ΞΕΕ- κανονισμός 651: εκτός επενδυτικών κινήτρων οι μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις- επιστολή στους υπουργούς Ανάπτυξης και Τουρισμού

11-08-14 | ΞΕΕ

Εκτός επενδυτικών κινήτρων μένουν οι επενδύσεις εκσυγχρονισμού των μεγάλων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων στις καθιερωμένες τουριστικά περιοχές, με την ισχύ του νέου κανονισμού 651/2014 της Επιτροπής για το καθεστώς κρατικών ενισχύσεων στην Ε.Ε., επισημαίνει ο πρόεδρος του ΞΕΕ κ.Γιώργος Τσακίρης, με επιστολή του στους υπουργούς Ανάπτυξης κ.Νίκο Δένδια και Τουρισμού κυρία Ολγα Κεφαλογιάννη. Ολόκληρη η επιστολή έχει ως εξής:

"Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,

Όπως γνωρίζετε, σύμφωνα με τον Ν.4242/2014 έληξε την 5/03/2014 η προθεσμία υποβολής αιτήσεων υπαγωγής στο πλαίσιο του Επενδυτικού Νόμου. Έως την 30-6-2014 ολοκληρώθηκε η διαδικασία αξιολόγησης του συνόλου των επενδυτικών σχεδίων της Α’ Περιόδου 2014 και εντός του προσεχούς διαστήματος πιστεύουμε ότι ολοκληρώνεται και η έκδοση του συνόλου των αποφάσεων υπαγωγής.

Με τα μέχρι σήμερα ισχύοντα, δεν υπάρχει δυνατότητα υποβολής αιτήματος υπαγωγής για κάποιο νέο επενδυτικό σχέδιο στα πλαίσια του Επενδυτικού Νόμου από την 5-3-2014 και εντεύθεν. Το Υπουργείο Ανάπτυξης βρίσκεται στην διαδικασία σύνταξης του Νέου Επενδυτικού πλαισίου-νόμου και σύμφωνα με τις μέχρι σήμερα πληροφορίες και διαρροές , ο νέος νόμος θα κινείται σε διαφορετικούς άξονες σε σχέση με τους   προηγούμενους Αναπτυξιακούς νόμους.

Συγχρόνως η πρόσφατη δημοσίευση του νέου κανονισμού 651/2014 της Επιτροπής για το καθεστώς κρατικών ενισχύσεων στην Ε.Ε. έχει προκαλέσει μεγάλη ανησυχία στην τουριστική επιχειρηματική κοινότητα, γιατί αλλάζει ριζικά το πλαίσιο των ενισχύσεων για τουριστικές επενδύσεις στη χώρα μας, όπως το γνωρίζαμε μέχρι σήμερα, στην βάση του οποίου στηρίχθηκε σε σημαντικό βαθμό η μέχρι σήμερα ανάπτυξη της Ελληνικής ξενοδοχειακής υποδομής. Η αλλαγή του ενισχυτικού πλαισίου των επενδύσεων, ιδιαιτέρως αυτών που αφορούν τον εκσυγχρονισμό και ο προδιαγραφόμενος, βάσει των νέων αλλαγών, αποκλεισμός από τα κίνητρα του νόμου των μεγάλων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων σε μια συγκυρία που απαιτούνται επενδύσεις που είναι απαραίτητες για τη βιωσιμότητά μας αλλά και εκείνες που θα επεκτείνουν και θα προσδώσουν προστιθέμενη αξία στο ελληνικό τουριστικό προϊόν, ενέχει τον κίνδυνο να πλήξει σημαντικά την τουριστική ανάπτυξη και λειτουργία της χώρας μας.

Ειδικότερα, ο νέος Γενικός Απαλλακτικός Κανονισμός αριθ. 651/2014, οι «Κατευθυντήριες γραμμές για τις ενισχύσεις περιφερειακού χαρακτήρα 2014-2020», καθώς και ο «Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων», που αποτελούν το νομικό υπόβαθρο για τη χορήγηση κρατικών ενισχύσεων και για τη λειτουργία, εν προκειμένω, του Επενδυτικού Νόμου, έχουν τεθεί πλέον εν ισχύ.

Σύμφωνα με τις αλλαγές που εισάγουν οι παραπάνω κανονισμοί και πλαίσιο, προκύπτουν σημαντικές αλλαγές στις δυνατότητες ενίσχυσης επενδυτικών σχεδίων. Τα βασικά σημεία στα οποία θα πρεπει να εναρμονιστεί ο νέος αναπτυξιακός νόμος είναι:

 1. Εξαίρεση μεγάλων τουριστικών επιχειρήσεων από τη δυνατότητα ενίσχυσης.

Σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ.3 του ΓΑΚ προκύπτει ότι οι δραστηριοποιούμενες στην Κρήτη, Ν. Αιγαίο, Ιόνια Νησιά, Στερεά Ελλάδα, Αττική και Δυτική Μακεδονία μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις, δεν μπορούν να λάβουν οποιαδήποτε κρατική ενίσχυση.

