ.4 εισάγεται η δυνατότητα εξαίρεσης μετά την παρέλευση διετίας τουριστικών περιοχών λόγω κορεσμού από το καθεστώς ενίσχυσης με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και των συναρμόδιων Υπουργών. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη απειλεί να παγώσει το όποιο επενδυτικό ενδιαφέρον υπάρχει και δεδομένου ότι δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή σαφή κριτήρια, προσθέτει ανασφάλεια στον εν δυνάμει επενδυτή καθώς ο τελευταίος δύναται να ξεκινήσει τον σχεδιασμό μιας κοστοβόρας επένδυσης σε τοποθεσία που μπορεί να εξαιρεθεί λόγω κορεσμού. Κατά συνέπεια θεωρούμε ότι θα πρέπει να εξαιρεθεί από το νόμο η συγκεκριμένη πρόβλεψη.

4. Ευνοϊκές ρυθμίσεις του μίγματος ευεργετημάτων 

Προτείνουμε να απελευθερωθούν οι επιλογές του μίγματος ευεργετημάτων του Αναπτυξιακού Νόμου ανάμεσα σε επιχορηγήσεις, επιδοτήσεις δηλαδή, leasing και φοροαπαλλαγές. Ειδική μέριμνα πρέπει να δοθεί στο συνδυασμό του καθεστώτος ενίσχυσης του μισθολογικού κόστους συνδυαστικά με ενίσχυση δαπανών ενσώματων στοιχείων ενεργητικού και άυλων στοιχείων ενεργητικού (Άρθρο 8 Παρ.2). Η εν λόγω πρόβλεψη θα δράσει ενισχυτικά προς τους επενδυτές και συνάδει με τις πολιτικές μείωσης της ανεργίας ενώ τα επενδυτικά σχέδια πρέπει να έχουν ολοκληρωμένο χαρακτήρα. 

5. Δαπάνες κτιριακών εγκαταστάσεων

Τίθεται νέος περιορισμός στο άρθρο 8 παράγραφος 3.α. του σχεδίου νόμου με βάση τον οποίο οι δαπάνες κάθε επενδυτικού σχεδίου που αφορούν κτιριακές εγκαταστάσεις δεν δύναται να ξεπερνούν το 50% του συνολικού κόστους του έργου. Ο εν λόγω περιορισμός είναι μη ρεαλιστικός ειδικά για επενδυτικά σχέδια που αφορούν ίδρυση νέας εγκατάστασης όπου το κατασκευαστικό κόστος αποτελεί κύριο κομμάτι της επένδυσης ιδιαίτερα λχ σε ξενοδοχειακές επενδύσεις και θεωρούμε ότι πρέπει να καταργηθεί.

6. Ρήτρα Κερδών

Στις προϋποθέσεις που θέτει το νέο πλαίσιο (Άρθρο 10, παράγραφος 3) έχει συμπεριληφθεί ως υποχρέωση για την υπαγωγή στον καθεστώς ενίσχυσης με την μορφή επιχορήγησης ή/και της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης ρήτρα κερδών. Πιο συγκεκριμένα στο εν λόγω άρθρο αναφέρεται πως «επιχειρήσεις, οι οποίες δεν εμφάνισαν κέρδη σε καμία χρήση κατά την τελευταία εξαετία πριν την αίτηση υπαγωγής, δεν δικαιούνται να λάβουν τις ενισχύσεις με την μορφή επιχορήγησης και της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης». Είναι σημαντικό να εξειδικευτεί το άρθρο στην Λειτουργική κερδοφορία της επταετίας, ή στα κέρδη ΠΦΤΑ δεδομένου ότι πολλές νέες επιχειρήσεις τα πρώτα έτη της λειτουργίας τους, εμφανίζουν κατά κανόνα ζημιογόνες χρήσεις λόγω των αναπόφευκτων υψηλών αποσβέσεων. 

7. Ορισμός Εξωστρεφούς δραστηριότητας

Στο Άρθρο 12 ορίζονται ως εξωστρεφείς, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες αύξησαν την εξωστρέφειά τους, δηλαδή το λόγο αξίας των εξαγωγών τους προς τον κύκλο εργασιών τους, σε ποσοστό τουλάχιστον 10% κατά μέσο όρο την τελευταία τριετία πριν την αίτηση υπαγωγής του επενδυτικού σχεδίου. Με άλλα λόγια μία επιχείρηση, η οποία έχει εξαγωγές την τελευταία τριετία πάνω από το 90% του κύκλου εργασιών της αλλά παραμένει σταθερό (ή το αυξάνει κατά μια λχ μονάδα) δεν θεωρείται εξωστρεφής για τις ανάγκες του νέου αναπτυξιακού νόμου. Προτείνουμε να επαναπροσδιοριστεί ο όρος και να ορίζεται η εξωστρέφεια ως λόγος επί των πωλήσεων. 

