Ο πολιτισμικός και θρησκευτικός τουρισμός σε μελέτη του ΚΕΠΕ

Α Decrease font Enlarge font
Ο πολιτισμικός και θρησκευτικός τουρισμός σε μελέτη του ΚΕΠΕ

Ο πολιτισμικός και ο θρησκευτικός τουρισμός είναι σε θέση να συμβάλλουν στην αναζωογόνηση και ανανέωση του εθνικού τουριστικού προϊόντος που αποτελούν ζητούμενο για τη χώρα μας, τονίζεται σε μελέτη που εκπόνησαν για λογαριασμό του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευανών (ΚΕΠΕ) οι κύριοι Ν.Βαγιονής και Σ.Σκούλτσος. Η μελέτη έχει τίτλο "Ο Πολιτισμικός και Θρησκευτικός Τουρισμός ως συνιστώσες του εθνικού τουριστικού προϊόντος".

Τα συμπεράσματα της μελέτης:

Ο εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος αποτελεί επιτακτική ανάγκη για το σύγχρονο τουριστικό προϊόν σε διεθνές επίπεδο. Σε αυτό το πλαίσιο, το εθνικό τουριστικό προϊόν θα πρέπει να αναδιαμορφωθεί και από το κλασικό προϊόν «ήλιος και θάλασσα» να προσφέρει ένα πιο ανταγωνιστικό προϊόν που ικανοποιεί ένα σύνολο αναγκών. Εφόσον ο ανταγωνισμός στο επίπεδο των τιμών είναι δύσκολο να επιτευχθεί –έχοντας ως αντιπάλους την Τουρκία, την Αίγυπτο, την Πορτογαλία– η στροφή σε ένα ποιοτικότερο και πιο σύνθετο προϊόν είναι σκόπιμη. Σε αυτή την κατεύθυνση δύναται να συμβάλλει ο πολιτισμικός τουρισμός και οι επιμέρους μορφές που περιλαμβάνει όπως ο αστικός, ο θρησκευτικός κ.ά.

Η περίπτωση του Μουσείου της Ακρόπολης ανέδειξε τη δυναμική που υφίσταται στον τομέα του πολιτισμικού τουρισμού και ως προς τον εισερχόμενο αλλά και τον εσωτερικό τουρισμό. Η σωστή διαχείριση, προβολή και αξιοποίηση των υφιστάμενων μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, και ειδικότερα αυτών που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση από τα σημεία εισόδου των τουριστών (κυρίως στα διεθνή αεροδρόμια) και σε μεγάλα αστικά κέντρα, είναι δυνατόν να συμβάλλουν στην αύξηση των τουριστικών ροών προς αυτές τις περιοχές.

Ο αριθμός των επισκέψεων στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης –που βρί- σκεται στην πρώτη θέση– αντιστοιχεί μόλις στο 7,1% του συνολικού αριθμού των αφίξεων των μη κατοίκων. Εάν μάλιστα ληφθεί υπόψη ότι ένα μέρος αυτών είναι εσωτερικοί τουρίστες, τότε το ποσοστό των μη κατοίκων μειώνεται εκ νέου. Το ίδιο, φυσικά, συμβαίνει και στις καταγραφές των υπολοίπων αρχαιολογικών χώρων από τους οποίους ορισμένοι αποτελούν και Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Ως εκ τούτου κρίνεται ότι η αξιοποίηση των αρχαιολογικών χώρων δεν είναι επαρκής, ενώ δεν υπάρχει αποτελεσματική σύνδεση με τις δραστηριότητες που προωθούνται ως μέρος του εθνικού τουριστικού προϊόντος.

Επιπλέον, οι επισκέψεις στους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας ακολουθούν την εποχικότητα του κλασικού τουριστικού προϊόντος «ήλιος και θάλασσα». Τα στοιχεία αυτά οδηγούν στις παρακάτω προτάσεις σχετικά με το προϊόν του πολιτισμικού τουρισμού:

• Στις περιοχές όπου η εποχικότητα είναι εκ των πραγμάτων δεδομένη (π.χ. νησιωτικές περιοχές) και το κυρίαρχο τουριστικό προϊόν είναι άμεσα συνδεδεμένο με τον μαζικό τουρισμό κρίνεται σκόπιμη η προώθηση του πολιτισμού ως συμπληρωματικό κομμάτι των δραστηριοτήτων των τουριστών. Η προώθηση του πολιτισμού θα πρέπει να γίνει εντός του πλαισίου που θέτει η συγκεκριμένη τουριστική αγορά.

