Η Κρουαζιέρα στη Μεσόγειο Αλλάζει – Και Εμείς Είμαστε Εδώ για να την Καθοδηγήσουμε | Ιωάννης Μπρας

16-06-25 | ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ

Η Μεσόγειος ήταν πάντα ιδανικό σκηνικό για την παγκόσμια κρουαζιέρα. Σήμερα όμως, το ερώτημα δεν είναι μόνο πόσοι επισκέπτες φτάνουν, αλλά πώς η άφιξή τους μεταφράζεται σε τοπική αξία. Υπάρχει στρατηγική σύνδεση της κρουαζιέρας με την τοπική επιχειρηματικότητα; Υπάρχει προετοιμασία για τις ημέρες υψηλής πίεσης (busy days), όταν υπάρχουν δύσκολες μέρες και οι ανάγκες ξεπερνούν τη ρουτίνα της πόλης;

Στη 66η Γενική Συνέλευση της MedCruise στην Καρθαγένη, αυτά τα ερωτήματα βρέθηκαν στην καρδιά των συζητήσεων. Αν κάτι έγινε ξεκάθαρο, είναι ότι το μέλλον δεν θα κριθεί στον αριθμό των αφίξεων, αλλά στην ποιότητα της εμπειρίας, τη βιωσιμότητα και τη δίκαιη ενσωμάτωση της κρουαζιέρας στο τοπικό σύστημα αξίας.

Κατά τις συνεδριάσεις, επιβεβαιώθηκε πως οι πράσινες προσεγγίσεις δεν είναι πια πολυτέλεια, αλλά αναγκαιότητα. Τονίστηκε η σημασία της ηλεκτροδότησης από ξηρά (shore power) και της μείωσης εκπομπών στο πλαίσιο των διεθνών περιβαλλοντικών στόχων. Παράλληλα, αναδείχθηκε η ανάγκη οι επενδύσεις στη βιωσιμότητα να είναι οικονομικά προσβάσιμες, λαμβάνοντας υπόψη τις επιπτώσεις στην τοπική οικονομία και αγορά εργασίας.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ανάγκη για συντονισμένη προετοιμασία των πόλεων στις ημέρες υψηλής επισκεψιμότητας. Παρουσιάστηκαν παραδείγματα καλών πρακτικών σε ροή επιβατών, ενίσχυση της τοπικής αγοράς και βιωματική εμπειρία. Η επιτυχία εξαρτάται από το αν οι τοπικές επιχειρήσεις είναι προετοιμασμένες, ενεργές και ενταγμένες στο αφήγημα του προορισμού.

Η δική μου παρέμβαση - “From Experience to Meaning”

Είχα την τιμή να συμμετάσχω ως ομιλητής στο θεματικό πάνελ “Cruise Passenger Experience & Community Engagement”, μια συνεδρία αφιερωμένη στη δυναμική σχέση επιβατών και τοπικών κοινωνιών.

Μετά από υποστήριξη σε περισσότερους από 60 προορισμούς κρουαζιέρας παγκοσμίως, δημοσίευσα το άρθρο “Cruise Tourism in 2025: Strategic Action for Sustainable Growth” για να μοιραστώ επιτυχημένες στρατηγικές και παγίδες που πρέπει να αποφεύγονται.

Γιατί στη σημερινή πραγματικότητα, η απλή προβολή δεν αρκεί. Οι προορισμοί πρέπει να είναι ορατοί, προετοιμασμένοι και συναισθηματικά συνδεδεμένοι με τον επισκέπτη.

Παρουσίασα τα 5 βασικά DOs και DON’Ts που κάνουν τη διαφορά:

Top DOs:

Top DON’Ts:

Η κρουαζιέρα δεν είναι απλώς ένα κανάλι αφίξεων. Είναι καταλύτης ανάπτυξης, πολιτιστικής ταυτότητας και βιώσιμου τουρισμού.

Cruise Vibe Coding - Κωδικοποιώντας τον παλμό του προορισμού

Παρουσίασα επίσης το Cruise Vibe Coding, μια πρωτοποριακή μεθοδολογία της Five Senses Consulting. Δεν είναι τεχνολογία - είναι στρατηγικός σχεδιασμός συναισθηματικής συνέχειας σε κάθε σημείο επαφής του επισκέπτη με τον προορισμό: από την ψηφιακή εικόνα, το terminal και τη σήμανση, μέχρι την αφήγηση, την εκδρομή και το προσωπικό.

