Ο πολιτισμικός και θρησκευτικός τουρισμός σε μελέτη του ΚΕΠΕ

Α Decrease font Enlarge font
Ο πολιτισμικός και θρησκευτικός τουρισμός σε μελέτη του ΚΕΠΕ

Ο πολιτισμικός και ο θρησκευτικός τουρισμός είναι σε θέση να συμβάλλουν στην αναζωογόνηση και ανανέωση του εθνικού τουριστικού προϊόντος που αποτελούν ζητούμενο για τη χώρα μας, τονίζεται σε μελέτη που εκπόνησαν για λογαριασμό του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευανών (ΚΕΠΕ) οι κύριοι Ν.Βαγιονής και Σ.Σκούλτσος. Η μελέτη έχει τίτλο "Ο Πολιτισμικός και Θρησκευτικός Τουρισμός ως συνιστώσες του εθνικού τουριστικού προϊόντος".

Τα συμπεράσματα της μελέτης:

Ο εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος αποτελεί επιτακτική ανάγκη για το σύγχρονο τουριστικό προϊόν σε διεθνές επίπεδο. Σε αυτό το πλαίσιο, το εθνικό τουριστικό προϊόν θα πρέπει να αναδιαμορφωθεί και από το κλασικό προϊόν «ήλιος και θάλασσα» να προσφέρει ένα πιο ανταγωνιστικό προϊόν που ικανοποιεί ένα σύνολο αναγκών. Εφόσον ο ανταγωνισμός στο επίπεδο των τιμών είναι δύσκολο να επιτευχθεί –έχοντας ως αντιπάλους την Τουρκία, την Αίγυπτο, την Πορτογαλία– η στροφή σε ένα ποιοτικότερο και πιο σύνθετο προϊόν είναι σκόπιμη. Σε αυτή την κατεύθυνση δύναται να συμβάλλει ο πολιτισμικός τουρισμός και οι επιμέρους μορφές που περιλαμβάνει όπως ο αστικός, ο θρησκευτικός κ.ά.

Η περίπτωση του Μουσείου της Ακρόπολης ανέδειξε τη δυναμική που υφίσταται στον τομέα του πολιτισμικού τουρισμού και ως προς τον εισερχόμενο αλλά και τον εσωτερικό τουρισμό. Η σωστή διαχείριση, προβολή και αξιοποίηση των υφιστάμενων μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, και ειδικότερα αυτών που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση από τα σημεία εισόδου των τουριστών (κυρίως στα διεθνή αεροδρόμια) και σε μεγάλα αστικά κέντρα, είναι δυνατόν να συμβάλλουν στην αύξηση των τουριστικών ροών προς αυτές τις περιοχές.

Ο αριθμός των επισκέψεων στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης –που βρί- σκεται στην πρώτη θέση– αντιστοιχεί μόλις στο 7,1% του συνολικού αριθμού των αφίξεων των μη κατοίκων. Εάν μάλιστα ληφθεί υπόψη ότι ένα μέρος αυτών είναι εσωτερικοί τουρίστες, τότε το ποσοστό των μη κατοίκων μειώνεται εκ νέου. Το ίδιο, φυσικά, συμβαίνει και στις καταγραφές των υπολοίπων αρχαιολογικών χώρων από τους οποίους ορισμένοι αποτελούν και Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Ως εκ τούτου κρίνεται ότι η αξιοποίηση των αρχαιολογικών χώρων δεν είναι επαρκής, ενώ δεν υπάρχει αποτελεσματική σύνδεση με τις δραστηριότητες που προωθούνται ως μέρος του εθνικού τουριστικού προϊόντος.

Επιπλέον, οι επισκέψεις στους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας ακολουθούν την εποχικότητα του κλασικού τουριστικού προϊόντος «ήλιος και θάλασσα». Τα στοιχεία αυτά οδηγούν στις παρακάτω προτάσεις σχετικά με το προϊόν του πολιτισμικού τουρισμού:

• Στις περιοχές όπου η εποχικότητα είναι εκ των πραγμάτων δεδομένη (π.χ. νησιωτικές περιοχές) και το κυρίαρχο τουριστικό προϊόν είναι άμεσα συνδεδεμένο με τον μαζικό τουρισμό κρίνεται σκόπιμη η προώθηση του πολιτισμού ως συμπληρωματικό κομμάτι των δραστηριοτήτων των τουριστών. Η προώθηση του πολιτισμού θα πρέπει να γίνει εντός του πλαισίου που θέτει η συγκεκριμένη τουριστική αγορά.