Χρειάζεται ο σχεδιασμός τουριστικών πακέτων τα οποία στηρίζονται στο κλασικό προϊόν, αλλά προωθούν παράλληλα και ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα τον πολιτισμό και την αξία των μνημείων –ειδικά στις περιπτώσεις των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Η προσφορά σύνθετων τουριστικών εμπειριών με ποικίλες δραστηριότητες θα βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα των προορισμών.

• Στα αστικά κέντρα, η αξιοποίηση των αρχαιολογικών χώρων αλλά και των μουσείων παρουσιάζει δυναμικές που δεν περιορίζονται στο μοντέλο του μαζικού τουρισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία,  οι αρχαιολογικοί χώροι που έχουν την υψηλότερη επισκεψιμότητα βρίσκονται σε περιοχές με υποδομές που αφορούν είτε τη διαμονή είτε την πρόσβαση (π.χ. οδικό δίκτυο, αεροδρόμιο κτλ.), γεγονός που προσδίδει στα μεγάλα αστικά κέντρα συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες τουριστικές περιοχές. Ως αποτέλεσμα, η ανάπτυξη του αστικού τουρισμού –που εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο του πολιτισμικού τουρισμού– δύναται να αποτελέσει μια επιτυχημένη πολιτική αναφορικά με τα αστικά κέντρα. Επιπλέον, με την προώθηση εξειδικευμένων πακέτων που εστιάζουν στις δραστηριότητες εντός πόλης, παρουσιάζεται ιδιαίτερη δυναμική για την καταπολέμηση της εποχικότητας, καθώς το σύνολο των υποδομών σε αυτές τις περιοχές λειτουργούν κατά κύριο λόγο όλο το έτος. Επιπλέον, ο συνδυασμός των πολιτιστικών κινήτρων με επιπρόσθετα κίνητρα όπως αγορές, ψυχαγωγία, city-breaks κ.ά. θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη για διάφορους κλάδους των τοπικών οικονομικών (π.χ. εμπορικά καταστήματα, πολιτιστικές εκδηλώσεις κ.ά.).

• Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην επαρκή αξιοποίηση των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς (UNESCO). Οι περιοχές που τα διαθέτουν θα πρέπει να εκμεταλλευτούν στο έπακρο την παγκόσμια αναγνωρισιμότητα που αποκτά η περιοχή. Ταυτοχρόνως, θα πρέπει να γίνουν περαιτέρω προσπάθειες για την ένταξη επιπλέον μνημείων στον κατάλογο της UNESCO. Σημειώνεται εδώ η προσπάθεια που γίνεται από το Ζαγόρι για την ένταξή του ως Ελληνικό Πολιτιστικό Τοπίο στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς με στόχους τη διεθνή προβολή, την τουριστική αξιοποίηση αλλά και την προστασία του τοπίου και της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής της περιοχής.

• Κρίνεται σκόπιμο, η προώθηση του πολιτισμικού τουρισμού να γίνει στοχευμένα, σε αγορές που παρουσιάζουν ορισμένα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ως προς την εποχικότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αγορά της Κίνας. Η Κίνα ως ανερχόμενη αγορά του εξερχόμενου τουρισμού αποτελεί μια νέα και μεγάλη αγορά για το σύνολο των ευρωπαϊκών προορισμών. Τα ταξίδια των Κινέζων τουριστών στην Ευρώπη περιλαμβάνουν: επισκέψεις σε πολλές χώρες και στα σημαντικότερα μνημεία τους, γνωριμία με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό, αγορές πολυτελείας και χαμηλή εποχικότητα. Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα πρέπει να πραγματοποιηθούν προσπάθειες προώθησης πολιτισμικού-αστικού τουρισμού στη συγκεκριμένη αγορά είτε ως ταξίδια αποκλειστικά στην Ελλάδα είτε ως μέρος ενός μεγαλύτερου ταξιδιού. Άλλα ενδεικτικά παραδείγματα τέτοιων αγορών είναι η Ρωσία και η Ινδία.

• Αξίζει να αναφερθεί εδώ ότι η σχέση μεταξύ τουρισμού και πολιτισμού είναι αμφίδρομη. Πιο συγκεκριμένα, η στροφή προς τον πολιτισμικό τουρισμό εκ των πραγμάτων θα αυξήσει και την προσφορά πολιτιστικών προϊόντων. Όπως έχει υποστηριχθεί, κινητήρια δύναμη της αναπτυξιακής πορείας της οικονομίας του πολιτισμού αποτελεί ο τουρισμός, ο οποίος μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός διάδοσης των προϊόντων του πολιτισμού. Συνεπώς, η στήριξη και προώθηση του ενός θα συμβάλλει στην ανάπτυξη του άλλου.

Αναφορικά με τον θρησκευτικό τουρισμό, το πλεονέκτημα που παρουσιάζει η συγκεκριμένη μορφή στη χώρα μας είναι η χωρική διασπορά των μνημείων θρησκευτικού ενδιαφέροντος. Σε συνδυασμό με τα ιδιαιτέρα χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης αγοράς, προκύπτουν οι εξής προτάσεις για την ανάπτυξη και αξιοποίησή της:

• Η αξιοποίηση των θρησκευτικών μνημείων θα ενισχύσει οικονομικά αρκετές περιοχές που χαρακτηρίζονται «μειονεκτικές». Η χωρική διασπορά των μνημείων προσφέρει αυτή τη δυνατότητα, ενώ δύναται να αποτελέσει ευκαιρία –όπως έχει υποστηριχθεί– για την ενεργοποίηση «εγκαταλειμμένων» κλάδων των εκάστοτε οικονομιών (π.χ. οικοτεχνία, ξυλογλυπτική, γεωργία).

• Ο θρησκευτικός τουρισμός δύναται να αποτελέσει μοχλό αναζωογόνησης του εσωτερικού τουρισμού, που σημείωσε ιδιαίτερα μεγάλη μείωση λόγω της οικονομικής κρίσης. Κρίνεται σκόπιμο η εστίαση να πραγματοποιηθεί στις μεγαλύτερες ηλικίες, οι οποίες αφενός παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ζήτηση στη συγκεκριμένη αγορά, αφετέρου δύνανται να συμβάλλουν στην ενίσχυση της τουριστικής κίνησης σε περιόδους χαμηλής ζήτησης.

• Βασικό χαρακτηριστικό του θρησκευτικού τουρισμού στην Ελλάδα αποτελεί η έλλειψη εξωστρέφειας. Οι περισσότεροι επισκέπτες είναι εσωτερικοί τουρίστες. Για τον λόγο αυτό κρίνεται σκόπιμη η αξιοποίηση των ομόθρησκων αγορών της Ανατολικής Ευρώπης (π.χ. Ρωσία, Σερβία). Σημειώνεται εδώ ότι, τα τελευταία χρόνια, έχουν γίνει προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση από το Συνοδικό Γραφείο Προσκυνηματικών Περιηγήσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος.

• Αναγκαία συνθήκη για την ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού αποτελεί η ολοκληρωμένη καταγραφή και προβολή του συνόλου των θρησκευτικών μνημείων της χώρας. Το αντικείμενο αυτό αποτελεί και έναν από τους βασικούς στόχους του μνημονίου συνεργασίας που υπέγραψε η Εκκλησία της Ελλάδος με το Υπουργείο Τουρισμού. Σε αυτό αναφέρονται χαρακτηριστικά ως στόχοι: «η προστασία, η ανάδειξη, η προβολή και η προώθηση της αναγνωρισιμότητας και επισκεψιμότητας, των ιερών μνημείων, τόπων, περιοχών, προσκυνημάτων και κειμηλίων, του περιβάλλοντος χώρου, καθώς και της θρησκευτικής και λατρευτικής εν γένει ζωής…»,

• Λαμβάνοντας υπόψη ότι σχεδόν το σύνολο των θρησκευτικών μνημείων της χώρας βρίσκονται σε λειτουργία, αποτελεί αναγκαιότητα ο σωστός σχεδιασμός ώστε, αφενός να μην χαθεί το θρησκευτικό στοιχεία, αφετέρου να προωθηθούν τα ιδιαίτερα πολιτιστικά στοιχεία που παρουσιάζουν, έτσι ώστε να αυξηθεί η ελκυστικότητά τους και σε τουρίστες που δεν ελκύονται από το θρησκευτικό ενδιαφέρον. Ενδεικτικά παραδείγματα αποτελούν η Νέα Μονή της Χίου –με έντονο πολιτιστικό ενδιαφέρον– όπως επίσης και όλα τα θρησκευτικά μνημεία που συγκαταλέγονται στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

• Ο αμιγώς θρησκευτικός τουρίστας –ιδιαίτερα στη χώρα μας– αναζητά καταλύματα μεσαίας ή χαμηλής κατηγορίας. Το στοιχείο αυτό αναδεικνύει τη σημασία της ανάπτυξης της συγκεκριμένης μορφής σε περιοχές όπου η τουριστική προσφορά βασίζεται σε ξενοδοχειακές κλίνες χαμηλών κατηγοριών.

Παράλληλα με τα προαναφερθέντα, για τον πολιτισμικό και τον θρησκευτικό τουρισμό κρίνεται σκόπιμο να εφαρμοστούν κοινές πολιτικές που θα συμβάλλουν εξίσου στην προώθηση των συγκεκριμένων μορφών. Πιο συγκεκριμένα, οι θεματικές διαδρομές και στις δύο περιπτώσεις θα συμβάλλουν στην ελκυστικότητα του προσφερόμενου προϊόντος αλλά και στην ενίσχυση της εξωστρέφειας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι περιηγήσεις «Οι Δρόμοι του Παυσανία» και «Τα Βήματα του Αποστόλου Παύλου» που προωθούνται ως περιηγήσεις συνδυάζοντας ένα σύνολο στοιχείων πολιτισμού, θρησκείας και φύσης.

Ο πολιτισμός και η θρησκεία αποτελούν στοιχεία που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και ως εκ τούτου το ενδιαφέρον για τον πολιτισμό εμπεριέχει και τη γνωριμία με τη θρησκεία και το αντίστροφο. Σε αυτό το είδος τουριστικής ανάπτυξης συνδυάζονται κίνητρα ενός θεματικού άξονα –στην προκειμένη περίπτωση αυτόν του πολιτισμού. Συνεπώς, προωθούνται στοιχεία που α- φορούν εν γένει τον πολιτισμό όπως αρχαιολογικοί χώροι, τοπικές εορτές (συχνά συνδεδεμένες με τη θρησκεία), θρησκευτικά μνημεία. Άλλωστε, αρκετά θρησκευτικά μνημεία παρουσιάζουν εξαιρετικό αρχιτεκτονικό και πολιτισμικό ενδιαφέρον που ξεπερνούν το θρησκευτικό ενδιαφέρον. Η τουριστική ανάπτυξη σε «πλέγμα» θα συμβάλλει ιδιαιτέρως στην ανάπτυξη ενός σύνθετου τουριστικού προϊόντος σε επίπεδο νομού η περιφέρειας, δίνοντας τη δυνατότητα για την περαιτέρω αξιοποίηση των πόρων που σχετίζονται με τον πολιτισμό και τη θρησκεία.

 

  1. 27/07 15:06

    Τηλεοπτική αντιπαράθεση ανάμεσα στην Ελ. Κουντουρά και το δήμαρχο Κω

  2. 27/07 14:58

    Ελληνικά προϊόντα και εκδηλώσεις στη διεθνή έκθεση ενέργειας ΕΧΡΟ 2017 στο Καζακστάν

  3. 27/07 14:50

    Δήμος Μυλοποτάμου: Πολιτιστικό Φεστιβάλ "Ταλλαία" - Ολο το πρόγραμμα

  4. 27/07 14:47

    Thomas Cook: +22% οι κρατήσεις για Ελλάδα

  5. 27/07 14:19

    2 επιπλέον πλοία στη γραμμή Σαμοθράκη- Αλεξανδρούπολη

  6. 27/07 13:19

    ΕΟΤ: Press trips σε Λέσβο και Χίο- Βρετανοί δημοσιογράφοι στην Πελοπόννησο

  7. 27/07 13:14

    Scalani Hills Boutari Winery & Residences: Πιστοποιητικό Αριστείας από την ΤripAdvisor

  8. 27/07 12:47

    FTI: Σχέδια για επέκταση των ξενοδοχείων Labranda στην Ελλάδα

  9. 27/07 12:25

    Ξενοδοχείο 5 αστέρων και βίλες στο Γκολφ Κρήτης

  10. 27/07 12:01

    Τουρισμός πολυτελείας: Η συνταγή της επιτυχίας για αποτελεσματικές πωλήσεις

  11. 27/07 11:57

    Τουρισμός: Ανοίγει η Τυνησία για τους Βρετανούς

  12. 27/07 11:49

    Η Μαγιόρκα λέει όχι στον «τουρισμό του αλκοόλ»

  13. 27/07 11:46

    Διαδραστικό μάθημα ζαχαροπλαστικής στο Creta Maris

  14. 27/07 11:36

    Νέες άδειες για ξενοδοχεία σε Μύκονο και Κρήτη

  15. 27/07 11:26

    DER Touristik: Περισσότερες πτήσεις & ξενοδοχεία στην Ελλάδα το 2018

  16. 27/07 11:08

    ΠΕΝΕΝ: Aπεργιακές κινητοποιήσεις σε πλοία της γραμμής Ραφήνα-Κυκλάδες

  17. 27/07 11:04

    Το υπουργείο Τουρισμού στηρίζει το τουριστικό άνοιγμα των Βορείων Προαστίων

  18. 27/07 10:58

    Διεθνές αγγλόφωνο Μεταπτυχιακό στον Βιώσιμο Τουρισμό από 3 πανεπιστήμια

  19. 27/07 10:38

    Γερμανικός τουρισμός: Μειωμένες κρατήσεις τον Ιούνιο για Κρήτη και Ρόδο, αύξηση για Κω

  20. 27/07 10:31

    Κως: Η ενέργεια του νησιού και των ανθρώπων του

  21. 27/07 10:08

    Άδεια ύδρευσης από γεώτρηση σε ξενοδοχεία της Ρόδου

  22. 27/07 10:05

    ΕΟΤ: Μεταβίβαση υπογραφής αποφάσεων και εγγράφων

  23. 27/07 09:55

    Μόνο το 5% των Γερμανών θα πήγαινε Τουρκία για διακοπές

  24. 27/07 09:46

    Δήμος Θεσσαλονίκης: Eνοικίαση ακινήτων για πρόσφυγες

  25. 27/07 09:44

    Δήμος Χίου: Αιτήματα για την αντιμετώπιση του προσφυγικού

  26. 27/07 09:35

    Αποσπάσεις από ΕΟΤ και υπ. Τουρισμού στο εξωτερικό χωρίς κενή οργανική θέση

  27. 27/07 09:32

    Δράσεις για τον τουρισμό από τους Δήμους Ιωαννιτών, Eρμιονίδας και Νάξο

  28. 27/07 09:30

    Διαγωνισμός για ξενοδοχειακές κλίνες στη Δράμα

  29. 27/07 09:20

    Αναστολή της απεργίας στους αρχαιολογικούς χώρους της Αττικής

  30. 26/07 20:13

    Germania: Νέες συνδέσεις με Ηράκλειο, Κω και Αθήνα το 2018

  31. 26/07 19:15

    Xερσόνησος: Προβολή των επιχειρήσεων με εφαρμογή της Google

  32. 26/07 18:49

    Η Αθήνα ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο μέσω διάσημων Γερμανών instagramers

  33. 26/07 16:51

    Sete Intelligence: Τα χαρακτηριστικά του νέου χωροταξικού σχεδίου για τον τουρισμό

  34. 26/07 16:28

    Lufthansa: 7 νέοι χειμερινοί προορισμοί από Φρανκφούρτη και Μόναχο

  35. 26/07 15:56

    Egyptair: Απευθείας πτήσεις για Σαντορίνη και περισσότερες πτήσεις Αθήνα-Κάιρο

  36. 26/07 15:48

    The Digital Gate II: Ποιές ομάδες πέρασαν στην 3η φάση

  37. 26/07 15:42

    Φρένο στην Uber βάζει νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών

  38. 26/07 14:39

    Τουρισμός από το Χονγκ Κονγκ στη Λευκάδα

  39. 26/07 14:09

    Ανοίγει η Σχολή Ξεναγών της Αθήνας μετά από 7 χρόνια

  40. 26/07 14:03

    Κινεζικός τουρισμός: Tα ψώνια δεν είναι πια το βασικό ενδιαφέρον στα διεθνή ταξίδια

