Yπερταχείες σιδηροδρομικές συνδέσεις Γερμανίας–Ιταλίας από το 2026

22-05-25 | ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

Μια νέα εποχή στις διεθνείς σιδηροδρομικές μεταφορές μεταξύ Γερμανίας και Ιταλίας αναμένεται να ξεκινήσει στα τέλη του 2026, καθώς δρομολογούνται οι πρώτες απευθείας συνδέσεις με τρένα υψηλής ταχύτητας Frecciarossa. Το φιλόδοξο εγχείρημα υλοποιείται μέσα από τριμερή συνεργασία της γερμανικής Deutsche Bahn (DB), της ιταλικής Trenitalia και της αυστριακής ÖBB, με στόχο την ενίσχυση της διασυνοριακής κινητικότητας στην καρδιά της Ευρώπης.

Πρεμιέρα στο τέλος του 2026 με Μόναχο–Μιλάνο και Μόναχο–Ρώμη

Σύμφωνα με τα κοινά σχέδια των τριών εθνικών σιδηροδρομικών φορέων, η πρώτη φάση του έργου προβλέπει την κυκλοφορία δύο νέων διαδρομών υψηλής ταχύτητας που θα ενώνουν το Μόναχο με το Μιλάνο και τη Ρώμη. Οι διαδρομές αναμένεται να εξυπηρετούνται από τα τρένα Frecciarossa 1000, τα οποία έχουν ήδη καταξιωθεί στην Ιταλία για την ταχύτητα, την άνεση και τη συνέπειά τους.

Η διάρκεια της διαδρομής Μόναχο–Μιλάνο υπολογίζεται περίπου στις 6,5 ώρες, ενώ η διαδρομή Μόναχο–Ρώμη θα καλύπτεται σε περίπου 8,5 ώρες. Τα δρομολόγια θα γίνονται μέσω Ίνσμπρουκ, με ενδιάμεσες στάσεις σε σημαντικούς σταθμούς της Βόρειας και Κεντρικής Ιταλίας, όπως το Μπολτσάνο, το Τρέντο, η Βερόνα, η Μπολόνια και η Φλωρεντία.

Επέκταση του δικτύου έως το 2028 – Προσθήκη Βερολίνου και Νάπολης

Το δεύτερο στάδιο του σχεδίου, με ορίζοντα το Δεκέμβριο του 2028, προβλέπει περαιτέρω επέκταση των δρομολογίων με αφετηρία πλέον και τη γερμανική πρωτεύουσα. Θα προστεθούν οι γραμμές Βερολίνο–Μιλάνο και Βερολίνο–Νάπολη, συνδέοντας άμεσα δύο από τις μεγαλύτερες μητροπόλεις της Κεντρικής και Νότιας Ευρώπης.

Σε πλήρη λειτουργία, το δίκτυο θα περιλαμβάνει πέντε ζεύγη τρένων καθημερινά ανάμεσα στη Γερμανία και την Ιταλία, προσφέροντας εναλλακτικές λύσεις στις αεροπορικές μετακινήσεις και στηρίζοντας τις προσπάθειες για μια πιο βιώσιμη και πράσινη μετακίνηση στην Ευρώπη.

Η σημασία της Σήραγγας Brenner – Ταχύτερα ταξίδια από το 2032

Ένας ακόμα κρίσιμος παράγοντας για τη βελτιστοποίηση των διαδρομών είναι η ολοκλήρωση της βασικής σήραγγας του Brenner (Brenner Base Tunnel), η οποία προγραμματίζεται να τεθεί σε λειτουργία στα τέλη του 2032. Με την ενεργοποίησή της, οι χρόνοι διαδρομής αναμένεται να μειωθούν κατά περίπου μία ώρα, βελτιώνοντας αισθητά την ανταγωνιστικότητα του σιδηροδρόμου έναντι των αερομεταφορών.

Η σήραγγα, μήκους 55 χιλιομέτρων, θα αποτελέσει τη μακρύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στον κόσμο και θα προσφέρει σημαντική ανακούφιση στο υφιστάμενο ορεινό πέρασμα, διευκολύνοντας τόσο τη μεταφορά επιβατών όσο και εμπορευμάτων.