Χρειάζεται ο σχεδιασμός τουριστικών πακέτων τα οποία στηρίζονται στο κλασικό προϊόν, αλλά προωθούν παράλληλα και ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα τον πολιτισμό και την αξία των μνημείων –ειδικά στις περιπτώσεις των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Η προσφορά σύνθετων τουριστικών εμπειριών με ποικίλες δραστηριότητες θα βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα των προορισμών.

• Στα αστικά κέντρα, η αξιοποίηση των αρχαιολογικών χώρων αλλά και των μουσείων παρουσιάζει δυναμικές που δεν περιορίζονται στο μοντέλο του μαζικού τουρισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία,  οι αρχαιολογικοί χώροι που έχουν την υψηλότερη επισκεψιμότητα βρίσκονται σε περιοχές με υποδομές που αφορούν είτε τη διαμονή είτε την πρόσβαση (π.χ. οδικό δίκτυο, αεροδρόμιο κτλ.), γεγονός που προσδίδει στα μεγάλα αστικά κέντρα συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες τουριστικές περιοχές. Ως αποτέλεσμα, η ανάπτυξη του αστικού τουρισμού –που εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο του πολιτισμικού τουρισμού– δύναται να αποτελέσει μια επιτυχημένη πολιτική αναφορικά με τα αστικά κέντρα. Επιπλέον, με την προώθηση εξειδικευμένων πακέτων που εστιάζουν στις δραστηριότητες εντός πόλης, παρουσιάζεται ιδιαίτερη δυναμική για την καταπολέμηση της εποχικότητας, καθώς το σύνολο των υποδομών σε αυτές τις περιοχές λειτουργούν κατά κύριο λόγο όλο το έτος. Επιπλέον, ο συνδυασμός των πολιτιστικών κινήτρων με επιπρόσθετα κίνητρα όπως αγορές, ψυχαγωγία, city-breaks κ.ά. θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη για διάφορους κλάδους των τοπικών οικονομικών (π.χ. εμπορικά καταστήματα, πολιτιστικές εκδηλώσεις κ.ά.).

• Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην επαρκή αξιοποίηση των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς (UNESCO). Οι περιοχές που τα διαθέτουν θα πρέπει να εκμεταλλευτούν στο έπακρο την παγκόσμια αναγνωρισιμότητα που αποκτά η περιοχή. Ταυτοχρόνως, θα πρέπει να γίνουν περαιτέρω προσπάθειες για την ένταξη επιπλέον μνημείων στον κατάλογο της UNESCO. Σημειώνεται εδώ η προσπάθεια που γίνεται από το Ζαγόρι για την ένταξή του ως Ελληνικό Πολιτιστικό Τοπίο στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς με στόχους τη διεθνή προβολή, την τουριστική αξιοποίηση αλλά και την προστασία του τοπίου και της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής της περιοχής.

• Κρίνεται σκόπιμο, η προώθηση του πολιτισμικού τουρισμού να γίνει στοχευμένα, σε αγορές που παρουσιάζουν ορισμένα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ως προς την εποχικότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αγορά της Κίνας. Η Κίνα ως ανερχόμενη αγορά του εξερχόμενου τουρισμού αποτελεί μια νέα και μεγάλη αγορά για το σύνολο των ευρωπαϊκών προορισμών. Τα ταξίδια των Κινέζων τουριστών στην Ευρώπη περιλαμβάνουν: επισκέψεις σε πολλές χώρες και στα σημαντικότερα μνημεία τους, γνωριμία με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό, αγορές πολυτελείας και χαμηλή εποχικότητα. Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα πρέπει να πραγματοποιηθούν προσπάθειες προώθησης πολιτισμικού-αστικού τουρισμού στη συγκεκριμένη αγορά είτε ως ταξίδια αποκλειστικά στην Ελλάδα είτε ως μέρος ενός μεγαλύτερου ταξιδιού. Άλλα ενδεικτικά παραδείγματα τέτοιων αγορών είναι η Ρωσία και η Ινδία.

