Την τροποποίηση της υπουργικής απόφασης για την 1η προκήρυξη του Καθεστώτος Ενισχύσεων «Καθεστώς Περιοχών Ειδικής Ενίσχυσης», ώστε να ανοίξει ο δρόμος ένταξης περισσότερων ξενοδοχείων σε αυτό, ζητεί με επιστολή του προς τον Υπουργό Ανάπτυξης, κ. Τάκη Θεοδωρικάκο ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), κ. Γιάννης Χατζής.
Τονίζοντας ότι δεν μπορεί να υπάρξει σοβαρός σχεδιασμός ενός νέου παραγωγικού μοντέλου για τη χώρα, εάν ο τουρισμός δεν κατέχει κεντρική και ισότιμη θέση σε αυτό, η ΠΟΞ ζητεί...
Όπως σημειώνται στην επιστολή, η πρόσφατη έκδοση της 1ης προκήρυξης του Καθεστώτος Ενισχύσεων «Καθεστώς Περιοχών Ειδικής Ενίσχυσης» επιβεβαιώνει τους προβληματισμούς της ΠΟΞ για την απουσία ρητής αναφοράς στον τουρισμό στον νέο Αναπτυξιακό νόμο, σε αντίθεση με τον προηγούμενο Αναπτυξιακό (Ν. 4887/2022) όπου ο τουρισμός περιλαμβανόταν ρητά μεταξύ των τομέων που αποτελούν προτεραιότητα της αναπτυξιακής πολιτικής της χώρας.
Μάλιστα, αυτό έρχεται σε αντίθεση με το βασικό στόχο που τίθεται από τον νέο Αναπτυξιακό περί προώθησης της βιώσιμης ανάπτυξης, με έμφαση στη μείωση των κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων και την αντιμετώπιση του οξύτατου δημογραφικού προβλήματος, σημειώνει η ΠΟΞ, κάτι που «ο τουριστικός τομέας υπηρετεί έμπρακτα εδώ και χρόνια».
Ο ΠΟΞ εκφράζει τις «έντονες επιφυλάξεις και προβληματισμούς μας αναφορικά με τη θέση του τουρισμού και ειδικότερα του ξενοδοχειακού κλάδου στο πλαίσιο του νέου αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας» και καταλήγει ότι «η απουσία του τουρισμού από το άρθρο 3 του νέου Αναπτυξιακού νόμου 5203/2025 δεν αποτελεί απλώς λεκτική παράλειψη, αλλά αποτέλεσμα συγκεκριμένης στρατηγικής επιλογής».
Διαβάστε ολόκληρη την επιστολή της ΠΟΞ...
«Προς
κο Τάκη Θεοδωρικάκο, Υπουργό Ανάπτυξης.
Κοινοποίηση
κα. Όλγα Κεφαλογιάννη, Υπουργό Τουρισμού.
κο. Γιάννη Παράσχη, Πρόεδρο ΣΕΤΕ.
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Ο τουριστικός τομέας αποτελεί διαχρονικά βασικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, με ουσιαστική συμβολή στο ΑΕΠ, στη δημιουργία θέσεων εργασίας και στην ενίσχυση της περιφερειακής ανάπτυξης, ιδίως σε νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές. Επιπλέον, διασυνδέει τη χώρα με τη διεθνή αγορά και ενεργοποιεί αλυσίδες αξίας σε κρίσιμους κλάδους όπως η εστίαση, οι μεταφορές και οι κατασκευές.
Με την παρούσα επιστολή, επανερχόμαστε σε ζητήματα που έχουμε ήδη θέσει με προηγούμενες παρεμβάσεις μας και εκφράζουμε εκ νέου τις έντονες επιφυλάξεις και προβληματισμούς μας αναφορικά με τη θέση του τουρισμού και ειδικότερα του ξενοδοχειακού κλάδου στο πλαίσιο του νέου αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας, όπως αυτό διαμορφώνεται από τις διατάξεις του Νόμου 5203/2025.