 2. Σύμφωνα με την νέα Ευρωπαϊκή νομοθεσία δεν φαίνεται να υπάρχει πρόβλημα για την ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων μεγάλων επιχειρήσεων τα οποίες θα πραγματοποιηθούν στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Θεσσαλίας, Ηπείρου, Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου και Βορείου Αιγαίου.

Εδώ θέλουμε να επισημάνουμε ότι οι αποκλειόμενες από τις ενισχύσεις περιφέρειες αποτελούν τις ναυαρχίδες του Ελληνικού τουρισμού, καθόσον αυτές υποδέχονται κάθε χρόνο τους  2 από τους 3 επισκέπτες της χώρας μας. (65,8%)

 3.Μειωμένα ποσοστά ενίσχυσης

 Σύμφωνα με τον Εγκεκριμένο Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, τα ποσοστά ενίσχυσης για τις μεγάλες επιχειρήσεις και για επενδυτικά σχέδια τα οποία είναι επιλέξιμα στις αντίστοιχες Περιφέρειες , διαμορφώνονται ως εξής:

 

 aa

 

 Τα νέα ποσοστά ενίσχυσης παρουσιάζονται που θεσπίστηκαν είναι μειωμένα σχέση με τον προηγούμενο επενδυτικό νόμο εξαιτίας του νέου καθεστώτος σύμφωνα με το οποίο τα ποσοστά ενίσχυσης για τις Μεγάλες επιχειρήσεις κυμαίνονται από 10% έως 25% ενώ κατά την εφαρμογή του προηγούμενου Επενδυτικού Νόμου ανέρχονταν έως 40%. Για τις «μικρές και μεσαίου μεγέθους ς επιχειρήσεις» , τα ποσοστά δύναται να αυξηθούν κατά περίπτωση έως 10% για τις «μεσαίες» και έως 20% για τις «μικρές επιχειρήσεις».

 Με βάσει τα παραπάνω δεδομένα, στα πλαίσια της θεσμοθέτησης του νέου Επενδυτικού Νόμου από το Υπουργείο σας, επιθυμούμε να σας υποβάλλουμε τις παρακάτω προτάσεις: 

 1.Διατήρηση της σημερινής μορφής του Επενδυτικού Νόμου

Ο αριθμός των αιτημάτων υπαγωγής και ο συνολικός προϋπολογισμός αυτών κατά την πρόσφατη περίοδο υποβολών επενδυτικών σχεδίων (Α’ 2014) αποτελεί σημαντική της σημαντικότητας και προτεραιότητας που δείχνουν οι επενδυτές στον τομέα του τουρισμού . Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, το 70% των συνολικών αιτημάτων της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου, προϋπολογισμού πλέον του 1,5δις ευρώ αφορά επενδυτικά σχέδια για ίδρυση, εκσυγχρονισμό, επέκταση ξενοδοχειακών μονάδων αλλά και ειδικές μορφές τουρισμού.

Προτείνουμε την διατήρηση της μορφής του Νομικού Πλαισίου του Επενδυτικού Νόμου και για την αξιοποίηση και απορρόφηση των ταμειακών υπολοίπων και διαθεσίμων. Η οποιαδήποτε αλλαγή θα απαιτήσει την ανάγκη υπογραφής σημαντικού αριθμού Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων για την προκήρυξη επιμέρους τομεακών καθεστώτων ενίσχυσης, σύμφωνα με συγκεκριμένα κριτήρια τα οποία θα καθορίσει το Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, γεγονός που από προηγούμενη εμπειρία μας, γνωρίζουμε ότι απαιτεί μεγάλο χρονικό διάστημα για την οριστικοποίηση και εφαρμογή.

 2.Προσπάθεια διατήρησης καθεστώτος ενίσχυσης μεγάλων τουριστικών επιχειρήσεων

 Από στοιχεία του Υπουργείου Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας μπορεί κανείς να διαπιστώσει πως οι νέες θέσεις εργασίας τις οποίες δεσμεύονται ότι θα δημιουργήσουν οι Μεγάλες Τουριστικές Επιχειρήσεις ανέρχονται περίπου σε 1200 άτομα.

 Επίσης, αποτελεί Εθνική Στρατηγική Ανάπτυξης του Τουριστικού Προϊόντος στη χώρα μας, η ανάπτυξη τουριστικών μονάδων οι οποίες θα δύνανται να παρέχουν υπηρεσίες υψηλού επιπέδου σε συνδυασμό με ειδικές μορφές τουριστικού προϊόντος. Οι μονάδες αυτές αποτελούν ισχυρό εργαλείο μόχλευσης της τουριστικής ζήτησης, η οποία ακολούθως συμβάλλει ουσιαστικά και καθοριστικά στην τουριστική ανάπτυξη και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Επιπλέον η λειτουργία νέων μονάδων 5 & 4 αστέρων και ο εκσυγχρονισμός και ποιοτική αναβάθμισης υπαρχόντων, λειτουργεί πολλαπλασιαστικά στην παραγωγή ακαθάριστης και καθαρής προστιθέμενης αξίας στην ελληνική οικονομία.