• Αξίζει να αναφερθεί εδώ ότι η σχέση μεταξύ τουρισμού και πολιτισμού είναι αμφίδρομη. Πιο συγκεκριμένα, η στροφή προς τον πολιτισμικό τουρισμό εκ των πραγμάτων θα αυξήσει και την προσφορά πολιτιστικών προϊόντων. Όπως έχει υποστηριχθεί, κινητήρια δύναμη της αναπτυξιακής πορείας της οικονομίας του πολιτισμού αποτελεί ο τουρισμός, ο οποίος μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός διάδοσης των προϊόντων του πολιτισμού. Συνεπώς, η στήριξη και προώθηση του ενός θα συμβάλλει στην ανάπτυξη του άλλου.

Αναφορικά με τον θρησκευτικό τουρισμό, το πλεονέκτημα που παρουσιάζει η συγκεκριμένη μορφή στη χώρα μας είναι η χωρική διασπορά των μνημείων θρησκευτικού ενδιαφέροντος. Σε συνδυασμό με τα ιδιαιτέρα χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης αγοράς, προκύπτουν οι εξής προτάσεις για την ανάπτυξη και αξιοποίησή της:

• Η αξιοποίηση των θρησκευτικών μνημείων θα ενισχύσει οικονομικά αρκετές περιοχές που χαρακτηρίζονται «μειονεκτικές». Η χωρική διασπορά των μνημείων προσφέρει αυτή τη δυνατότητα, ενώ δύναται να αποτελέσει ευκαιρία –όπως έχει υποστηριχθεί– για την ενεργοποίηση «εγκαταλειμμένων» κλάδων των εκάστοτε οικονομιών (π.χ. οικοτεχνία, ξυλογλυπτική, γεωργία).

• Ο θρησκευτικός τουρισμός δύναται να αποτελέσει μοχλό αναζωογόνησης του εσωτερικού τουρισμού, που σημείωσε ιδιαίτερα μεγάλη μείωση λόγω της οικονομικής κρίσης. Κρίνεται σκόπιμο η εστίαση να πραγματοποιηθεί στις μεγαλύτερες ηλικίες, οι οποίες αφενός παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ζήτηση στη συγκεκριμένη αγορά, αφετέρου δύνανται να συμβάλλουν στην ενίσχυση της τουριστικής κίνησης σε περιόδους χαμηλής ζήτησης.

• Βασικό χαρακτηριστικό του θρησκευτικού τουρισμού στην Ελλάδα αποτελεί η έλλειψη εξωστρέφειας. Οι περισσότεροι επισκέπτες είναι εσωτερικοί τουρίστες. Για τον λόγο αυτό κρίνεται σκόπιμη η αξιοποίηση των ομόθρησκων αγορών της Ανατολικής Ευρώπης (π.χ. Ρωσία, Σερβία). Σημειώνεται εδώ ότι, τα τελευταία χρόνια, έχουν γίνει προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση από το Συνοδικό Γραφείο Προσκυνηματικών Περιηγήσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος.

• Αναγκαία συνθήκη για την ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού αποτελεί η ολοκληρωμένη καταγραφή και προβολή του συνόλου των θρησκευτικών μνημείων της χώρας. Το αντικείμενο αυτό αποτελεί και έναν από τους βασικούς στόχους του μνημονίου συνεργασίας που υπέγραψε η Εκκλησία της Ελλάδος με το Υπουργείο Τουρισμού. Σε αυτό αναφέρονται χαρακτηριστικά ως στόχοι: «η προστασία, η ανάδειξη, η προβολή και η προώθηση της αναγνωρισιμότητας και επισκεψιμότητας, των ιερών μνημείων, τόπων, περιοχών, προσκυνημάτων και κειμηλίων, του περιβάλλοντος χώρου, καθώς και της θρησκευτικής και λατρευτικής εν γένει ζωής…»,

• Λαμβάνοντας υπόψη ότι σχεδόν το σύνολο των θρησκευτικών μνημείων της χώρας βρίσκονται σε λειτουργία, αποτελεί αναγκαιότητα ο σωστός σχεδιασμός ώστε, αφενός να μην χαθεί το θρησκευτικό στοιχεία, αφετέρου να προωθηθούν τα ιδιαίτερα πολιτιστικά στοιχεία που παρουσιάζουν, έτσι ώστε να αυξηθεί η ελκυστικότητά τους και σε τουρίστες που δεν ελκύονται από το θρησκευτικό ενδιαφέρον. Ενδεικτικά παραδείγματα αποτελούν η Νέα Μονή της Χίου –με έντονο πολιτιστικό ενδιαφέρον– όπως επίσης και όλα τα θρησκευτικά μνημεία που συγκαταλέγονται στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

