Αντιμέτωποι με τη μειωμένη ζήτηση και την έντονη δυσαρέσκεια των εγχώριων ταξιδιωτών απέναντι στις υψηλές τιμές, οι ξενοδόχοι στην Τουρκία προχωρούν σε γενναίες εκπτώσεις προκειμένου να διασώσουν τη θερινή σεζόν. Σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν περισσότερους επισκέπτες, πολλά ξενοδοχεία σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς προσφέρουν εκπτώσεις έως και 30%, ενώ άλλοι λανσάρουν ειδικές προσφορές όπως «Μία Διανυκτέρευση Δώρο».
Παρά την καλοκαιρινή περίοδο, που παραδοσιακά συνοδεύεται από υψηλή ζήτηση, η μέση πληρότητα στα ξενοδοχεία κυμαίνεται μεταξύ 70% και 80%, σύμφωνα με εκπροσώπους της τουρκικής τουριστικής βιομηχανίας. Οι επαγγελματίες του κλάδου αναγνωρίζουν ότι η πίεση στις τιμές έχει οδηγήσει ακόμη και τα πιο πολυτελή ξενοδοχεία να συμμετέχουν στο κύμα εκπτώσεων.
Οι τιμές αποτρέπουν τους εγχώριους ταξιδιώτες
Η συνεχής αύξηση των τιμών έχει καταστήσει τις καλοκαιρινές διακοπές απαγορευτικές για πολλούς Τούρκους πολίτες. Το κόστος ενός επταήμερου ταξιδιού για δύο άτομα, συμπεριλαμβανομένων μετακινήσεων, διαμονής και γευμάτων, κυμαίνεται πλέον από 70.000 έως 100.000 τουρκικές λίρες (περίπου 2.500 δολάρια). Το γεγονός αυτό έχει οδηγήσει πολλούς εγχώριους ταξιδιώτες να ακυρώσουν ή να αναβάλουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές.
Για να τονώσουν τη ζήτηση, τα ξενοδοχεία συνεχίζουν να επεκτείνουν τις εκστρατείες προκρατήσεων με ακόμη μεγαλύτερες εκπτώσεις, εστιάζοντας ιδιαίτερα στους πιο ευαίσθητους στις τιμές ταξιδιώτες. Ωστόσο, παρά τις προσπάθειες αυτές, η εικόνα της φετινής σεζόν δεν δείχνει ενθαρρυντική.
Υποτονική Η Τουριστική Κίνηση σε Σύγκριση με το 2023
Σύμφωνα με τον Hamit Kuk, κύριο σύμβουλο της Ένωσης Τουρκικών Ταξιδιωτικών Πρακτορείων (TÜRSAB), η απόδοση του τουριστικού κλάδου αυτό το καλοκαίρι είναι αισθητά χαμηλότερη σε σχέση με το 2024. «Και πέρυσι είχαμε εκπτώσεις, αλλά μέχρι τον Ιούλιο η αγορά είχε επανέλθει σε φυσιολογικούς ρυθμούς. Φέτος, βλέπουμε σημαντικές εκπτώσεις ακόμη και μέσα στον Ιούλιο και τον Αύγουστο», επισημαίνει.
Επιπλέον, για τις βασικές αγορές του τουρκικού τουρισμού, όπως η Ευρώπη και η Ρωσία, οι εκπτώσεις φτάνουν το 30%, ενώ για τους εγχώριους επισκέπτες είναι συνήθως πιο περιορισμένες χρονικά. Το υψηλό κόστος των υπηρεσιών εστίασης και διασκέδασης, ειδικά σε δημοφιλείς παραθαλάσσιους προορισμούς, επηρεάζει αρνητικά τις αποφάσεις των ταξιδιωτών.
«Οι Ευρωπαίοι και οι Ρώσοι είναι καλά ενημερωμένοι καταναλωτές. Κάνουν την έρευνά τους πριν επιλέξουν προορισμό. Ακόμη και οι influencers στα social media δημοσιεύουν αποδείξεις και τιμές από τα εστιατόρια και τα beach bars. Αν αποκτήσουμε τη φήμη ακριβού προορισμού, θα είναι δύσκολο να την αποτινάξουμε και μπορεί να χάσουμε έως και 15% της τουριστικής μας βάσης», τονίζει ο Kuk.
Οι επιπτώσεις της γεωπολιτικής αστάθειας
Η γεωπολιτική αστάθεια στην περιοχή επιβαρύνει περαιτέρω τον τουρκικό τουρισμό. Ο Murat Göktuğ Aksu, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της JRO Yatırım, υπογραμμίζει ότι ο πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας έχει οδηγήσει σε σημαντική πτώση των αφίξεων από αυτές τις αγορές, που παραδοσιακά αποτελούν βασικούς πυλώνες του τουριστικού ρεύματος προς την Τουρκία.
Επιπλέον, η πρόσφατη ένταση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν επηρεάζει αρνητικά τις αφίξεις από τη Μέση Ανατολή, προσθέτοντας ακόμα έναν αστάθμητο παράγοντα στην ήδη εύθραυστη τουριστική εικόνα της χώρας.
Οι ειδικοί του κλάδου αναγνωρίζουν ότι η φετινή σεζόν δεν θα φτάσει τα επίπεδα των προηγούμενων ετών, παρά τις προσπάθειες αναθέρμανσης της ζήτησης μέσω εκπτώσεων. Η ακρίβεια, οι γεωπολιτικές εντάσεις και η αύξηση του κόστους ζωής τόσο για τους ντόπιους όσο και για τους ξένους επισκέπτες διαμορφώνουν ένα δύσκολο τοπίο για την τουριστική βιομηχανία της Τουρκίας.