 

 3.Απαίτηση για υποβολή επιστολής έγκρισης δανείου

 Σύμφωνα με την παρ.10 του άρθρου 241 του Ν.4072/2012 δόθηκε η δυνατότητα στους επενδυτικούς φορείς να υποβάλλουν τις τα αιτήματά τους στον Επενδυτικό Νόμο χωρίς να έχουν  την υποχρέωση προσκόμισης στην φάση της υποβολής  της επιστολής έγκρισης δανείου . Η εν λόγω διάταξη ίσχυε έως τον Απρίλιο 2014 και θεωρούμε πως θα πρέπει να ανανεωθεί η ισχύς της με δεδομένη την αδυναμία του τραπεζιτικού συστήματος να στηρίξει απρόσκοπτα την δανειοδότηση των ελληνικών τουριστικών  επιχειρήσεων. 

 4.Προκαταβολές ενισχύσεων

 Προτείνουμε την διατήρηση της δυνατότητας λήψης προκαταβολής, η οποία θα αφορά το 100% της εγκεκριμένης επιδότησης με προσκόμιση εγγυητικής προσαυξημένης κατά 10% ως δυνατότητα και στον νέο επενδυτικό νόμο.

 5.Διάρκεια μίσθωσης επιχειρήσεων που αιτούνται την υπαγωγή τους 

 Σύμφωνα με τις κοινοτικές οδηγίες δεν υπάρχει υποχρέωση για μίσθωση τουλάχιστον 15 ετών στις περιπτώσεις που οι επενδύσεις πραγματοποιούνται σε μη ιδιόκτητα ακίνητα. Η διάρκεια μίσθωσης θα πρέπει να αφορά περίοδο σημαντικά μικρότερη και ρεαλιστική,   κοντά στις πρακτικές και τα ισχύοντα στην αγορά και την πραγματική οικονομία . Δεν είναι δυνατόν επιχειρήσεις με υπόλοιπο σύμβασης μίσθωσης 7-8 ετών να αποκλείονται της δυνατότητας εκσυγχρονισμού καταδικαζόμενες στη σταδιακή υποβάθμιση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος.

 Κύριε Υπουργέ ,

 Ο αναπτυξιακός νόμος έχει διαχρονικά αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο ανάπτυξης του τουρισμού της χώρας. Ίσως στο παρελθόν με κάποιες υπερβολές αλλά τα τελευταία χρόνια έχει σημαντικά εξορθολογιστεί η λειτουργία και εφαρμογή του. Πιστεύουμε ότι η τουριστική λειτουργία της χώρας μας έχει σημαντικές ιδιαιτερότητες, γεγονός που συνηγορεί για μια προσπάθεια διεκδίκησης από τα αρμόδια κοινοτικά όργανα ενός θεσμικού πλαισίου προσαρμοσμένου στο Εθνικό σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης της χώρας και δεδομένης της οικονομικής και κοινωνικής κατάστασης μας, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα σημαντικό παράγοντα ενίσχυσης τους περιφερειακού εισοδήματος και αύξησης της απασχόλησης.

 Με εκτίμηση

Γεώργιος Αλεξ. Τσακίρης

Πρόεδρος Δ.Σ. Ξ.Ε.Ε."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

διαβάστε ακόμα

In –Edit, Φεστιβάλ Μουσικών Ταινιών στη Θεσσαλονίκη
Ανακαίνιση του κτηρίου της πρώην Φοιτητικής Εστίας του Παντείου - λειτούργησε αρχικά ως ξενοδοχείο
Αδελφοποίηση του δήμου Αίγινας με τον δήμο Tarpon Springs στη Φλόριντα
Σαντορίνη: Οι τρεις αιτίες για την κατολίσθηση στη Θηρασιά – Τι εκτίμησε ο Λέκκας
Αεροδρόμιο Σητείας | Ο καλύτερος Μάρτιος & το καλύτερο α' τρίμηνο των τελευταίων 9 ετών
Ξενοδοχείο μετατρέπεται σε επιπλωμένα διαμερίσματα στο Πευκί - Αποκατάσταση διατηρητέων με τουριστική χρήση στην Αίγινα
Δήμος Βιάννου | Μέτρα για τη λειψυδρία - Stop στις νέες πισίνες
Προορισμοί: ‘Εκθεση Φωτογραφίας στον Βόλο
Αγώνας Ορεινού Τρεξίματος στον Κόζιακα
Το ρομπότ SOPHIA στην 3η Ολυμπιάδα Ρομποτικής στο Ηράκλειο την Κυριακή