• Ο αμιγώς θρησκευτικός τουρίστας –ιδιαίτερα στη χώρα μας– αναζητά καταλύματα μεσαίας ή χαμηλής κατηγορίας. Το στοιχείο αυτό αναδεικνύει τη σημασία της ανάπτυξης της συγκεκριμένης μορφής σε περιοχές όπου η τουριστική προσφορά βασίζεται σε ξενοδοχειακές κλίνες χαμηλών κατηγοριών.

Παράλληλα με τα προαναφερθέντα, για τον πολιτισμικό και τον θρησκευτικό τουρισμό κρίνεται σκόπιμο να εφαρμοστούν κοινές πολιτικές που θα συμβάλλουν εξίσου στην προώθηση των συγκεκριμένων μορφών. Πιο συγκεκριμένα, οι θεματικές διαδρομές και στις δύο περιπτώσεις θα συμβάλλουν στην ελκυστικότητα του προσφερόμενου προϊόντος αλλά και στην ενίσχυση της εξωστρέφειας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι περιηγήσεις «Οι Δρόμοι του Παυσανία» και «Τα Βήματα του Αποστόλου Παύλου» που προωθούνται ως περιηγήσεις συνδυάζοντας ένα σύνολο στοιχείων πολιτισμού, θρησκείας και φύσης.

Ο πολιτισμός και η θρησκεία αποτελούν στοιχεία που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και ως εκ τούτου το ενδιαφέρον για τον πολιτισμό εμπεριέχει και τη γνωριμία με τη θρησκεία και το αντίστροφο. Σε αυτό το είδος τουριστικής ανάπτυξης συνδυάζονται κίνητρα ενός θεματικού άξονα –στην προκειμένη περίπτωση αυτόν του πολιτισμού. Συνεπώς, προωθούνται στοιχεία που α- φορούν εν γένει τον πολιτισμό όπως αρχαιολογικοί χώροι, τοπικές εορτές (συχνά συνδεδεμένες με τη θρησκεία), θρησκευτικά μνημεία. Άλλωστε, αρκετά θρησκευτικά μνημεία παρουσιάζουν εξαιρετικό αρχιτεκτονικό και πολιτισμικό ενδιαφέρον που ξεπερνούν το θρησκευτικό ενδιαφέρον. Η τουριστική ανάπτυξη σε «πλέγμα» θα συμβάλλει ιδιαιτέρως στην ανάπτυξη ενός σύνθετου τουριστικού προϊόντος σε επίπεδο νομού η περιφέρειας, δίνοντας τη δυνατότητα για την περαιτέρω αξιοποίηση των πόρων που σχετίζονται με τον πολιτισμό και τη θρησκεία.

 

  1. 24/11 16:57

    Louis: Ο Γιώργος Λυσιώτης νέο μέλος Επιτροπών του ΔΣ

  2. 24/11 16:21

    Η ΥΠΑ αλληλέγγυα στους πλημμυροπαθείς της Δυτικής Αττικής

  3. 24/11 15:40

    Προβολή της παγκόσμιας κληρονομιάς της Ιεράς Μονής Θεοβαδίστου Όρους Σινά

  4. 24/11 15:33

    "Πράσινο φως" για πτήσεις στο "Μακεδονία" πριν ολοκληρωθούν τα έργα

  5. 24/11 14:29

    FedHATTA: Αίγυπτος, Ελλάδα & Κύπρος ενώνουν τις δυνάμεις τους για την κρουαζιέρα

  6. 24/11 14:03

    Παγκόσμιο Συνέδριο νέων για την Πολιτιστική Κληρονομιά στην Αρχαία Ολυμπία

  7. 24/11 13:29

    H Nelios νέος στρατηγικός συνεργάτης για το digital performance του Ομίλου Aldemar Resorts

  8. 24/11 13:29

    Aνοίγει αύριο η έκθεση Xenia με 500 εκθέτες

  9. 24/11 13:21

    ΔΕΘ-Helexpo: Σχέδιο ανάπλασης του εκθεσιακού κέντρου της Θεσσαλονίκης

  10. 24/11 13:08

    Η Marriott δημιουργεί το «δωμάτιο του μέλλοντος»

  11. 24/11 13:05

    Απόφαση: Πώς θα γίνεται η τουριστική μίσθωση σπιτιών

  12. 24/11 12:57

    Ο γαμήλιος τουρισμός "τζιράρει" 300 δισ. δολάρια

  13. 24/11 12:29

    Ryanair: Απειλές προς τα πληρώματα που δεν αυξάνουν τις πωλήσεις προϊόντων

  14. 24/11 12:24

    Μ.Κόνσολας: Αρνητικές επιπτώσεις στον τουρισμό από τους ειδικούς ελέγχους στη Γερμανία

  15. 24/11 12:10

    Ryanair: Προσφορα του Σαββατοκύριακου στο πλαίσιο του ‘Black Friday’

  16. 24/11 12:07

    9 τρόποι για να γίνετε καλύτεροι τουριστικοί πράκτορες

  17. 24/11 11:54

    ΞΕΕ: Ημερίδα με θέμα Σήμα “Boutique Hotel” στην Greek Tourism Expo

  18. 24/11 11:24

    Κινεζικός τουρισμός: Ποιές είναι οι προσδοκίες από τις υπηρεσίες φιλοξενίας στο εξωτερικό

  19. 24/11 11:04

    Πώς ενημερώνονται οι επαγγελματίες του τουρισμού

  20. 24/11 10:42

    Τα νέα ηχηρά ονόματα που εμπιστεύονται τη Nelios

  21. 24/11 10:29

    Διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον για τη μαρίνα Αλίμου

  22. 24/11 10:24

    Προσκυνηματικός τουρισμός στην Πιερία: Διαγωνισμός για πολύγλωσσο οδηγό

  23. 24/11 10:21

    Το έργο Φιλία Amicizia στη Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης

  24. 23/11 23:24

    Δύο ελληνικά ξενοδοχεία στα καλύτερα Historic Hotels of Europe για το 2018

  25. 23/11 21:11

    Εγκρίθηκε η επένδυση στο Σκορπιό

  26. 23/11 17:35

    H Περιφέρειας Δ. Ελλάδας ο νικητής προορισμός στην Ελλάδα στο EDEN

  27. 23/11 17:18

    H Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας παρουσιάζει τους Δρόμους του Κρασιού

  28. 23/11 17:13

    Cyprus Airways: Νέα σύνδεση με την Αθήνα το 2018

  29. 23/11 17:07

    Η Μήλος σε εκτενές αφιέρωμα γνωστής blogger

  30. 23/11 17:02

    Διευθυντές Ξενοδοχείων Ρόδου: Εκδήλωση για την προστασία δεδομένων και το διαδίκτυο

  31. 23/11 16:49

    Μουσείο Ηρακλειδών: Από το Θησείο σε όλο τον πλανήτη

  32. 23/11 16:43

    Ξανά σε χώρους Σένγκεν οι έλεγχοι επιβατών από Ελλάδα στα γερμανικά αεροδρόμια

  33. 23/11 16:32

    Παρέμβαση Τζιτζικώστα στις Βρυξέλλες για τους ελέγχους στα γερμανικά αεροδρόμια

  34. 23/11 15:08

    Τo Hard Rock Cafe Athens αποκαλύπτει τη νέα συλλογή ρούχων “My Gift”

  35. 23/11 14:54

    Καταγγελίες κατά της TripAdvisor για απόκρυψη περιστατικών βιασμού σε ξενοδοχεία

  36. 23/11 13:36

    Η Νάξος πρωταγωνιστεί σε βίντεο κλιπ του Μπόλιγουντ

  37. 23/11 13:26

    Ryanair: Η Θεσσαλονίκη στο δίκτυο συνδεόμενων πτήσεων από το Μιλάνο

  38. 23/11 13:15

    Η Variety Cruises υποψήφια στα βραβεία της USA TODAY

  39. 23/11 12:48

    Προσκυνηματικός τουρισμός: Διευρύνονται οι συνεργασίες στην Κ. Μακεδονία

  40. 23/11 12:22

    O Ρόμπερτ Πάτινσον στην Ακρόπολη

  41. 23/11 12:15

    Gfk: Οι διακοπές απαραίτητο συστατικό της καλής ζωής

  42. 23/11 11:44

    Παρουσίαση βιβλίου για τη Ρόδο σε διεθνείς τουριστικές εκθέσεις

  43. 23/11 11:16

    Ευρωπαϊκός τουρισμός: Καλπάζουν τα ταξίδια στο εξωτερικό - Eξαιρετικό 2018 προβλέπει η IPK

  44. 23/11 10:48

    Αθήνα και Θεσσαλονίκη στις 100 πόλεις στον κόσμο με το καλύτερο φαγητό

  45. 23/11 10:33

    Επιπτώσεις στη Σαμοθράκη από τους αιολικούς σταθμούς- Γράφει ο Δρ. Νικόλαος Σκουλικίδης (*)

  46. 23/11 09:25

    Γερμανία: Ελέγξετε σωστά για να σταματήσουμε τους ελέγχους

  47. 23/11 09:18

    Δράσεις τουριστικής προβολής προορισμών

  48. 23/11 09:16

    ΕΟΤ: Διαγωνισμός για το περίπτερο στην έκθεση της Ζυρίχης

  49. 22/11 21:39

    Eρώτηση Βόζεμπεργκ για τους γερμανικούς ελέγχους σε πτήσεις από την Ελλάδα

  50. 22/11 17:43

    Εκδήλωση για την προώθηση του πολιτιστικού τουρισμού στη Γαλλία

  51. 22/11 17:41

    Βράβευση της Ελλάδας από το περιοδικό Family Traveller

  52. 22/11 17:09

    Tus Airways: Nέες συνδέσεις με Αθήνα και Ιωάννινα από τη Λάρνακα

  53. 22/11 16:52

    Γιατί κυριαρχούν τα εισαγόμενα προϊόντα στα ελληνικά ξενοδοχεία

  54. 22/11 16:52

    Ημερίδα Thessaly Loading: Διεθνείς πρακτικές marketing για επαγγελματίες του τουρισμού

  55. 22/11 16:12

    Στους δρόμους οι Χιώτες για την αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά

  56. 22/11 15:45

    Air Mediterranean: Όλες οι νέες συνδέσεις με την Αθήνα

  57. 22/11 15:42

    Ryanair: 7ήμερο προσφορών

  58. 22/11 15:34

    Σύνδεση των αρχαίων θεάτρων της Ηπείρου με την πραγματική οικονομία

  59. 22/11 15:12

    FedHATTA: Γιατί καταστρατηγείται η συνθήκη Σένγκεν;

  60. 22/11 14:44

    Greek Tourism Expo: 250 εκθέτες από την Ελλάδα & το εξωτερικό

  61. 22/11 14:39

    Ελληνικός τουρισμός: +10,3% η αύξηση αφίξεων και εισπράξεων στο 9μηνο

  62. 22/11 14:21

    Γερμανικός τουρισμός: H πολιτική αστάθεια και η τρομοκρατία επηρεάζουν τα ταξίδια το 2018

  63. 22/11 13:51

    HATTA: H δυναμική του ΔΩΔΕΚΑ «πέρασε» στο εξωτερικό

  64. 22/11 13:30

    Το Ξενοδοχείο του Αύριο θα παρουσιάσει η LG στην έκθεση XENIA 2017

  65. 22/11 13:25

    Έρχεται το Ναυτικό Σαλόνι στο Ελληνικό

  66. 22/11 13:24

    Γερμανικός τουρισμός: Τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης της κρουαζιέρας

  67. 22/11 12:49

    Μ.Κόνσολας: Πλήγμα για τον θαλάσσιο τουρισμό η επιβάρυνση στα μικρά σκάφη και τα ημερόπλοια

  68. 22/11 12:42

    Τα 10 πιο παράξενα μουσεία στον κόσμο που σοκάρουν

  69. 22/11 12:25

    Περισσότεροι από 25.000 επισκέπτες, ανέδειξαν το 100% Hotel Show ως την κορυφαία έκθεση για Ξενοδόχους

  70. 22/11 11:34

    Ξενάγηση ξένων επιστημόνων στη Θεσσαλονίκη

  71. 22/11 11:14

    "Ζυμώνεται" η Ένωση Ξενοδόχων Κρήτης

  72. 22/11 10:42

    ΓΣΕΒΕΕ: Γιατί μειώνονται οι κατά κεφαλήν τουριστικές δαπάνες στην Ελλάδα

  73. 22/11 10:37

    Προϋπολογισμός 2018: Πόσα έσοδα αναμένει από το φόρο διαμονής και την τουριστική μίσθωση σπιτιών

  74. 22/11 10:36

    Ποιες ευρωπαϊκές χώρες προσφέρουν καλή ισορροπία εργασίας/ ζωής

  75. 22/11 10:13

    Εξονυχιστικοί έλεγχοι στους Έλληνες επιβάτες στα γερμανικά αεροδρόμια

  76. 22/11 10:07

    Ευρωπαϊκά ξενοδοχεία: Οι επιδόσεις τον Οκτώβριο- Ταχεία ανάκαμψη στην Τουρκία

  77. 22/11 09:53

    +20% οι προκρατήσεις για Ελλάδα από Σουηδία και Νορβηγία

  78. 22/11 09:50

    Τα σύγχρονα ξενοδοχεία επενδύουν σε ποιοτικά στρώματα

  79. 22/11 09:41

    Νέες προοπτικές για την τουριστική ανάπτυξη της Πελοποννήσου

  80. 22/11 09:39

    Στην Avis Europe και Otokoc το franchise της Avis στην Ελλάδα

  81. 22/11 09:35

    ΕΟΤ: Διαγωνισμός για το περίπτερο στην FITUR

  82. 22/11 09:27

    Διαγωνισμός για ταξιδιωτικές υπηρεσίες

  83. 21/11 21:16

    Συνεργασία Ελλάδας-Κύπρου-Αιγύπτου για ενίσχυση της κρουαζιέρας

  84. 21/11 19:19

    Αραβο-Ελληνικό Οικονομικό Φόρουμ στην Αθήνα

  85. 21/11 17:35

    Δύο πολυτελή ξενοδοχεία στην Ελούντα μετατρέπονται σε σύνθετο τουριστικό συγκρότημα

  86. 21/11 17:29

    Ryanair: Νέα συνδεση Κερκυρα – Βίλνιους το 2018

  87. 21/11 17:24

    Ξεκίνησαν τα έργα της Fraport στο αεροδρόμιο Κεφαλονιάς - Τί αλλάζει

  88. 21/11 16:52

    Τουρισμός: Πότε λήγει η προθεσμία για την έγκριση περιβαλλοντικών όρων

  89. 21/11 16:50

    Booking.com: Διαγωνισμός με έπαθλο 30.000 δολάρια για τους "καθημερινούς ήρωες" του τουρισμού

  90. 21/11 16:15

    Παρουσίαση του νέου δικτύου πεζοπορικών διαδρομών της Τήνου

  91. 21/11 14:29

    Ξενοδοχείο στο Χόλιγουντ θα πουλά προϊόντα κάνναβης

  92. 21/11 13:49

    Γ. Ρέτσος: Η σύνδεση Τουρισμού-Αγροδιατροφής ενισχύει την ανταγωνιστικότητα

  93. 21/11 13:17

    Η Ελλάδα σε ευρωπαϊκό συνέδριο γαστρονομίας και οινολογίας

  94. 21/11 13:06

    Ι.Δραγασάκης: Ο τουρισμός, η σύγχρονη οικοδομή για την ανασυγκρότηση της οικονομίας

  95. 21/11 12:01

    Η στρατηγική του υπ. Τουρισμού στη δημόσια τουριστική εκπαίδευση

  96. 21/11 11:54

    Η... εικονική είναι η νέα πραγματικότητα στα ταξίδια

  97. 21/11 11:22

    Κυπριακός τουρισμός: Περισσότεροι τουρίστες στο 10μηνο απ'όλο το 2016

  98. 21/11 10:41

    Αναγνωρίσεις 2 νέων ιαματικών πηγών σε Γρεβενά και Φθιώτιδα

  99. 21/11 10:30

    Άνοιξε η συζήτηση για το μέλλον του Τουρισμού της Κέρκυρας

  100. 21/11 10:19

    Ambotis Holidays: Άνοιξαν οι προκρατήσεις για διακοπές στην Ελλάδα το 2018