Τουρισμός - Κίνα: Ο «μέσος Κινέζος ταξιδιώτης» δεν υφίσταται πλέον - ποιες είναι οι νέες τάσεις

06-08-25 | ΑΓΟΡΕΣ

Η τουριστική αγορά της Κίνας βρίσκεται σε μια φάση δυναμικού μετασχηματισμού, που αντικατοπτρίζει τις κοινωνικές αλλαγές, την ταχεία υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και τις παγκόσμιες επιχειρηματικές φιλοδοξίες της χώρας. Τα τελευταία δεδομένα και αναλύσεις από το Tourism Economics, τον όμιλο Trip.com και την ITB China αποτυπώνουν ένα νέο τοπίο, όπου ο «μέσος Κινέζος ταξιδιώτης» δεν υφίσταται πλέον. Στη θέση του, αναδύεται μια πολυδιάστατη αγορά, που κατακερματίζεται σε ξεχωριστά κοινά με βάση τις γενιές, τον τρόπο ζωής και τις νέες οικονομικές πραγματικότητες.

Για τους διεθνείς προορισμούς και τους παρόχους τουριστικών υπηρεσιών, αυτές οι εξελίξεις φέρνουν ταυτόχρονα προκλήσεις και σημαντικές ευκαιρίες. Από την ενίσχυση του λεγόμενου «bleisure» (συνδυασμός επαγγελματικού και ψυχαγωγικού ταξιδιού), έως την είσοδο της τεχνητής νοημοσύνης και τη δραστήρια συμμετοχή των ηλικιωμένων ταξιδιωτών, η κινεζική τουριστική σκηνή περνά σε μια νέα εποχή, με έμφαση στην εξατομίκευση, τη δημιουργία αξίας και την πολιτισμική εμβάθυνση.

 Έξοδος από τα σύνορα: Οι νέοι εξερευνητές και οι ενεργοί συνταξιούχοι

Σύμφωνα με την Trip.com Group, οι ταξιδιώτες που γεννήθηκαν τις δεκαετίες του 1980 και 1990 αποτελούν το 67% των Κινέζων που ταξιδεύουν στο εξωτερικό. Πρόκειται για ένα κοινό με ψηφιακές δεξιότητες, που απορρίπτει τα καθιερωμένα τουριστικά πακέτα και αναζητά ευέλικτα, θεματικά ταξίδια, σε μη συμβατικούς προορισμούς.

Παράλληλα, ένα νέο κύμα «ενεργών ηλικιωμένων» αναδύεται δυναμικά: πάνω από 100 εκατ. Κινέζοι ηλικιωμένοι αναμένεται να ταξιδεύουν στο εξωτερικό έως το τέλος του 2025, με την αγορά να ξεπερνά το 1 τρισ. γουάν (140 δισ. δολάρια). Ενώ οι νεότεροι προτιμούν εμπειρίες υψηλής τεχνολογίας και εμβάθυνσης, οι μεγαλύτερης ηλικίας ταξιδιώτες δίνουν έμφαση στην άνεση, την προσβασιμότητα και την πολιτισμική αξία.

Οι τουριστικές επιχειρήσεις καλούνται να εξισορροπήσουν την καινοτομία με την ένταξη, δημιουργώντας προϊόντα που απευθύνονται σε δύο πολύ διαφορετικά, αλλά εξίσου σημαντικά, κοινά.

 Εξατομίκευση και εναλλακτικοί προορισμοί: η νέα τάση

Οι Κινέζοι ταξιδιώτες απομακρύνονται από το μοντέλο του "checklist" και στρέφονται σε ταξίδια με συναισθηματικό και πολιτισμικό βάθος. Το 82% των συμμετεχόντων στην έρευνα της ITB China προσφέρουν ήδη εξατομικευμένα προγράμματα, που ανταποκρίνονται σε αυτή τη νέα ζήτηση.

Ωστόσο, η παραδοσιακή οργανωμένη μετακίνηση δεν εξαφανίζεται. Το 48% των ταξιδιωτικών πρακτορείων εξακολουθεί να προσφέρει προγράμματα με συμμετοχή σε ομάδες, είτε μεγαλύτερες είτε μικρότερες. Η απάντηση φαίνεται να είναι τα υβριδικά μοντέλα ταξιδιού, που συνδυάζουν την αυτονομία με την οργανωμένη υποστήριξη.

Ταξιδιώτες με υψηλή αγοραστική δύναμη είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν σε μοναδικές εμπειρίες, που προσφέρουν αυθεντικότητα χωρίς να στερούνται άνεσης. Η πρόκληση για τους προορισμούς και τους παρόχους είναι να προσφέρουν αυτές τις εμπειρίες σε κλίμακα, χωρίς να υπονομεύεται η ποιότητα.