  41. 26/07 13:21

    Το Esperides Beach δημοφιλέστερο ελληνικό ξενοδοχείο στη Γερμανία το τελευταίο 15νθήμερο

  42. 26/07 13:14

    Στη Ζάκυνθο η πρώτη εκκόλαψη Caretta caretta στην Ελλάδα

  43. 26/07 13:00

    Ο Τουριστικός Οργανισμός Χαλκιδικής προωθεί τον τουρισμό μέσω των πολιτιστικών εκδηλώσεων

  44. 26/07 12:56

    ΞΕΕ: «1ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας» στην έκθεση xenia

  45. 26/07 12:49

    Τα σχέδια της Fraport Greece για το αεροδρόμιο της Ρόδου

  46. 26/07 12:09

    Ρωσικός τουρισμός: 3η στις online πωλήσεις πακέτων η Ελλάδα το α' 6μηνο

  47. 26/07 11:49

    Εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών: Στις 3 Αυγούστου online η πλατφόρμα- Πώς θα λειτουργεί

  48. 26/07 11:46

    400.000 ευρώ για αποκατάσταση των ζημιών στο λιμάνι της Κω

  49. 26/07 11:29

    Minoan Group: Συζητήσεις με Hotel Operators για την Ίτανος Γαία στην Κρήτη

  50. 26/07 11:18

    STR: +6,5% τα έσοδα ανά δωμάτιο στα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία το β’ 3μηνο

  51. 26/07 10:55

    MKG Mediterranean HIT Report: Οι επιδόσεις των ξενοδοχείων στη Μεσόγειο τον Ιούνιο

  52. 26/07 10:53

    Δράσεις τουριστικής προβολής από τους Δήμους Θάσου, Αμφίπολης και Αγίου Νικολάου

  53. 26/07 10:39

    Αφιέρωμα του RTL Ολλανδίας στην Κρήτη

  54. 26/07 10:29

    ΕΞΑ-ΑΑ: Έκκληση για την απεργία στους αρχαιολογικούς χώρους της Αττικής

  55. 26/07 10:25

    Eurowings, η ηγέτιδα της αγοράς σε τέσσερα γερμανικά αεροδρόμια

  56. 25/07 23:08

    Γ. Προξενείο Μόσχας: Aπόλυτα ασφαλής προορισμός η Κως

  57. 25/07 16:59

    Ευρεία σύσκεψη για το αεροδρόμιο της Λέρου

  58. 25/07 16:56

    Ήχοι, γεύσεις και χρώματα Ελλάδας στο Καζακστάν

  59. 25/07 16:38

    Celestyal: Θεματική κρουαζιέρα "Ειδυλλιακό Αιγαίο"

  60. 25/07 15:25

    H Space Hellas άμεσος συνεργάτης της Microsoft για λύσεις Cloud

  61. 25/07 15:04

    Fraport: Εργα μεγάλης κλίμακας στο αεροδρόμιο της Ρόδου

  62. 25/07 14:36

    Κως: Ξανά σε λειτουργία τα ημερόπλοια για συνδέσεις με την Τουρκία

  63. 25/07 14:29

    Δήμος Αριστοτέλης: 3.000 επισκέπτες στις Ημέρες Τοπικών Προϊόντων

  64. 25/07 14:23

    ΕΟΤ: Υποστήριξη σε πολιτιστικά φεστιβάλ σε Πάτμο και Πήλιο

  65. 25/07 14:22

    1.200 προσλήψεις στην easyjet

  66. 25/07 13:59

    FedHATTA: "Συγχαρητήρια για το πλήγμα που προκαλείται στον τουρισμό μας"

  67. 25/07 13:34

    Παρουσίαση του Ελληνικού Πρωινού της Ίου

  68. 25/07 12:38

    Booking.com: Τι απασχολεί το μυαλό των ταξιδιωτών την πρώτη ημέρα των διακοπών

  69. 25/07 12:13

    Κως: Ανοίγουν και πάλι η Κάζα Ρομάνα και το Ρωμαϊκό Ωδείο

  70. 25/07 11:51

    Συνέδριο Φιλοσοφίας και Παιδείας στην Αρχαία Ολυμπία και την Καλιδόνα Ζαχάρως

  71. 25/07 11:44

    Περιφέρεια Ν. Αιγαίου: Υπογραφή προγραμματικών συμβάσεων για 8 υδατοδρόμια

  72. 25/07 11:38

    ΕΟΤ: Αφιερώματα για Κω, Σκιάθο, Σκόπελο και Ζάκυνθο στη Σουηδία

  73. 25/07 11:19

    H Huffington Post Ιταλίας εκθειάζει την Αλόννησο

  74. 25/07 11:15

    trivago: Πρόσβαση των ξενοδόχων σε 5 δισεκατομμύρια τιμές δωματίων

  75. 25/07 11:13

    Βρετανικός τουρισμός: Κρήτη & Κέρκυρα top προορισμοί για λιγότερα έξοδα στην παραλία

  76. 25/07 11:06

    ΣΕΤΕ προς Λ.Κονιόρδου: Βρείτε λύση ώστε να αποφευχθεί η απεργία στους αρχαιολογικούς χώρους της Αττικής

  77. 25/07 10:52

    Μέτωπο κατά της βίας από Δήμο Αθηναίων και Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών

  78. 25/07 10:29

    Η Ύδρα αδελφοποιείται με το Μόντρεαλ χάρη στον Κοέν

  79. 25/07 10:22

    Δράσεις για τον τουρισμό από τους Δήμους Κυθήρων, Μήλου και Χερσονήσου

  80. 24/07 22:20

    Robert Duglin: Ο αμερικανικός τουρισμός στην Ελλάδα θα αυξηθεί θεαματικά λόγω του συνεδρίου της ASTA

  81. 24/07 22:05

    ΠΑΣΟΚ: Μείωση της φορολογίας στον τουρισμό

  82. 24/07 21:13

    Ryanair: Πάγωμα τιμών σε 500.000 θέσεις για χειμερινά ταξίδια

  83. 24/07 21:11

    Ιδρύθηκε η Αγροδιατροφική Σύμπραξη Ι. Νήσων “Ιόνια Γη”

  84. 24/07 21:07

    Emirates - flydubai: Nέα συμφωνία ευρείας συνεργασίας

  85. 24/07 16:51

    Eπιτροπή αποτίμησης των ζημιών σε επιχειρήσεις της Κω

  86. 24/07 16:43

    O τουρισμός των νησιών του Ν.Αιγαίου στο επίκεντρο του αναπτυξιακού προγράμματος της Περιφέρειας

  87. 24/07 16:39

    Ελληνικός τουρισμός: Βρετανοί, Γερμανοί & Ρώσοι ανέβασαν τις ταξιδιωτικές εισπράξεις το Μάιο

  88. 24/07 16:25

    Get Your Guide: Iσχυρή η ζήτηση για ξεναγήσεις στα μνημεία της Ελλάδας

  89. 24/07 16:13

    FedHATTA: Ξεκίνησε η προετοιμασία για το ετήσιο συνέδριο της ASTA στην Αθήνα

  90. 24/07 15:33

    Συνάντηση Κουντουρά με τον πρόεδρο της Ελληνικής Κοινότητας Μελβούρνης

  91. 24/07 14:29

    Πυκνώνουν οι αεροπορικές συνδέσεις εσωτερικού με το Ιόνιο

  92. 24/07 14:20

    Μ. Κόνσολας: Μέτρα στήριξης της τοπικής οικονομίας της Κω

  93. 24/07 13:51

    Στη Σαντορίνη και στο Aressana Spa Hotel and Suites η Νία Βαρντάλος

  94. 24/07 13:43

    Ο Έλληνας νέος διευθυντής F & B στο Hilton London Bankside

  95. 24/07 13:17

    Καταργήθηκε το roaming- Τέλος στους αυξημένους λογαριασμούς κινητού μετά τις διακοπές

  96. 24/07 13:04

    Ξενοδοχεία: 5 τρόποι να αυξήσετε τα έσοδα χρησιμοποιώντας τα social media

  97. 24/07 12:26

    Thomas Cook: Απόλυτη προτεραιότητα η αναβάθμιση της ποιότητας στα ξενοδοχεία της

  98. 24/07 12:08

    CityHub: Εικόνες από το ξενοδοχείο του μέλλοντος

  99. 24/07 12:04

    Συνέδριο Hospitality.Next: Tourism Megatrends

  100. 24/07 12:04

    Νέος υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού στην Τουρκία