Προκλήσεις και τεχνικές απαιτήσεις – Σε εξέλιξη οι εγκρίσεις

Παρά το φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα, οι τρεις σιδηροδρομικές εταιρείες επισημαίνουν ότι η υλοποίηση του σχεδίου δεν είναι απλή υπόθεση. Η τεχνική προσαρμογή και έγκριση των τρένων Frecciarossa 1000 για κυκλοφορία στο γερμανικό και αυστριακό σιδηροδρομικό δίκτυο αποτελεί βασική προϋπόθεση για την έναρξη των δρομολογίων.

Τα τρένα, τα οποία κατασκευάζονται από τις Hitachi και Alstom, έχουν ήδη ξεκινήσει τεχνική προσαρμογή για να ανταποκρίνονται στα αυστηρά πρότυπα ασφαλείας και λειτουργίας που απαιτούνται στη Γερμανία και την Αυστρία. Ακολουθούν δοκιμές και διαδικασίες πιστοποίησης στις τρεις χώρες.

Frecciarossa 1000: Το ιταλικό υπερτρένο με διεθνές αποτύπωμα

Το Frecciarossa 1000, μήκους 200 μέτρων και με χωρητικότητα 462 επιβατών, αποτελεί την αιχμή του δόρατος της Trenitalia στις εθνικές και διεθνείς μεταφορές. Διαθέτει τέσσερις κατηγορίες άνεσης –Standard, Premium, Business και Executive– και έχει σχεδιαστεί για ταχύτητες έως 400 χλμ./ώρα, αν και λειτουργεί συνήθως έως τα 300 χλμ./ώρα.

Τα τρένα βρίσκονται ήδη σε εμπορική λειτουργία όχι μόνο στην Ιταλία, αλλά και στη Γαλλία και την Ισπανία, ενισχύοντας την παρουσία του ιταλικού σιδηροδρόμου σε σημαντικές αγορές της Ευρώπης.

Ευρωπαϊκή σιδηροδρομική ολοκλήρωση σε εξέλιξη

Το εγχείρημα εντάσσεται στο πλαίσιο των προσπαθειών για δημιουργία ενός ενιαίου, διαλειτουργικού και ανταγωνιστικού ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου. Μέσα από τέτοιες διακρατικές συνεργασίες, ο σιδηρόδρομος αποκτά ρόλο-κλειδί στην επίτευξη των στόχων βιώσιμης κινητικότητας, στη μείωση των εκπομπών CO₂ και στη στήριξη της τουριστικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Εάν όλα εξελιχθούν σύμφωνα με τον προγραμματισμό, οι επιβάτες θα έχουν στη διάθεσή τους, από το τέλος του 2026, μια νέα, ποιοτική και περιβαλλοντικά φιλική εναλλακτική για να ταξιδέψουν μεταξύ Γερμανίας και Ιταλίας – με ταχύτητα, άνεση και στυλ.

διαβάστε ακόμα

A.Φιορεντίνος | Ελλάδα πιο φιλική στους τουρίστες με επενδύσεις 380 εκατ. ευρώ σε υποδομές
Προβολή της Πάρου, της Σύρου και της Κιμώλου στην Ολλανδία
Εκδήλωση | «Το μέλλον και το παρόν της κρουαζιέρας στον Άγιο Νικόλαο»
2ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Ελληνικού “Έλλη Αλεξίου” | Γέφυρα αλληλεγγύης με τη Σίκινο την 28η Οκτωβρίου
SEAJETS | Aπό το Μαντούδι στις Σποράδες και τον Βόλο και τον Οκτώβριο
Τα ανεξάρτητα ξενοδοχεία της Ευρώπης είχαν το καλοκαίρι αύξηση κρατήσεων και πρόσθετων εσόδων
WTTC: Έλλειψη 43 εκατ. εργαζομένων στον Τουρισμό έως το 2035
Ο «Φάρος» ρίχνει... φως στον πρώτο εθνικό super-computer
British Airways | 850.000 θέσεις προς Ελλάδα το 2025, ενισχύοντας τη χειμερινή περίοδο
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στην έκθεση IFTM Top Resa στο Παρίσι