Πώς οι Πληροφορίες για έναν Προορισμό Επηρεάζουν τις Δαπάνες των Επιβατών Κρουαζιέρας | Ιωάννης Μπρας

21-07-25 | ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ

Γράφει ο Ιωάννης Μπρας (*)

Οι επισκέπτες κρουαζιέρας αποτελούν ένα από τους πιο αποδοτικούς κλάδους του τουρισμού -όχι μόνο λόγω του πλήθους τους, αλλά και εξαιτίας της υψηλής ημερήσιας αγοραστικής τους δύναμης. Κατά μέσο όρο, κάθε επιβάτης κρουαζιέρας ξοδεύει σχεδόν 100 δολάρια ανά λιμάνι επίσκεψης. Ωστόσο, αυτός ο οικονομικός αντίκτυπος δεν είναι εγγυημένος. Ενεργοποιείται μέσω ενός συγκεκριμένου μηχανισμού: της πληροφόρησης και της αντίληψης αριστείας στην εμπειρία.

Προορισμοί που γνωρίζουν πώς να ενημερώνουν, να εμπνέουν και να καθοδηγούν τους επιβάτες μέσω αφήγησης, συναισθηματικής σύνδεσης και ουσιαστικού περιεχομένου, βλέπουν μεγαλύτερη παραμονή εκτός πλοίου, αυξημένη συμμετοχή σε εκδρομές, υψηλότερες δαπάνες στον προορισμό και ισχυρότερη τουριστική πίστη μακροπρόθεσμα. Ο αποτελεσματικότερος καταλύτης αυτής της συμπεριφοράς είναι οι πληροφορίες για τον προορισμό που γεννούν επιθυμία: επιθυμία να μάθεις, να δοκιμάσεις… και να αγοράσεις/καταναλώσεις.

1. Η Πληροφόρηση Πρέπει να Είναι Εύκολα Προσβάσιμη

Η παροχή σαφών και εύκολα προσβάσιμων πληροφοριών στους επιβάτες είναι το πρώτο –και ίσως το πιο σημαντικό– βήμα για τη μετατροπή του ενδιαφέροντος σε οικονομική δραστηριότητα. Ένας προορισμός μπορεί να προσφέρει εντυπωσιακά τοπία, γαστρονομική αριστεία και ζωντανές εμπειρίες. Αλλά εάν οι επιβάτες δεν γνωρίζουν πού να πάνε, τι να κάνουν ή πώς να μετακινηθούν, συχνά επιστρέφουν στο πλοίο νωρίς, με αποτέλεσμα χαμένες ευκαιρίες για την τοπική οικονομία.

Εξίσου σημαντική είναι η διαθεσιμότητα πληροφοριών πριν από την άφιξη. Πολλοί επιβάτες ξεκινούν την έρευνά τους εβδομάδες ή και μήνες πριν από το ταξίδι. Εάν οι εμπειρίες και τα πολιτιστικά στοιχεία ενός λιμένα/προορισμού δεν είναι ορατά μέσω του ιστότοπου του λιμένα, του προορισμού ή των τοπικών κοινωνικών δικτύων, κινδυνεύει να επισκιαστεί από ανταγωνιστές που έχουν οργανωθεί καλύτερα. Βίντεο προορισμών, θεματικές προτάσεις, χάρτες, αφίσες τύπου «5 πράγματα να δοκιμάσετε σε μία μέρα», ακόμη και εμπειρίες μέσω testimonials, μπορούν να δημιουργήσουν ενθουσιασμό πριν από την άφιξη και να διαμορφώσουν προσδοκίες που μεταφράζονται σε δράση.

Κατά την άφιξη, ψηφιακά εργαλεία πλοήγησης όπως QR codes, έξυπνη σήμανση με NFC, φιλικοί προς κινητά οδηγοί και δωρεάν Wi-Fi βοηθούν τους επιβάτες να περιηγηθούν με άνεση. Αυτά τα εργαλεία τους ενθαρρύνουν να περιηγηθούν περισσότερο, να ανακαλύψουν βαθύτερα και να παραμείνουν περισσότερο εκτός πλοίου.

Η συνεργασία με τις εταιρείες κρουαζιέρας είναι επίσης κρίσιμης σημασίας. Πολλά πλοία προσφέρουν παρουσιάσεις προορισμών, βίντεο στα δωμάτια και καθημερινά ενημερωτικά δελτία που επηρεάζουν άμεσα τις αποφάσεις των επιβατών. Όταν οι προορισμοί παρέχουν στοχευμένο, επιμελημένο περιεχόμενο σχετικά με τις εμπειρίες, την πολιτιστική αξία, τη γαστρονομία και τις αγορές, αποκτούν προνομιακή πρόσβαση σε ένα έτοιμο, δεκτικό κοινό εν πλω.