Έχουμε ήδη επισημάνει πως στο άρθρο 3 του νόμου 5203/2025, ενώ τίθεται ως βασικός στόχος η προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης, με έμφαση στη μείωση των κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων και την αντιμετώπιση του οξύτατου δημογραφικού προβλήματος - στόχους που ο τουριστικός τομέας υπηρετεί έμπρακτα εδώ και χρόνια – παρατηρείται απουσία ρητής αναφοράς στον τουρισμό. Υπενθυμίζουμε ότι, στο άρθρο 1 του Ν. 4887/2022, το οποίο τροποποιήθηκε με τη συγκεκριμένη διάταξη, ο τουρισμός περιλαμβανόταν ρητά μεταξύ των τομέων που αποτελούν προτεραιότητα της αναπτυξιακής πολιτικής της χώρας.
Η απουσία αυτή υπονομεύει την πληρότητα και τη στρατηγική ισορροπία του νέου παραγωγικού μοντέλου, καθώς παραγνωρίζεται ο εξαγωγικός χαρακτήρας του τουρισμού, ο καθοριστικός του ρόλος στην περιφερειακή ανάπτυξη, καθώς και η πολλαπλασιαστική του επίδραση σε άλλους κρίσιμους τομείς της οικονομίας.
Η πρόσφατη έκδοση της 1ης προκήρυξης του Καθεστώτος Ενισχύσεων «Καθεστώς Περιοχών Ειδικής Ενίσχυσης» (ΦΕΚ Β’ 3306), επιβεβαιώνειτους προβληματισμούς μας.
1.Παρότι η προκήρυξη περιλαμβάνει πλήθος περιοχών της χώρας, στον τομέα του τουρισμού επιτρέπεται η υποβολή επενδυτικών σχεδίων αποκλειστικά: στην περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, την νήσο Σαμοθράκη και στα νησιά του νοτίου Αιγαίου (σημείο 25 του άρθρου 1 της ΥΑ). Αποκλείεται, δηλαδή, χωρίς αιτιολόγηση, το σύνολο σχεδόν των υπολοίπων περιοχών, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται πολλές με σαφή τουριστικό χαρακτήρα και ανάγκες επενδυτικής υποστήριξης.
2.Διατηρείται ως προϋπόθεση για την υπαγωγή υφιστάμενων καταλυμάτων στον εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής η αναβάθμισή τους σε κατηγορία τουλάχιστον 3 αστέρων. Έχουμε επανειλημμένως τονίσει ότι πολλά ξενοδοχεία, λόγω πολεοδομικών ή άλλων αντικειμενικών περιορισμών, δεν έχουν τη δυνατότητα αναβάθμισης σε κατηγορία, παρά το γεγονός ότι προσφέρουν ποιοτικές υπηρεσίες. Ο αποκλεισμός αυτών των επιχειρήσεων, οι οποίες μάλιστα συχνά στερούνται πρόσβασης σε τραπεζική χρηματοδότηση, αποτελεί σοβαρό αναπτυξιακό εμπόδιο.
3.Το ύψος της ενίσχυσης που θα παρασχεθεί στον τομέα του τουρισμού περιορίζεται στο 15% της συνολικής ενίσχυσης του καθεστώτος, γεγονός που λειτουργεί ανασταλτικά, καθώς δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες του τομέα και αποθαρρύνει σοβαρές επενδυτικές πρωτοβουλίες.
Δυστυχώς, οι παραπάνω διαπιστώσεις επιβεβαιώνουν ότι η απουσία του τουρισμού από το άρθρο 3 του Ν. 5203/2025 δεν αποτελεί απλώς λεκτική παράλειψη, αλλά αποτέλεσμα συγκεκριμένης στρατηγικής επιλογής.
Επαναλαμβάνουμε, για μία ακόμη φορά, ότι δεν μπορεί να υπάρξει σοβαρός σχεδιασμός ενός νέου παραγωγικού μοντέλου για τη χώρα, εάν ο τουρισμός δεν κατέχει κεντρική και ισότιμη θέση σε αυτό.
Κατόπιν των ανωτέρω, ζητούμε την τροποποίηση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης, ώστε:
• να αρθούν οι γεωγραφικοί περιορισμοί υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων του τουρισμού,
• να επανεξεταστεί το κριτήριο αναβάθμισης κατηγορίας για τα υφιστάμενα καταλύματα και
• να αυξηθεί το ποσοστό συμμετοχής του τουρισμού στη συνολική ενίσχυση του καθεστώτος.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση».