Ο πολιτισμικός και θρησκευτικός τουρισμός σε μελέτη του ΚΕΠΕ

Α Decrease font Enlarge font
Ο πολιτισμικός και θρησκευτικός τουρισμός σε μελέτη του ΚΕΠΕ

Ο πολιτισμικός και ο θρησκευτικός τουρισμός είναι σε θέση να συμβάλλουν στην αναζωογόνηση και ανανέωση του εθνικού τουριστικού προϊόντος που αποτελούν ζητούμενο για τη χώρα μας, τονίζεται σε μελέτη που εκπόνησαν για λογαριασμό του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευανών (ΚΕΠΕ) οι κύριοι Ν.Βαγιονής και Σ.Σκούλτσος. Η μελέτη έχει τίτλο "Ο Πολιτισμικός και Θρησκευτικός Τουρισμός ως συνιστώσες του εθνικού τουριστικού προϊόντος".

Τα συμπεράσματα της μελέτης:

Ο εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος αποτελεί επιτακτική ανάγκη για το σύγχρονο τουριστικό προϊόν σε διεθνές επίπεδο. Σε αυτό το πλαίσιο, το εθνικό τουριστικό προϊόν θα πρέπει να αναδιαμορφωθεί και από το κλασικό προϊόν «ήλιος και θάλασσα» να προσφέρει ένα πιο ανταγωνιστικό προϊόν που ικανοποιεί ένα σύνολο αναγκών. Εφόσον ο ανταγωνισμός στο επίπεδο των τιμών είναι δύσκολο να επιτευχθεί –έχοντας ως αντιπάλους την Τουρκία, την Αίγυπτο, την Πορτογαλία– η στροφή σε ένα ποιοτικότερο και πιο σύνθετο προϊόν είναι σκόπιμη. Σε αυτή την κατεύθυνση δύναται να συμβάλλει ο πολιτισμικός τουρισμός και οι επιμέρους μορφές που περιλαμβάνει όπως ο αστικός, ο θρησκευτικός κ.ά.

Η περίπτωση του Μουσείου της Ακρόπολης ανέδειξε τη δυναμική που υφίσταται στον τομέα του πολιτισμικού τουρισμού και ως προς τον εισερχόμενο αλλά και τον εσωτερικό τουρισμό. Η σωστή διαχείριση, προβολή και αξιοποίηση των υφιστάμενων μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, και ειδικότερα αυτών που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση από τα σημεία εισόδου των τουριστών (κυρίως στα διεθνή αεροδρόμια) και σε μεγάλα αστικά κέντρα, είναι δυνατόν να συμβάλλουν στην αύξηση των τουριστικών ροών προς αυτές τις περιοχές.

Ο αριθμός των επισκέψεων στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης –που βρί- σκεται στην πρώτη θέση– αντιστοιχεί μόλις στο 7,1% του συνολικού αριθμού των αφίξεων των μη κατοίκων. Εάν μάλιστα ληφθεί υπόψη ότι ένα μέρος αυτών είναι εσωτερικοί τουρίστες, τότε το ποσοστό των μη κατοίκων μειώνεται εκ νέου. Το ίδιο, φυσικά, συμβαίνει και στις καταγραφές των υπολοίπων αρχαιολογικών χώρων από τους οποίους ορισμένοι αποτελούν και Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Ως εκ τούτου κρίνεται ότι η αξιοποίηση των αρχαιολογικών χώρων δεν είναι επαρκής, ενώ δεν υπάρχει αποτελεσματική σύνδεση με τις δραστηριότητες που προωθούνται ως μέρος του εθνικού τουριστικού προϊόντος.

Επιπλέον, οι επισκέψεις στους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας ακολουθούν την εποχικότητα του κλασικού τουριστικού προϊόντος «ήλιος και θάλασσα». Τα στοιχεία αυτά οδηγούν στις παρακάτω προτάσεις σχετικά με το προϊόν του πολιτισμικού τουρισμού:

• Στις περιοχές όπου η εποχικότητα είναι εκ των πραγμάτων δεδομένη (π.χ. νησιωτικές περιοχές) και το κυρίαρχο τουριστικό προϊόν είναι άμεσα συνδεδεμένο με τον μαζικό τουρισμό κρίνεται σκόπιμη η προώθηση του πολιτισμού ως συμπληρωματικό κομμάτι των δραστηριοτήτων των τουριστών. Η προώθηση του πολιτισμού θα πρέπει να γίνει εντός του πλαισίου που θέτει η συγκεκριμένη τουριστική αγορά.

Χρειάζεται ο σχεδιασμός τουριστικών πακέτων τα οποία στηρίζονται στο κλασικό προϊόν, αλλά προωθούν παράλληλα και ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα τον πολιτισμό και την αξία των μνημείων –ειδικά στις περιπτώσεις των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Η προσφορά σύνθετων τουριστικών εμπειριών με ποικίλες δραστηριότητες θα βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα των προορισμών.

• Στα αστικά κέντρα, η αξιοποίηση των αρχαιολογικών χώρων αλλά και των μουσείων παρουσιάζει δυναμικές που δεν περιορίζονται στο μοντέλο του μαζικού τουρισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία,  οι αρχαιολογικοί χώροι που έχουν την υψηλότερη επισκεψιμότητα βρίσκονται σε περιοχές με υποδομές που αφορούν είτε τη διαμονή είτε την πρόσβαση (π.χ. οδικό δίκτυο, αεροδρόμιο κτλ.), γεγονός που προσδίδει στα μεγάλα αστικά κέντρα συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες τουριστικές περιοχές. Ως αποτέλεσμα, η ανάπτυξη του αστικού τουρισμού –που εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο του πολιτισμικού τουρισμού– δύναται να αποτελέσει μια επιτυχημένη πολιτική αναφορικά με τα αστικά κέντρα. Επιπλέον, με την προώθηση εξειδικευμένων πακέτων που εστιάζουν στις δραστηριότητες εντός πόλης, παρουσιάζεται ιδιαίτερη δυναμική για την καταπολέμηση της εποχικότητας, καθώς το σύνολο των υποδομών σε αυτές τις περιοχές λειτουργούν κατά κύριο λόγο όλο το έτος. Επιπλέον, ο συνδυασμός των πολιτιστικών κινήτρων με επιπρόσθετα κίνητρα όπως αγορές, ψυχαγωγία, city-breaks κ.ά. θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη για διάφορους κλάδους των τοπικών οικονομικών (π.χ. εμπορικά καταστήματα, πολιτιστικές εκδηλώσεις κ.ά.).

• Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην επαρκή αξιοποίηση των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς (UNESCO). Οι περιοχές που τα διαθέτουν θα πρέπει να εκμεταλλευτούν στο έπακρο την παγκόσμια αναγνωρισιμότητα που αποκτά η περιοχή. Ταυτοχρόνως, θα πρέπει να γίνουν περαιτέρω προσπάθειες για την ένταξη επιπλέον μνημείων στον κατάλογο της UNESCO. Σημειώνεται εδώ η προσπάθεια που γίνεται από το Ζαγόρι για την ένταξή του ως Ελληνικό Πολιτιστικό Τοπίο στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς με στόχους τη διεθνή προβολή, την τουριστική αξιοποίηση αλλά και την προστασία του τοπίου και της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής της περιοχής.

• Κρίνεται σκόπιμο, η προώθηση του πολιτισμικού τουρισμού να γίνει στοχευμένα, σε αγορές που παρουσιάζουν ορισμένα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ως προς την εποχικότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αγορά της Κίνας. Η Κίνα ως ανερχόμενη αγορά του εξερχόμενου τουρισμού αποτελεί μια νέα και μεγάλη αγορά για το σύνολο των ευρωπαϊκών προορισμών. Τα ταξίδια των Κινέζων τουριστών στην Ευρώπη περιλαμβάνουν: επισκέψεις σε πολλές χώρες και στα σημαντικότερα μνημεία τους, γνωριμία με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό, αγορές πολυτελείας και χαμηλή εποχικότητα. Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα πρέπει να πραγματοποιηθούν προσπάθειες προώθησης πολιτισμικού-αστικού τουρισμού στη συγκεκριμένη αγορά είτε ως ταξίδια αποκλειστικά στην Ελλάδα είτε ως μέρος ενός μεγαλύτερου ταξιδιού. Άλλα ενδεικτικά παραδείγματα τέτοιων αγορών είναι η Ρωσία και η Ινδία.