Bleisure και MICE: ο επαναπροσδιορισμός του επαγγελματικού τουρισμού

Η παγκόσμια επέκταση κινεζικών επιχειρήσεων ενισχύει τη ζήτηση για MICE (συνέδρια, εκθέσεις, ταξίδια κινήτρων). Το 83% των ερωτηθέντων στην έρευνα της ITB China βλέπουν το «business + leisure» ως βασικό άξονα ανάπτυξης. Οι εταιρείες επιδιώκουν λύσεις που συνδυάζουν παραγωγικότητα με χαλάρωση, ενώ η ευημερία των εργαζομένων και το brand storytelling γίνονται βασικές προτεραιότητες.

Η MICE τουριστική αγορά μετασχηματίζεται από κέντρο κόστους σε μοχλό αξίας. Οι προορισμοί που προσφέρουν αυθεντικές εμπειρίες, άριστη συνδεσιμότητα και ευελιξία θα ξεχωρίσουν σε αυτή την εξαιρετικά ανταγωνιστική κατηγορία.

Τεχνολογία και πολιτική: επιταχυντές ποιοτικής ανάπτυξης

Η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει ραγδαία την κινεζική ταξιδιωτική βιομηχανία. Πάνω από το 50% των μελών του ITB China Buyer Circle χρησιμοποιεί AI για προτάσεις προϊόντων, εξυπηρέτηση πελατών και ανάλυση αγοράς. Η ψηφιοποίηση επιτρέπει εξατομικευμένες προτάσεις, δυναμική τιμολόγηση και αυτοματοποιημένες υπηρεσίες.

Παράλληλα, οι κρατικές πολιτικές – από διευκολύνσεις θεωρήσεων έως την ευρεία αποδοχή ψηφιακών πληρωμών – μειώνουν σημαντικά τα εμπόδια για ταξίδια εντός και εκτός της χώρας. Καθώς η αεροπορική συνδεσιμότητα αποκαθίσταται, οι εταιρείες που συνδυάζουν τεχνολογία με ανθρώπινο επίκεντρο θα είναι σε πλεονεκτική θέση.

 Εισερχόμενος τουρισμός: Η Κίνα ελκύει το παγκόσμιο ενδιαφέρον

Η Κίνα δεν είναι μόνο μια τεράστια εξερχόμενη αγορά· γίνεται και ελκυστικός προορισμός για επισκέπτες από όλο τον κόσμο. Η Tourism Economics εκτιμά ότι το μερίδιο της Κίνας στις διεθνείς διανυκτερεύσεις θα συνεχίσει να αυξάνεται, καθώς οι κινεζικές πόλεις ενισχύουν το τουριστικό προϊόν και τις υποδομές τους.

Οι ανεξάρτητοι ταξιδιώτες (FIT) αυξάνονται, ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παίζουν όλο και πιο καθοριστικό ρόλο στον σχεδιασμό ταξιδιών. Ταυτόχρονα, μη παραδοσιακοί κινεζικοί προορισμοί μπαίνουν δυναμικά στον χάρτη της διεθνούς τουριστικής προβολής.

Για τους παρόχους, η παραδοσιακή προβολή αξιοθέατων δεν αρκεί. Το ζητούμενο είναι η αυθεντικότητα και η εμπειρία που αγγίζει τον επισκέπτη. Οι προορισμοί που καινοτομούν στον σχεδιασμό εμπειριών και προσεγγίζουν νέες αγορές, έχουν μπροστά τους μια σημαντική ευκαιρία.

διαβάστε ακόμα

A.Φιορεντίνος | Ελλάδα πιο φιλική στους τουρίστες με επενδύσεις 380 εκατ. ευρώ σε υποδομές
Προβολή της Πάρου, της Σύρου και της Κιμώλου στην Ολλανδία
Εκδήλωση | «Το μέλλον και το παρόν της κρουαζιέρας στον Άγιο Νικόλαο»
2ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Ελληνικού “Έλλη Αλεξίου” | Γέφυρα αλληλεγγύης με τη Σίκινο την 28η Οκτωβρίου
SEAJETS | Aπό το Μαντούδι στις Σποράδες και τον Βόλο και τον Οκτώβριο
Τα ανεξάρτητα ξενοδοχεία της Ευρώπης είχαν το καλοκαίρι αύξηση κρατήσεων και πρόσθετων εσόδων
WTTC: Έλλειψη 43 εκατ. εργαζομένων στον Τουρισμό έως το 2035
Ο «Φάρος» ρίχνει... φως στον πρώτο εθνικό super-computer
British Airways | 850.000 θέσεις προς Ελλάδα το 2025, ενισχύοντας τη χειμερινή περίοδο
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στην έκθεση IFTM Top Resa στο Παρίσι