Σε σημερινή ανακοίνωσή της η IATA αναφέρει ότι ο κορωνοϊός θα μπορούσε να προκαλέσει την πρώτη πτώση της ζήτησης αεροπορικών ταξιδιών μετά την οικονομική κρίση του 2008-2009.
Στη σχετική δήλωσή του, ο γενικός διευθυντής της IATA, Αλεξάντερ ντε Γιούνιακ, ανέφερε: "Πρόκειται για περιόδους προκλήσεων για την παγκόσμια βιομηχανία αερομεταφορών. Η διακοπή της εξάπλωσης του ιού είναι η πρώτη προτεραιότητα. Οι αεροπορικές εταιρείες ακολουθούν τις οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (Π.Ο.Υ.) και άλλων αρχών δημόσιας υγείας ως προς την ασφάλεια των επιβατών, τις ταξιδιωτικές συνδέσεις και τις εξελίξεις του ιού.
Η απότομη κάμψη της ζήτησης ως αποτέλεσμα του κορωνοϊού, θα έχει δημοσιονομικές επιπτώσεις στις αεροπορικές εταιρείες - σοβαρότερες για εκείνες που είναι βασίζονται περισσότερο στην αγορά της Κίνας.
Εκτιμούμε ότι η παγκόσμια κίνηση θα μειωθεί κατά 4,7% από τον ιό, κάτι που θα μπορούσε να αντισταθμίσει περισσότερο την ανάπτυξη που προβλέψαμε προηγουμένως και να προκαλέσει την πρώτη συνολική μείωση της ζήτησης από την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008-09. Το εν λόγω σενάριο μεταφράζεται σε απώλεια εσόδων ύψους 29,3 δισ. δολαρίων.
Οι αερομεταφορείς παίρνουν δύσκολες αποφάσεις για να μειώσουν τη χωρητικότητα και σε ορισμένες περιπτώσεις τα δρομολόγια. Η μείωση του κόστους των καυσίμων θα βοηθήσει στην αντιστάθμιση κάποιων απωλεσθέντων εσόδων, κάτι που ούτως ή άλλως θα είναι πολύ δύσκολο για τις αεροπορικές εταιρείες."
Επιπροσθέτως, η IATA αναφέρει ότι μια αρχική εκτίμηση του αντίκτυπου της έκρηξης του κορωνοϊού, δείχνει πιθανή απώλεια της ζήτησης επιβατών για τις αεροπορικές εταιρείες Ασίας-Ειρηνικού κατά 13%.
Με την πρόβλεψη ανάπτυξης να είναι 4,8%, ο καθαρός αντίκτυπος θα είναι συνολική πτώση κατά 8,2% σε σύγκριση με τα επίπεδα ζήτησης του 2019, γεγονός που ισοδυναμεί με απώλεια εσόδων ύψους 27,8 δισ. δολαρίων το 2020 για τους αερομεταφορείς στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων θα γινόταν αισθητό από τους κινέζους μεταφορείς με απώλειες 12,8 δισ. δολ. μόνο στην εγχώρια αγορά της Κίνας.
Οι αεροπορικές εταιρείες εκτός Ασίας-Ειρηνικού προβλέπεται να υποστούν απώλεια εσόδων ύψους 1,5 δισ. δολαρίων, υποθέτοντας ότι η απώλεια της ζήτησης περιορίζεται στις αγορές που συνδέονται με την Κίνα.
Αυτό θα έφερνε συνολικά χαμένα έσοδα σε 29,3 δισεκατομμύρια δολάρια (5% χαμηλότερα έσοδα επιβατών σε σύγκριση με τις προβλέψεις της IATA το Δεκέμβριο) και αντιπροσωπεύουν το 4,7% που πλήττει την παγκόσμια ζήτηση.
Το Δεκέμβριο, η IATA προέβλεψε παγκόσμια αύξηση στα έσοδα των επιβατικών χιλιομέτρων (RPK) κατά 4,1%, οπότε η απώλεια αυτή θα υπερκαλύψει τη φετινή αναμενόμενη ανάπτυξη, με αποτέλεσμα τη συνολική συρρίκνωση της ζήτησης επιβατών κατά 0,6% για το 2020.