Αλλά το πραγματικό ερώτημα είναι: Έχετε ποτέ ερευνήσει τι γράφει κάθε εταιρεία κρουαζιέρας για τον προορισμό σας στα φυλλάδια εκδρομών ή στις ψηφιακές της πλατφόρμες; Θα εκπλαγείτε από τα κενά, τις ανακρίβειες ή τις χαμένες ευκαιρίες αφήγησης. Δεν πρόκειται μόνο για προβολή – πρόκειται για έλεγχο του αφηγήματος. Αν δεν τοποθετήσετε εσείς την ιστορία σας σωστά, κάποιος άλλος θα το κάνει – συχνά με παρωχημένο ή αδιάφορο περιεχόμενο.

Γι’ αυτό οι προορισμοί πρέπει να συνεργάζονται στενά με τις εταιρείες κρουαζιέρας, όχι μόνο για να παρέχουν επίκαιρο και ελκυστικό περιεχόμενο, αλλά και για να προσφέρουν τα δικαιώματα χρήσης – φωτογραφιών, βίντεο, χαρτών και ιστοριών που θα στείλουν – ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα στις πλατφόρμες της εταιρείας. Αυτό το μικρό αλλά στρατηγικό βήμα ενσωματώνει τον προορισμό στην onboard εμπειρία, πολύ πριν ο επιβάτης πατήσει το πόδι του στη στεριά.

Ο Ρόλος του Πληρώματος

Συχνά παραβλέπονται, αλλά τα μέλη του πληρώματος – ιδίως όσοι έχουν άμεση επαφή με τους επιβάτες όπως bartenders, προσωπικό εξυπηρέτησης και ψυχαγωγίας – ασκούν τεράστια επιρροή στη συμπεριφορά των επισκεπτών. Οι επιβάτες συχνά ζητούν προτάσεις για το πού να φάνε, να ψωνίσουν ή να εξερευνήσουν. Οι ανεπίσημες συστάσεις των μελών του πληρώματος θεωρούνται αυθεντικές και αξιόπιστες. Οι προορισμοί που παρέχουν σύντομες ενημερώσεις, υλικό καλωσορίσματος ή ειδικούς οδηγούς για το πλήρωμα, μετατρέπουν αυτούς τους ανθρώπους σε αυθεντικούς πρεσβευτές που διαμορφώνουν αντίληψη και ενισχύουν τη δαπάνη. Επιπλέον, οι ίδιοι είναι επαναλαμβανόμενοι καταναλωτές, ενισχύοντας τις τοπικές επιχειρήσεις σε κάθε προσέγγιση.

2. Βιωματικές Εμπειρίες Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Παράδοσης

Οι επιβάτες κρουαζιέρας μπορεί να περνούν μόνο λίγες ώρες σε ένα λιμάνι, αλλά αυτές οι ώρες μπορούν να αφήσουν βαθιά εντύπωση, ειδικά όταν έχουν πλαισιωθεί από ισχυρή πολιτιστική αφήγηση. Όταν οι επισκέπτες κατανοούν την ιστορία και την ταυτότητα ενός τόπου, είναι πιο πιθανό να συμμετάσχουν σε εκδρομές, να πληρώσουν εισιτήρια εισόδου, να αγοράσουν σουβενίρ ή να επισκεφθούν μουσεία, ιστορικά σπίτια ή εργαστήρια τέχνης.

Η διαφορά βρίσκεται στο πώς αφηγείται κανείς την ιστορία. Οι στατικές επισκέψεις δεν έχουν τον ίδιο αντίκτυπο όσο οι βιωματικές εμπειρίες: ξεναγοί με παραδοσιακές ενδυμασίες, αναπαραστάσεις, συμμετοχικές δραστηριότητες ή πρόσβαση στα παρασκήνια. Οι προορισμοί που ενεργοποιούν τις αισθήσεις και εμπλέκουν τον ταξιδιώτη δημιουργούν συναισθηματικό δέσιμο και οικονομική ανταπόκριση.

Η πολιτιστική εμπειρία περιλαμβάνει και ζωντανές παραδόσεις: μουσική, χορό, χειροτεχνία, τοπικές αγορές. Οι επιβάτες αγαπούν να ανακαλύπτουν και να αγοράζουν αυθεντικά, χειροποίητα προϊόντα όταν καταλαβαίνουν το νόημα και την προέλευσή τους. Μια στάση που περιλαμβάνει γνωριμία με κεραμίστα, μάθημα παραδοσιακού χορού ή παρακολούθηση υφαντικής, αυξάνει τις δαπάνες επειδή υπάρχει αξία πίσω από το προϊόν.