• Αξίζει να αναφερθεί εδώ ότι η σχέση μεταξύ τουρισμού και πολιτισμού είναι αμφίδρομη. Πιο συγκεκριμένα, η στροφή προς τον πολιτισμικό τουρισμό εκ των πραγμάτων θα αυξήσει και την προσφορά πολιτιστικών προϊόντων. Όπως έχει υποστηριχθεί, κινητήρια δύναμη της αναπτυξιακής πορείας της οικονομίας του πολιτισμού αποτελεί ο τουρισμός, ο οποίος μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός διάδοσης των προϊόντων του πολιτισμού. Συνεπώς, η στήριξη και προώθηση του ενός θα συμβάλλει στην ανάπτυξη του άλλου.

Αναφορικά με τον θρησκευτικό τουρισμό, το πλεονέκτημα που παρουσιάζει η συγκεκριμένη μορφή στη χώρα μας είναι η χωρική διασπορά των μνημείων θρησκευτικού ενδιαφέροντος. Σε συνδυασμό με τα ιδιαιτέρα χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης αγοράς, προκύπτουν οι εξής προτάσεις για την ανάπτυξη και αξιοποίησή της:

• Η αξιοποίηση των θρησκευτικών μνημείων θα ενισχύσει οικονομικά αρκετές περιοχές που χαρακτηρίζονται «μειονεκτικές». Η χωρική διασπορά των μνημείων προσφέρει αυτή τη δυνατότητα, ενώ δύναται να αποτελέσει ευκαιρία –όπως έχει υποστηριχθεί– για την ενεργοποίηση «εγκαταλειμμένων» κλάδων των εκάστοτε οικονομιών (π.χ. οικοτεχνία, ξυλογλυπτική, γεωργία).

• Ο θρησκευτικός τουρισμός δύναται να αποτελέσει μοχλό αναζωογόνησης του εσωτερικού τουρισμού, που σημείωσε ιδιαίτερα μεγάλη μείωση λόγω της οικονομικής κρίσης. Κρίνεται σκόπιμο η εστίαση να πραγματοποιηθεί στις μεγαλύτερες ηλικίες, οι οποίες αφενός παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ζήτηση στη συγκεκριμένη αγορά, αφετέρου δύνανται να συμβάλλουν στην ενίσχυση της τουριστικής κίνησης σε περιόδους χαμηλής ζήτησης.

• Βασικό χαρακτηριστικό του θρησκευτικού τουρισμού στην Ελλάδα αποτελεί η έλλειψη εξωστρέφειας. Οι περισσότεροι επισκέπτες είναι εσωτερικοί τουρίστες. Για τον λόγο αυτό κρίνεται σκόπιμη η αξιοποίηση των ομόθρησκων αγορών της Ανατολικής Ευρώπης (π.χ. Ρωσία, Σερβία). Σημειώνεται εδώ ότι, τα τελευταία χρόνια, έχουν γίνει προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση από το Συνοδικό Γραφείο Προσκυνηματικών Περιηγήσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος.

• Αναγκαία συνθήκη για την ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού αποτελεί η ολοκληρωμένη καταγραφή και προβολή του συνόλου των θρησκευτικών μνημείων της χώρας. Το αντικείμενο αυτό αποτελεί και έναν από τους βασικούς στόχους του μνημονίου συνεργασίας που υπέγραψε η Εκκλησία της Ελλάδος με το Υπουργείο Τουρισμού. Σε αυτό αναφέρονται χαρακτηριστικά ως στόχοι: «η προστασία, η ανάδειξη, η προβολή και η προώθηση της αναγνωρισιμότητας και επισκεψιμότητας, των ιερών μνημείων, τόπων, περιοχών, προσκυνημάτων και κειμηλίων, του περιβάλλοντος χώρου, καθώς και της θρησκευτικής και λατρευτικής εν γένει ζωής…»,

• Λαμβάνοντας υπόψη ότι σχεδόν το σύνολο των θρησκευτικών μνημείων της χώρας βρίσκονται σε λειτουργία, αποτελεί αναγκαιότητα ο σωστός σχεδιασμός ώστε, αφενός να μην χαθεί το θρησκευτικό στοιχεία, αφετέρου να προωθηθούν τα ιδιαίτερα πολιτιστικά στοιχεία που παρουσιάζουν, έτσι ώστε να αυξηθεί η ελκυστικότητά τους και σε τουρίστες που δεν ελκύονται από το θρησκευτικό ενδιαφέρον. Ενδεικτικά παραδείγματα αποτελούν η Νέα Μονή της Χίου –με έντονο πολιτιστικό ενδιαφέρον– όπως επίσης και όλα τα θρησκευτικά μνημεία που συγκαταλέγονται στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

• Ο αμιγώς θρησκευτικός τουρίστας –ιδιαίτερα στη χώρα μας– αναζητά καταλύματα μεσαίας ή χαμηλής κατηγορίας. Το στοιχείο αυτό αναδεικνύει τη σημασία της ανάπτυξης της συγκεκριμένης μορφής σε περιοχές όπου η τουριστική προσφορά βασίζεται σε ξενοδοχειακές κλίνες χαμηλών κατηγοριών.

