Συνέδριο ΠΟΞ: Τα ελληνικά ξενοδοχεία υφίστανται την υψηλότερη φορολογία στη Μεσόγειο

06-06-25 | ΠΟΞ

Είναι λάθος να συζητάμε για το παραγωγικό μοντέλο της χώρας εξετάζοντας την κλαδική εκπροσώπηση στο ΑΕΠ, αλλά πρέπει να δούμε με όρους εξωστρέφειας ποια είναι τα εμπορεύσιμα προϊόντα και οι υπηρεσίες της χώρας στο εξωτερικό, στα οποία τουρισμός (συμβολή 13% στο ΑΕΠ) και βιομηχανία (9%) έχουν ξεκάθαρο πλεονέκτημα.

Αυτό υπογράμμισε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), κ. Γιάννης Χατζής μιλώντας σε πάνελ του 6ου Περιφερειακού Συνεδρίου της Ομοσπονδίας στη Σαντορίνη.

Όπως είπε, ο Ελληνικός τουρισμός έχει ήδη αποδείξει τη δυναμική του, έχοντας σχεδόν διπλασιάσει τα έσοδά του (22 δις. ευρώ το 2024) την τελευταία 10ετία, όπως και η βιομηχανία την τελευταία 15ετία (από 12 δις. σε 29 δις.).

Παρέθεσε συγκριτικά, ως παραδείγματα, τη συμβολή του τουρισμού και της βιομηχανίας στις οικονομίες της Πορτογαλίας (συμβολή τουρισμού 16% στο ΑΕΠ και βιομηχανίας 12%) και της Ισπανίας (τουρισμού 13% και βιομηχανίας 11%), και υπογράμμισε ότι ο τουρισμός στην Ελλάδα έχει τόσο μεγάλη έκθεση στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών που πρέπει να ενισχυθεί.

Βιωσιμότητα και όφελος για τις τοπικές κοινωνίες

Στη συζήτηση για το παραγωγικό μοντέλο στον τουρισμό, ο πρόεδρος της Aegean Airlines, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, επισήμανε ότι χρειάζονται ενέργειες ώστε

-ο τουρισμός να είναι περισσότερο βιώσιμος για κάθε τοπική κοινωνία, με οφέλη που μένουν διαχρονικά και διαχέονται σε περισσότερα μέρη και ανθρώπους

-η κάθε τοπική κοινωνία, αλλά και μια ευρύτερη κοινωνική ομάδα, συμπεριλαμβανομένων των εργαζομένων, να αισθανθούν ότι η ανάπτυξη του τουρισμού είναι θετική για εκείνες

-να επιτευχθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συμπληρωματικότητα των κλάδων της οικονομίας, καθώς δεν τίθεται ζήτημα σύγκρισης ή διαφοροποίησης, αλλά χρειάζεται να γίνουν πιο παραγωγικοί οι τομείς της οικονομίας στους οποίους μπορούμε να είμαστε πιο ανταγωνιστικοί.

Ο κ. Βασιλάκης επισήμανε την ανάγκη τα ανταποδοτικά τέλη στον τουρισμό να κατευθύνονται από την «επιτυχία του τουρισμού στην τοπική κοινωνία και στον τουρισμό για υποδομές στην περιοχή από όπου βγαίνουν», ώστε οι πολίτες να μην έρχονται σε αντιπαράθεση με τον τουρισμό αλλά και να δημιουργούνται υποδομές διαχρονικά στον προορισμό.

"Αδιανόητη" φορολόγηση του εξαγώγιμου προϊόντος των ξενοδοχείων

Σύμφωνα με τον κ. Χατζή, τα Ελληνικά ξενοδοχεία έχουν την μεγαλύτερη επιβάρυνση τιμής στη Μεσόγειο. «Είναι αδιανόητο να φορολογείς τόσο πολύ την τιμή, δεδομένου ότι το 90% του ξενοδοχειακού προϊόντος ειναι εξαγωγές», επισήμανε.

Αναφερόμενος στο τέλος διαμονής, ανέφερε ότι έχει εκτοξευθεί στο 13% στα Δωδεκάνησα. Το ποσό αυτό, που σε ετήσια βάση υπολογίζεται σε 11,5 δισ. ευρώ, δεν επανεπενδύεται στις υποδομές και τις πράσινες ενεργειακές λύσεις των ξενοδοχείων, με αποτέλεσμα να χάνεται μια μεγάλη ευκαιρία για βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και η δυνατότητα αύξησης της μέσης κατά κεφαλήν δαπάνης, όπως είπε.

Παράλληλα, για το τέλος παρεπιδημούντων, που αυξήθηκε από 0,50 σε 0,75 ευρώ, επισήμανε ότι δεν φέρνει τα αναμενόμενα οφέλη, και οι ξενοδόχοι έχουν χάσει την εμπιστοσύνη τους στην Πολιτεία για την ορθή και ανταποδοτική διαχείριση των εσόδων αυτών.

Επίσης, για το τέλος ανθεκτικότητας που εκτιμάται φέτος στα 582 εκατ. ευρώ, όπως είπε, οι 350 δήμοι της Ελλάδας επειδή δεν παίρνουν μέρος αυτού, προσθέτουν νέα τέλη στα ξενοδοχεία.

Οι φορολογικές επιβαρύνσεις δεν είναι το μεγάλο πρόβλημα με το κράτος σημείωσε ο κ. Βασιλάκης. Παρότι έχουν προστεθεί σημαντικά τέλη τα τελευταία χρόνια στα Ελληνικά ξενοδοχεία, από τη γενική οικονομία έχουν αφαιρεθεί 7% στο φορολογικό συντελεστή των επιχειρήσεων, 5% στον συντελεστή των μερισμάτων και αρκετές μονάδες από τις εισφορές. Όμως στάθηκε στη λειτουργία του κράτους το οποίο, όπως είπε, παρεμβαίνει χωρίς να διασφαλίζει ούτε τον θεμιτό ανταγωνισμό μεταξύ φορέων, ούτε τη χρήση των χρημάτων για τις υποδομές, ουτε την αναβάθμιση των υπηρεσιών του δημοσίου που δε μπορούν –ή δεν πρέπει - να ιδιωτικοποιηθουν.

Οι υποδομές, άλλωστε, ήταν καταλυτικός παράγοντας φέτος για τον τουρισμό στη Σαντορίνη, η οποία μέχρι πέρυσι αποτελούσε υπόδειγμα επέκτασης της τουριστικής περιόδου (από τα μέσα Φεβρουαρίου έως τα τέλη Νοεμβρίου) που φέτος επλήγη: Η έλλειψη υποδομών σε λιμένες και μαρίνες προβλημάτισε ως τρόπος επείγουσας εξόδου από το νησί εξαιτίας των γεωλογικών φαινομένων, επηρεάζοντας τη ζήτηση για ξενοδοχεία και όλες τις τοπικές επιχειρήσεις, υπογράμμισε ο κ. Βασιλάκης.

διαβάστε ακόμα

A.Φιορεντίνος | Ελλάδα πιο φιλική στους τουρίστες με επενδύσεις 380 εκατ. ευρώ σε υποδομές
Προβολή της Πάρου, της Σύρου και της Κιμώλου στην Ολλανδία
Εκδήλωση | «Το μέλλον και το παρόν της κρουαζιέρας στον Άγιο Νικόλαο»
2ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Ελληνικού “Έλλη Αλεξίου” | Γέφυρα αλληλεγγύης με τη Σίκινο την 28η Οκτωβρίου
SEAJETS | Aπό το Μαντούδι στις Σποράδες και τον Βόλο και τον Οκτώβριο
Τα ανεξάρτητα ξενοδοχεία της Ευρώπης είχαν το καλοκαίρι αύξηση κρατήσεων και πρόσθετων εσόδων
WTTC: Έλλειψη 43 εκατ. εργαζομένων στον Τουρισμό έως το 2035
Ο «Φάρος» ρίχνει... φως στον πρώτο εθνικό super-computer
British Airways | 850.000 θέσεις προς Ελλάδα το 2025, ενισχύοντας τη χειμερινή περίοδο
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στην έκθεση IFTM Top Resa στο Παρίσι