3. Γαστρονομία: Γευτείτε τον Προορισμό

Λίγα πράγματα παρακινούν τους επιβάτες κρουαζιέρας περισσότερο από το φαγητό. Η γαστρονομική ταυτότητα ενός προορισμού αποτελεί έναν από τους πιο ισχυρούς συναισθηματικούς και εμπορικούς μοχλούς. Όταν οι επιβάτες ακούν για τοπικές σπεσιαλιτέ -είτε πρόκειται για ελαιόλαδο από την Κρήτη, σοκολάτα από το Βέλγιο ή jerk chicken από την Τζαμάικα- επιθυμούν να τις δοκιμάσουν από κοντά.

Αυτή η επιθυμία ενισχύεται όταν τα λιμάνια προσφέρουν γαστρονομικές πληροφορίες εκ των προτέρων: γαστρονομικές περιηγήσεις, επισκέψεις σε αγορές τροφίμων, μαθήματα μαγειρικής ή προτάσεις εστιατορίων πρέπει να περιλαμβάνονται στην επικοινωνία πριν από την άφιξη, στο πρόγραμμα εν πλω, αλλά και στον ιστότοπο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του προορισμού.

Οι γαστρονομικές εκδρομές συχνά κατατάσσονται στις δημοφιλέστερες και πιο κερδοφόρες εμπειρίες. Δεν αποφέρουν μόνο έσοδα μέσω συμμετοχών  - αλλά ενισχύουν την κατανάλωση:  κρασί ή τοπικά ποτά, μπαχαρικά, ελαιόλαδο, τοπικά γλυκά και χειροποίητα τοπικά προϊόντα αγοράζονται για να μεταφέρουν τη γεύση του προορισμού στο σπίτι και ως δώρα. Κάθε γεύμα, κάθε δοκιμή, κάθε περιήγηση στην αγορά αποτελεί μια ευκαιρία δημιουργίας εσόδων, όταν οι επιβάτες γνωρίζουν τι να αναζητήσουν και πού να το βρουν.

4. Περιπέτεια και Φύση: Τροφοδοτώντας την Εξερεύνηση

Για πολλούς ταξιδιώτες, ειδικά από νεότερα και πιο δραστήρια κοινά, η περιπέτεια και η φύση αποτελούν βασικά κίνητρα. Μονοπάτια πεζοπορίας, πανοραμικά σημεία θέας, κοραλλιογενείς ύφαλοι, δασικές διαδρομές και δραστηριότητες οικοτουρισμού προσελκύουν επισκέπτες - μόνο όμως όταν παρουσιάζονται με σαφήνεια, πιστοποίηση και ελκυστικό τρόπο.

Η περιπέτεια «πουλάει». Εκδρομές που περιλαμβάνουν καγιάκ, zip-lining, καταδύσεις, ποδηλασία ή πεζοπορία σε γραφικές διαδρομές, έχουν συνήθως υψηλότερο κόστος συμμετοχής από τις πολιτιστικές περιηγήσεις, προσφέροντας μεγαλύτερα έσοδα ανά άτομο. Ακόμη και η λεγόμενη «ήπια περιπέτεια» (παρατήρηση πουλιών, ιππασία, περιήγηση στη φύση) προσελκύει πολυγενεακές ομάδες ταξιδιωτών, όταν έχει οργανωθεί ως προσβάσιμη και απολαυστική εμπειρία.

Οι επιβάτες που δηλώνουν ότι το φυσικό τοπίο είναι το βασικό τους κίνητρο ξοδεύουν σταθερά περισσότερα χρήματα. Οι προορισμοί που παρουσιάζουν με σαφήνεια τις διαθέσιμες υπαίθριες εμπειρίες, πώς να τις προσεγγίσουν και πώς να τις κλείσουν - είτε εν πλω είτε στην ξηρά - ενεργοποιούν μια ισχυρή οικονομική δυναμική.

5. Ο Πολλαπλασιαστικός Παράγοντας των Ενημερωμένων Επισκεπτών

Οι καλά ενημερωμένοι επιβάτες κρουαζιέρας δεν περιορίζονται μόνο στις δαπάνες κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο λιμάνι. Γίνονται πρεσβευτές του προορισμού. Περισσότεροι από το 60% των επισκεπτών κρουαζιέρας επιστρέφουν σε προορισμούς που τους άφησαν θετική εντύπωση - συχνά για παρατεταμένες διακοπές.

Τι είναι αυτό που τους φέρνει πίσω; Η αυθεντικότητα, η σύνδεση και η αίσθηση ότι έχουν να ανακαλύψουν ακόμα περισσότερα.