Παράλληλα με τα προαναφερθέντα, για τον πολιτισμικό και τον θρησκευτικό τουρισμό κρίνεται σκόπιμο να εφαρμοστούν κοινές πολιτικές που θα συμβάλλουν εξίσου στην προώθηση των συγκεκριμένων μορφών. Πιο συγκεκριμένα, οι θεματικές διαδρομές και στις δύο περιπτώσεις θα συμβάλλουν στην ελκυστικότητα του προσφερόμενου προϊόντος αλλά και στην ενίσχυση της εξωστρέφειας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι περιηγήσεις «Οι Δρόμοι του Παυσανία» και «Τα Βήματα του Αποστόλου Παύλου» που προωθούνται ως περιηγήσεις συνδυάζοντας ένα σύνολο στοιχείων πολιτισμού, θρησκείας και φύσης.

Ο πολιτισμός και η θρησκεία αποτελούν στοιχεία που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και ως εκ τούτου το ενδιαφέρον για τον πολιτισμό εμπεριέχει και τη γνωριμία με τη θρησκεία και το αντίστροφο. Σε αυτό το είδος τουριστικής ανάπτυξης συνδυάζονται κίνητρα ενός θεματικού άξονα –στην προκειμένη περίπτωση αυτόν του πολιτισμού. Συνεπώς, προωθούνται στοιχεία που α- φορούν εν γένει τον πολιτισμό όπως αρχαιολογικοί χώροι, τοπικές εορτές (συχνά συνδεδεμένες με τη θρησκεία), θρησκευτικά μνημεία. Άλλωστε, αρκετά θρησκευτικά μνημεία παρουσιάζουν εξαιρετικό αρχιτεκτονικό και πολιτισμικό ενδιαφέρον που ξεπερνούν το θρησκευτικό ενδιαφέρον. Η τουριστική ανάπτυξη σε «πλέγμα» θα συμβάλλει ιδιαιτέρως στην ανάπτυξη ενός σύνθετου τουριστικού προϊόντος σε επίπεδο νομού η περιφέρειας, δίνοντας τη δυνατότητα για την περαιτέρω αξιοποίηση των πόρων που σχετίζονται με τον πολιτισμό και τη θρησκεία.

 

  1. 23/02 18:39

    Έναρξη της διαδικασίας για την άδεια καζίνο στο Ελληνικό

  2. 23/02 16:38

    ΣΕΤΕ: Ολοκληρώθηκαν οι δράσεις στις Βρυξέλλες για τον ελληνικό τουρισμό (βίντεο)

  3. 23/02 16:23

    H τεχνολογία στην πολιτιστική κληρονομιά: Παρουσίαση του MedSTACH στον ΕΟΤ

  4. 23/02 15:25

    Δήμος Σαρωνικού: Πρώτο βίντεο προβολής με τη νέα τουριστική ταυτότητα

  5. 23/02 15:04

    Γνωρίστε την Josie Pepper, το ανθρωποειδές ρομπότ στο αεροδρόμιο του Μονάχου

  6. 23/02 14:59

    Η Ελλάδα κορυφαίος προορισμός των Σέρβων με διαρκή αύξηση

  7. 23/02 14:45

    Η πιο ονειρική δουλειά στον κόσμο: Φροντιστής φλαμίνγκο στις Μπαχάμες!

  8. 23/02 14:42

    Η ποιοτική αναβάθμιση, βασικός πυλώνας της πολιτικής μας (video)

  9. 23/02 14:20

    Airbnb: "Συρρικνώνει" την απόσταση με τα ξενοδοχεία, διεκδικεί τους ίδιους πελάτες

  10. 23/02 13:59

    Σύλληψη 58χρονου για αρχαιοκαπηλία στη Νάξο

  11. 23/02 13:53

    Ξενοδοχεία: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε εάν συνεργαστείτε με την Airbnb

  12. 23/02 12:59

    Ροδιακός τουρισμός: Παρουσίαση έρευνας για την ποιότητα των υπηρεσιών

  13. 23/02 12:57

    Δύο ιστορίες με ταξιτζήδες

  14. 23/02 12:34

    Ζάκυνθος: Επέκταση και αλλαγή επωνυμίας του πεντάστερου Zante Maris Village

  15. 23/02 11:58

    Ευρωπαϊκός τουρισμός: Τι αναζητούν οι 4 μεγαλύτερες αγορές εισερχόμενου τουρισμού

  16. 23/02 11:39

    Σύγκληση Eπιτροπής για τη δημόσια υγεία στα νησιά του Αιγαίου ζητούν 21 βουλευτές

  17. 23/02 11:35

    Thomas Cook: Έτσι θα είναι το νέο Sunprime Resort στην Κω- Εγκαίνια τον Ιούνιο

  18. 23/02 11:10

    Κινεζικός τουρισμός: Η Ευρώπη μοναδικός προορισμός εξωτερικού έως και τον Απρίλιο

  19. 23/02 10:50

    Η Grecotel για πρώτη φορά στο B2B Luxury & MICE Workshop της Γεωργίας

  20. 23/02 10:49

    AEGEAN: 500.000 αεροπορικά εισιτήρια από 19 ευρώ

  21. 23/02 10:40

    Δελφικοί Αγώνες: Oι «αδελφοί» των Ολυμπιακών Αγώνων κλείνουν την ΙΤΒ στο Βερολίνο

  22. 23/02 10:35

    TUI: 1,8 εκατ. ευρώ από τον ΕΟΤ για πρόγραμμα συνδιαφήμισης σε 12 αγορές (Λίστα)

  23. 23/02 10:27

    EOT: Σε ποιους t.o's θα «μοιράσει» 3,4 εκατ. ευρώ (Λίστα με ποσά, πάνω από 100 ονόματα)

  24. 23/02 08:25

    Νέα προγράμματα από την Airbnb με στόχο το 1 δις. επισκέπτες

  25. 22/02 20:24

    Εγκρίθηκε από το ΣτΕ το σχέδιο ΠΔ για την επένδυση στο Ελληνικό

  26. 22/02 16:57

    Θεσσαλονίκη: Οι ξένοι ανέβασαν τις διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία το 2017

  27. 22/02 16:46

    Επαφές Τζιτζικώστα στο Τελ Αβίβ για την τουριστική προώθηση της Κ. Μακεδονίας

  28. 22/02 14:19

    Αρχαία Ελλάδα από… σοκολάτα στη Ρουμανία

  29. 22/02 13:36

    Στις 20 Απριλίου εγκαίνια για το πολυτελές ξενοδοχείο Abaton Island στη Χερσόνησο (φωτό)

  30. 22/02 13:29

    Ελληνικός τουρισμός: Μεγάλη δυναμική στα εκπαιδευτικά ταξίδια από τη Γερμανία το 2018

  31. 22/02 13:19

    Έρευνα: Αυτές είναι οι καλύτερες αλυσίδες τουριστικών γραφείων της Γερμανίας

  32. 22/02 12:56

    Σε επίπεδα προ μεταναστευτικού οι πτήσεις των t.o's για Λέσβο

  33. 22/02 12:47

    Global Blue: +75% οι συναλλαγές tax free στην Ελλάδα το 2017

  34. 22/02 12:27

    Τουρισμός: Αύξηση 15% στις κρατήσεις των Τσέχων για Ελλάδα το 2018

  35. 22/02 12:21

    The Sun: Η Ζάκυνθος απόλυτος προορισμός διασκέδασης το 2018- Επισκιάζει την Ίμπιζα

  36. 22/02 11:51

    Celestyal Cruises: 4 διακρίσεις στα Cruise Critic Cruisers’ Choice Awards

  37. 22/02 11:43

    Ρόδος: Κινητό κέντρο ανακύκλωσης για τουριστικές περιοχές

  38. 22/02 11:36

    Βαλεαρίδες: Πρόστιμο 300.000 ευρώ στην Airbnb για παράνομη ενοικίαση σπιτιών

  39. 22/02 11:14

    Περιφέρεια ΑΜ-Θ: Φιλοξενία Ρουμάνων δημοσιογράφων

  40. 22/02 11:09

    Η Χαλκιδική εδραιώνεται στις προτιμήσεις των Ιταλών

  41. 22/02 10:58

    Γερμανικός τουρισμός: Ισχυρή αύξηση των αεροπορικών αναχωρήσεων προς Ελλάδα το 2017

  42. 22/02 10:40

    Δήμος Καρπάθου: Πρόγραμμα τουριστικής προβολής για το 2018

  43. 22/02 10:39

    ΕΟΤ: Δράσεις για τουριστική προβολή στην αμερικανική αγορά

  44. 22/02 10:37

    Άδειες για νέα ξενοδοχεία σε Μύκονο και Χανιά

  45. 22/02 10:34

    Διαγωνισμός 500.000 ευρώ για ταξιδιωτικά γραφεία

  46. 22/02 08:00

    Έρχεται τον Απρίλιο η εφαρμογή ΑΑΔΕ για δήλωση φόρου διαμονής και Airbnb

  47. 21/02 21:48

    ΣΕΤΕ: Συνάντηση Γ. Ρέτσου με Ελ. Μπιενκόφσκα στις Βρυξέλλες

  48. 21/02 17:33

    ΣΕΤΕ: Συνεχίζονται οι συναντήσεις του Γ. Ρέτσου στις Βρυξέλλες

  49. 21/02 17:11

    Στόχος για την Αστυπάλαια ο ποιοτικός τουρισμός

  50. 21/02 16:55

    Μεγάλη αύξηση των Σουηδών στην Κρήτη για το 2018

  51. 21/02 16:34

    Ο Γ. Ρέτσος και ο Α. Βασιλικός ομιλητές στο Οικονομικό Φόρουμ Δελφών

  52. 21/02 16:29

    Fraport Greece: Airport Run στην Κεφαλονιά

  53. 21/02 16:05

    eDreams: Η Aegean δεύτερη καλύτερη αεροπορική εταιρία στον κόσμο για το 2018

  54. 21/02 15:36

    Η Priceline Group μετονομάζεται σε Booking Holdings

  55. 21/02 15:08

    TτΕ: Στα 27,2 εκατ. οι αφίξεις ξένων τουριστών το 2017

  56. 21/02 14:48

    850.000 Σέρβοι τουρίστες στην Ελλάδα το 2017

  57. 21/02 14:33

    Nέο κρουαζιερόπλοιο από αμερικανικό επενδυτικό σχήμα

  58. 21/02 14:17

    TripAdvisor: Ποιες είναι οι 10 καλύτερες ελληνικές παραλίες για το 2018

  59. 21/02 14:02

    Το Ν. Αιγαίο στην παγκόσμια εκστρατεία του ΟΗΕ «Καθαρές Θάλασσες»

  60. 21/02 13:19

    TripAdvisor: Αυτές είναι 25 καλύτερες παραλίες στην Ευρώπη το 2018- Οι 3 ελληνικές

  61. 21/02 13:07

    H Ελλάδα στην καρδιά της Σουηδίας με την έκθεση Panorama World Festival

  62. 21/02 12:51

    Τουρισμός: 28% χαμηλότερο κόστος διακοπών με all in στην Τουρκία για τους Ρώσους

  63. 21/02 12:43

    PURE Wellness Rooms: Ένα νέο πρόγραμμα ευεξίας στο Galaxy Hotel στο Ηράκλειο

  64. 21/02 11:57

    Γερμανικός τουρισμός: "Απογείωση" δείχνουν οι προκρατήσεις για Ελλάδα το 2018

  65. 21/02 11:14

    ΕΞ Πιερίας: Αισιόδοξα μηνύματα από την αγορά του Ισραήλ

  66. 21/02 11:07

    easyJet: 3 νέες συνδέσεις με Χανιά και Κέρκυρα το 2018

  67. 21/02 10:57

    "Ένοχη απόλαυση" η διασκέδαση στα επαγγελματικά ταξίδια! Όλες οι τάσεις για το 2018

  68. 21/02 10:17

    Κύπρος: Διπλάσια αύξηση των αεροπορικών αφίξεων σε σχέση με την Ελλάδα τον Ιανουάριο

  69. 21/02 10:12

    Μείωση των τουριστών στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο- Διψήφια αύξηση σε Τουρκία και Κύπρο

  70. 21/02 10:11

    Διψήφια μείωση των Κύπριων τουριστών στην Ελλάδα τον Ιανουάριο

  71. 21/02 10:09

    Πόσα δισ. ξόδεψαν οι Έλληνες στα ταξίδια τους στο εξωτερικό το 2017

  72. 21/02 10:06

    Αποφάσεις για τουριστική προώθηση Κρήτης και Θεσσαλονίκης στη Γερμανία

  73. 20/02 22:08

    Georgian Airways: Νέα σύνδεση Τιφλίδα-Θεσσαλονίκη

  74. 20/02 21:31

    Σε διαβούλευση το νομοσχέδιο για τα προσωπικά δεδομένα- Tι περιλαμβάνει

  75. 20/02 16:52

    ΣΕΤΕ: Γεύμα εργασίας Γ. Ρέτσου με τον Επίτροπο Δ. Αβραμόπουλο στις Βρυξέλλες

  76. 20/02 16:22

    Κρήτη: Ημερίδα για την ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού

  77. 20/02 16:16

    Ο ΕΟΤ στην Έκθεση Panorama World Festival της Στοκχόλμης

  78. 20/02 16:06

    Saveur: Ποια φέτα; Δεν υπάρχει φέτα στην Κρήτη, μόνο στην Ελλάδα!

  79. 20/02 15:38

    Horeca 2018: Η πιο ποιοτική HORECA όλων των εποχών

  80. 20/02 15:13

    Ψηλά στις προτιμήσεις των Σκανδιναβών η Ρόδος το 2018

  81. 20/02 14:46

    Μαγευτικό κυκλικό ουράνιο τόξο στη Μύκονο- Δείτε το

  82. 20/02 14:17

    ICAP: Ο τουρισμός απογείωσε τα έσοδα των ελληνικών ξενοδοχείων την τελευταία 4ετία

  83. 20/02 13:32

    ΣΕΤΕ: Ξεκίνησαν οι συναντήσεις του Γ. Ρέτσου στις Βρυξέλλες

  84. 20/02 13:21

    DER Touristik: Διευρυμένο πρόγραμμα διακοπών για ενηλίκους στην Κρήτη το 2018

  85. 20/02 12:59

    Ανακαινίζεται το ξενοδοχείο Grecotel Rhodos Royal

  86. 20/02 12:29

    Kuoni: Κορυφώνεται η ζήτηση για Ελλάδα το 2018- Οι top εμπειρίες και ξενοδοχεία

  87. 20/02 11:56

    ΤτΕ: Στα 14,6 δισ. ευρώ οι ταξιδιωτικές εισπράξεις το 2017

  88. 20/02 11:50

    Ο τουρισμός ανοίγει δουλειές και στις ελληνικές εταιρείες τεχνολογίας

  89. 20/02 11:11

    Ο Έλληνας που αναλαμβάνει πρόεδρος της Wyndham Ευρώπης

  90. 20/02 10:53

    ΕΟΤ: Συμμετοχή σε εκδηλώσεις για την γαστρονομία σε 6 πόλεις της Ιταλίας

  91. 20/02 10:49

    Περιφέρεια Στ. Ελλάδας: Ένταξη της Κύμης στις τουριστικές περιοχές

  92. 20/02 10:47

    Διαγωνισμός για την ενοικίαση 8 bungalows στο Φανάρι

  93. 20/02 10:46

    Ο θαλάσσιος τουρισμός της Ανατ. Χαλκιδικής παρουσιάστηκε στο Τορίνο

  94. 20/02 10:36

    Πώς θα αναπτυχθεί το ξενοδοχείο του Ρώσου Κροίσου Ριμπολόβλεφ στο Σκορπιό

  95. 20/02 10:32

    1.144 ξενοδοχεία πωλούνται στην Ελλάδα- Δείτε σε ποιες περιοχές (Λίστα)

  96. 20/02 10:25

    Air Animal: VIP ή οικονομική θέση για τα κατοικίδιά σας; Όλες οι τιμές

  97. 20/02 10:10

    5 ξεκαρδιστικές εμπειρίες ιδιοκτητών σπιτιών της Airbnb

  98. 19/02 11:17

    Τουριστικά Καταλύματα: 3 αλλαγές στο φόρο διαμονής για λιγότερο γραφειοκρατία

  99. 19/02 11:10

    Νέα διεθνή βραβεία ταξιδιωτικών βίντεο στο Λας Βέγκας

  100. 19/02 11:01

    EOT: Πρόγραμμα συνδιαφήμισης 3 εκατ. ευρώ με TUI και Τhomas Cook