8. Προκαταβολή ενισχύσεων

Στο σχέδιο Νόμου (Άρθρο 20) δεν αναφέρεται ρητά η δυνατότητα προκαταβολής επιχορήγησης. Η πρόβλεψη της προκαταβολής ενισχύσεων η οποία υπήρχε σε όλους τους προηγούμενους Αναπτυξιακούς Νόμους δίνει ένα σημαντικό πλεονέκτημα στην ευελιξία της και βοηθά ιδιαίτερα τώρα μέσα στην κρίση και τους περιορισμούς κίνησης κεφαλαίων. Προτείνουμε να καταβάλλεται η προκαταβολή με τις προϋποθέσεις των προηγούμενων νόμων ή ακόμη και με τη χρήση της προτεινόμενης δημιουργίας των «Ανοιχτών Καταπιστευτικών Λογαριασμών (Escrow Accounts)» που έχουν ήδη προβλεφθεί και θα εφαρμοστούν στα προγράμματα του ΕΣΠΑ 2014-2020.

9. Διαδικασία Ελέγχου και πιστοποιήσεων - Εθνικό Μητρώο Ελεγκτών

Στο στάδιο της αξιολόγησης και σε αντίθεση με τον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο 3908/2011 το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι η αξιολόγηση του επενδυτικού σχεδίου ανατίθεται σε ένα και μόνο αξιολογητή. Στο προηγούμενο πλαίσιο σύμφωνα με τον Ν3908/2011 και το ΠΔ 33 άρθρο 10 τα όργανα ελέγχου απαρτίζονται από δύο τουλάχιστον ελεγκτές από το Εθνικό Μητρώο Ελεγκτών και ένας τουλάχιστον θα πρέπει να είναι υπάλληλος της Υπηρεσίας. Προτείνονται τα ακόλουθα:

η αξιολόγηση να ανατίθεται πάλι  σε δύο αξιολογητές ούτως ώστε να διασφαλίζεται η ορθότητα της διαδικασίας. 

Να καθιερωθεί συστηματικά και διαρκή εκπαίδευση των μελών είτε εξ αποστάσεως είτε δια ζώσης.

Να τυποποιηθεί η διαδικασία ελέγχου με καθιέρωση πρότυπων εγγράφων αλλά και έκδοση εγχειριδίου (manual) αντίστοιχο με εκείνο που υπήρχε παλαιότερα στον Ν.2601/98 και με το εγχειρίδιο-οδηγό αξιολόγησης. Η καθιέρωση ενός εγχειριδίου-οδηγού συμβάλει στην αντικειμενικότητα των ελέγχων καθώς και στην κωδικοποίηση τους προκειμένου να εξασφαλισθεί εν τέλει και τη διαφάνεια.

Οι διαδικασίες ελέγχου, πιστοποιήσεων, που είναι σημαντικά χρονοβόρες πρέπει να αναληφθούν από τα επιμελητήρια ή τις αναπτυξιακές εταιρείες τους κατά περίπτωση. Ο ρόλος των υπηρεσιών του Δημοσίου να είναι ο δειγματοληπτικός έλεγχος των υποθέσεων. Γενικά τα επιμελητήρια πρέπει να αποκτήσουν ένα πρωταγωνιστικό ρόλο σε τοπικό επίπεδο ως φορείς που να αναλάβουν αφενός την (επίσημη) ενημερωτική υποστήριξη των υποψήφιων επενδυτών αλλά ακόμη και τη διαχείριση διαδικασιών όπως η αξιολόγηση επενδυτικών προτάσεων ή ακόμη και ο έλεγχος υλοποίησης των χρηματοδοτούμενων επενδύσεων. Η Πολιτεία μπορεί να αξιοποιήσει την εμπειρία που έχουν αρκετά στελέχη του επιμελητηριακού χώρου και να εξετάσει έτσι το ενδεχόμενο θεσμικής συμμετοχής των Επιμελητηρίων στην όλη διαδικασία, (λχ για τον έλεγχο της επένδυσης και την έκδοση των σχετικών αδειοδοτησεων κλπ) Για το σκοπό αυτό μπορεί να επανενεργοποιηθεί το ΠΔ  ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 35 Έλεγχος επενδυτικών σχεδίων που υπάγονται στους ν. 3299/2004 (Α' 261) και ν.3908/2011 (Α' 83) από Πιστοποιημένους Φορείς και να συμπεριλάβει τα Επιμελητήρια.

διαβάστε ακόμα

Η Χαβάη ψήφισε νόμο για τον περιορισμό των βραχυπρόθεσμων μισθώσεων
Ο τουρισμός εισέφερε 215 δισ. ευρώ στην οικονομία της Ιταλίας το 2023
Τουρκικός τουρισμός | Ρεκόρ αφίξεων το α' 4μηνο στην Αττάλεια
Πεζοπορικές ξεναγήσεις στο Βόλο από το Μάιο έως το Σεπτέμβριο
Προβολή της Αθήνας και της Σκύρου σε γερμανόφωνο περιοδικό
Η AEGEAN και η Olympic Air μετέφεραν το Άγιο Φως στην ελληνική επικράτεια
Η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου σε γαστρονομική εκδήλωση στο Βουκουρέστι
Δράσεις για την τουριστική προβολή της Ελλάδας σε Σουηδία και Ελβετία
Ξενοδοχεία | Ποιο είναι το τίμημα του Πόρτο Καρράς;
Οι αεροπορικές εταιρείες βαρέθηκαν να επωμίζονται το κόστος άλλων