Η ποιότητα των πληροφοριών που λαμβάνουν - από την κράτηση έως την αποβίβαση - παίζει καθοριστικό ρόλο. Οι προορισμοί που δημιουργούν συναισθηματικό αποτύπωμα μέσα από αφήγηση, ορατότητα και βιωματική καθοδήγηση, δεν κερδίζουν μόνο ημερήσιους επισκέπτες. Κερδίζουν μελλοντικούς πιστούς ταξιδιώτες, πρεσβευτές στα social media και έναν πολλαπλασιαστή οικονομικής απόδοσης.

Συμπεράσματα: Από την Πληροφορία στην Σύνδεση και στις Αυξημένες Δαπάνες

Ο τύπος είναι ξεκάθαρος: Πληροφορία + Έμπνευση = Σύνδεση → Αυξημένες Δαπάνες

Όταν οι προορισμοί κρουαζιέρας μοιράζονται συναρπαστικές ιστορίες μέσω της πολιτιστικής τους κληρονομιάς, των γεύσεών τους και των τοπίων τους, ξεκλειδώνουν οικονομικές ευκαιρίες. Όμως αυτή η στρατηγική δεν αφορά απλώς την προσθήκη QR codes ή την εκτύπωση φυλλαδίων.

Απαιτεί: Δομή, Σχεδιασμό, και σε Βάθος έρευνα σε τομείς όπως:

Στην καρδιά αυτής της προσέγγισης βρίσκεται η κατανόηση ότι η συμπεριφορά των επιβατών επηρεάζεται από δύο βασικούς παράγοντες: τις πληροφορίες που λαμβάνουν και την αντίληψη αριστείας που σχηματίζουν.

Οι προορισμοί που διαχειρίζονται και τα δύο με ακρίβεια, δεν απλώς φιλοξενούν επισκέπτες - ενεργοποιούν οικονομίες, ενισχύουν την πιθανότητα επανεπίσκεψης και δημιουργούν μακροπρόθεσμη αξία.

Δεν πρόκειται απλώς για μάρκετινγκ - είναι ενεργοποίηση προορισμού.

Οι προορισμοί που υιοθετούν αυτή τη νοοτροπία, δεν είναι απλώς ένα ακόμα λιμάνι. Είναι μέρος της ιστορίας. Και όπως όλοι γνωρίζουμε, οι ιστορίες είναι αυτές που οι ταξιδιώτες παίρνουν μαζί τους… παρέα με τα ψώνια τους, τις αναμνήσεις και την επιθυμία να ξαναγυρίσουν.

(*) Ιωάννης Μπρας

CEO Five Senses Consulting & Development | International Cruise Destination Strategy Consultant | Seatrade Cruise Ambassador

Με πάνω από 25 χρόνια εμπειρίας, έχω συμβουλεύσει περισσότερα από 60 λιμάνια και προορισμούς κρουαζιέρας παγκοσμίως, προωθώντας το όραμα των μεταμορφωτικών ταξιδιωτικών εμπειριών. Βοηθώ προορισμούς, λιμάνια, χώρες και τουριστικούς οργανισμούς να δημιουργήσουν στρατηγικές κρουαζιέρας που προσφέρουν αυθεντικές εμπειρίες και αυξάνουν τα έσοδα, αξιοποιώντας εργαλεία όπως Cruise Excursion Books, Cruise Vibe Coding, Smart Signs και Destination Performance Metrics.

Αν ο προορισμός σας είναι έτοιμος να εξελιχθεί, να συνδεθεί βαθύτερα με τη φύση και την τοπική κοινότητα και να μετατρέψει τις αφίξεις κρουαζιέρας σε εμπειρίες που αλλάζουν ζωές, επικοινωνήστε μαζί μου: IBras@FiveSensesConsulting.com

διαβάστε ακόμα

A.Φιορεντίνος | Ελλάδα πιο φιλική στους τουρίστες με επενδύσεις 380 εκατ. ευρώ σε υποδομές
Προβολή της Πάρου, της Σύρου και της Κιμώλου στην Ολλανδία
Εκδήλωση | «Το μέλλον και το παρόν της κρουαζιέρας στον Άγιο Νικόλαο»
2ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Ελληνικού “Έλλη Αλεξίου” | Γέφυρα αλληλεγγύης με τη Σίκινο την 28η Οκτωβρίου
SEAJETS | Aπό το Μαντούδι στις Σποράδες και τον Βόλο και τον Οκτώβριο
Τα ανεξάρτητα ξενοδοχεία της Ευρώπης είχαν το καλοκαίρι αύξηση κρατήσεων και πρόσθετων εσόδων
WTTC: Έλλειψη 43 εκατ. εργαζομένων στον Τουρισμό έως το 2035
Ο «Φάρος» ρίχνει... φως στον πρώτο εθνικό super-computer
British Airways | 850.000 θέσεις προς Ελλάδα το 2025, ενισχύοντας τη χειμερινή περίοδο
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στην έκθεση IFTM Top Resa στο Παρίσι