Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι καταναλωτικές αρχές της ΕΕ καλούν την Airbnb να συμμορφωθεί με τους όρους και τις προϋποθέσεις που περιλαμβάνουν οι καταναλωτικοί κανόνες της ΕΕ καθώς και για μεγαλύτερη διαφάνεια στην παρουσίαση των τιμών της.
Η τρέχουσα παρουσίαση τιμών στην Airbnb και αρκετοί από τους όρους της δεν είναι συμβατά με την κοινοτική Οδηγία για Αθέμιτες Εμπορικές Πρακτικές, με την Οδηγία περί Αθέμιτων Συμβάσεων και τον Κανονισμό δικαιοδοσίας σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις.
Αυτό σημαίνει ότι η Ευρώπη απαιτεί τη συμμόρφωση της πλατφόρμας σε αυτά τα ζητήματα, με περίοδο προσαρμογής που εκπνέει στα τέλη Αυγούστου οπότε πρέπει να παρουσιασθούν οι προτάσεις της Airbnb.
Μόλις παρουσιασθούν οι προτάσεις της πλατφόρμας για την επίλυση συγκεκριμένων ζητημάτων, η Επιτροπή και οι αρχές προτασίας καταναλωτών της ΕΕ θα τις εξετάσουν, και εάν δεν κριθούν ικανοποιητικές η Airbnb ενδέχεται να υποστεί συνέπειες.
Η παρουσίαση τιμών της Airbnb καθώς και οι διακρίσεις μεταξύ ιδιωτών και επαγγελματιών ιδιοκτητών, δεν συμβαδίζει με τις απαιτήσεις του ευρωπαϊκού δικαίου, και ιδιαίτερα με τα όσα περιλαμβάνονται στην Οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Έτσι, η Airbnb οφείλει…
- να τροποποιήσει τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζει πληροφορίες τιμολόγησης από την αρχική αναζήτηση στον ιστότοπό της, προκειμένου να διασφαλίσει ότι, κάθε φορά που προσφέρονται σπίτια, γίνονται γνωστά στον καταναλωτή η συνολική τιμή, συμπεριλαμβανομένων όλων των υποχρεωτικών επιβαρύνσεων και τελών, όπως η εξυπηρέτηση και ο καθαρισμός ή, όταν δεν είναι δυνατόν, να υπολογιστεί εκ των προτέρων η τελική τιμή, ενημερώνοντας ξεκάθαρα τον καταναλωτή ότι ενδέχεται να υπάρξουν πρόσθετα τέλη.
- να προσδιορίζει σαφώς εάν η προσφορά γίνεται από ιδιώτη ή επαγγελματία, καθώς οι κανόνες προστασίας των καταναλωτών διαφέρουν.
Σύμφωνα με την Οδηγία περί αθέμιτων συμβάσεων, οι όροι και προϋποθέσεις δεν δημιουργούν σημαντική ανισορροπία μεταξύ των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των 2 πλευρών, σε κόστος του καταναλωτή. Επίσης απαιτεί οι όροι χρήσης να αναγράφονται σε κατανοητή γλώσσα ώστε να ενημερώνονται ξεκάθαρα οι καταναλωτές.
Στην περίπτωση της Airbnb αυτό σημαίνει ότι…
- η εταιρεία δεν πρέπει να παραπλανά τους καταναλωτές με δικαστήρια σε χώρα διαφορετική από αυτή του κράτους μέλους κατοικίας τους.
- Η Airbnb δεν μπορεί να αποφασίσει μονομερώς και αδικαιολόγητα ποιοι όροι μπορεί να παραμείνουν σε ισχύ σε περίπτωση καταγγελίας της σύμβασης.
- Η Airbnb δεν μπορεί να στερήσει στους καταναλωτές τα βασικά νομικά τους δικαιώματα να μηνύσουν έναν οικοδεσπότη σε περίπτωση προσωπικής βλάβης ή άλλων ζημιών.
- Η Airbnb δεν μπορεί να αλλάξει μονομερώς τους όρους και τις προϋποθέσεις χωρίς να ενημερώσει σαφώς τους καταναλωτές εκ των προτέρων και χωρίς να τους δώσει τη δυνατότητα να ακυρώσουν τη σύμβαση.
-Οι όροι παροχής υπηρεσιών δεν μπορούν να παρέχουν απεριόριστη και διακριτική εξουσία στην Airbnb για την κατάργηση του περιεχομένου.
-Η λύση ή η αναστολή σύμβασης από την Airbnb θα πρέπει να εξηγείται στους καταναλωτές, διέπεται από σαφείς κανόνες και δεν πρέπει να στερεί τον καταναλωτή από το δικαίωμα επαρκούς αποζημίωσης ή το δικαίωμα προσφυγής.
-Η πολιτική της Airbnb όσον αφορά τις επιστροφές χρημάτων, την αποζημίωση και την αποζημίωση πρέπει να ορίζεται σαφώς και δεν πρέπει να στερεί στους καταναλωτές το δικαίωμά τους να ενεργοποιούν τα διαθέσιμα ένδικα μέσα.
-Τέλος, η Airbnb πρέπει να παρέχει έναν εύκολα προσβάσιμο σύνδεσμο στην πλατφόρμα επίλυσης online διαφορών στην ιστοσελίδα της και όλες τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με την επίλυση διαφορών, σύμφωνα με τον κανονισμό για την ΗΕΔ.