Στόχος είναι να μείνει στον επισκέπτη ένα και μόνο μήνυμα:
"Αυτός ο τόπος έχει ψυχή - και τη νιώθεις."

Το Cruise Vibe Coding γεφυρώνει το χάσμα ανάμεσα στη λειτουργικότητα και το συναίσθημα, συγχρονίζοντας εικόνα, εμπειρία και αφήγηση, ώστε να μετατρέπει κάθε κλήση σε ανάμνηση.

Η 66η Γενική Συνέλευση της MedCruise ανέδειξε τρία βασικά σημεία για το μέλλον της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο:

1. Η βιωσιμότητα δεν είναι επιλογή, αλλά προϋπόθεση - με κοινή δράση, ρεαλισμό και σαφείς στόχους.

2. Οι ημέρες υψηλής πίεσης απαιτούν στρατηγικό συντονισμό - από τις αφίξεις, ως την αγορά.

3. Η εμπειρία του επιβάτη είναι πια συναισθηματική υπόθεση - η μνήμη του ταξιδιού χτίζεται με λεπτομέρεια και αυθεντικότητα.

Κάλεσμα για δράση

Η κρουαζιέρα στη Μεσόγειο δεν είναι πλέον ένα απλό κανάλι επισκεψιμότητας. Είναι ένας μοχλός ανάπτυξης, πολιτιστικής ορατότητας και κοινωνικής συνδημιουργίας.

Στη Five Senses Consulting, εργαζόμαστε καθημερινά με λιμάνια και προορισμούς για να μετασχηματίσουμε τη σχέση της κρουαζιέρας με τις τοπικές κοινωνίες – με στρατηγική, συναίσθημα και ουσία.

Η Ελλάδα, με την πολυνησία της, τα διαφορετικά επίπεδα ανάπτυξης ανά περιοχή, και τις παγκόσμιες ναυαρχίδες όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος και ο Πειραιάς, δεν έχει απλώς θέση στον χάρτη. Έχει ρόλο να παίξει.

Όμως, χωρίς να γνωρίζουμε τη χωρητικότητα (capacity) κάθε προορισμού, είναι εξαιρετικά δύσκολο να χαράξουμε ουσιαστική στρατηγική. Μια στρατηγική που ξεκινά και τελειώνει με συνεργασία, επικοινωνία και προγραμματισμό - ιδιαίτερα μεταξύ κυβέρνησης, λιμένων και εταιρειών κρουαζιέρας.

Για να ενισχυθεί η παρουσία νέων ή περιφερειακών προορισμών στο παγκόσμιο δίκτυο της κρουαζιέρας, απαιτείται ανάλυση:

Η κρουαζιέρα είναι ο μεγαλύτερος θεματικός κλάδος του τουρισμού στην Ελλάδα και έχει ήδη δημιουργήσει παγκόσμιους προορισμούς που μας κάνουν υπερήφανους.

Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι ένα ξεκάθαρο σχέδιο:
Τι / Πώς / Πότε / Πού / Πόσο

Ένα σχέδιο που:

Η Ελλάδα έχει τις προϋποθέσεις, την εμπειρία και την αναγνωρισιμότητα. Αυτό που απαιτείται είναι δομημένος σχεδιασμός με διάρκεια.

διαβάστε ακόμα

A.Φιορεντίνος | Ελλάδα πιο φιλική στους τουρίστες με επενδύσεις 380 εκατ. ευρώ σε υποδομές
Προβολή της Πάρου, της Σύρου και της Κιμώλου στην Ολλανδία
Εκδήλωση | «Το μέλλον και το παρόν της κρουαζιέρας στον Άγιο Νικόλαο»
2ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Ελληνικού “Έλλη Αλεξίου” | Γέφυρα αλληλεγγύης με τη Σίκινο την 28η Οκτωβρίου
SEAJETS | Aπό το Μαντούδι στις Σποράδες και τον Βόλο και τον Οκτώβριο
Τα ανεξάρτητα ξενοδοχεία της Ευρώπης είχαν το καλοκαίρι αύξηση κρατήσεων και πρόσθετων εσόδων
WTTC: Έλλειψη 43 εκατ. εργαζομένων στον Τουρισμό έως το 2035
Ο «Φάρος» ρίχνει... φως στον πρώτο εθνικό super-computer
British Airways | 850.000 θέσεις προς Ελλάδα το 2025, ενισχύοντας τη χειμερινή περίοδο
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στην έκθεση IFTM Top Resa στο Παρίσι