Απάντηση ΙΝΣΕΤΕ στη Συνομοσπονδία Εμπορίου: Οι επιπτώσεις του τουρισμού στο λιανεμπόριο

Α Decrease font Enlarge font
Απάντηση ΙΝΣΕΤΕ στη Συνομοσπονδία Εμπορίου: Οι επιπτώσεις του τουρισμού στο λιανεμπόριο

Απάντηση στην πρόσφατη ανάλυση του Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) σχετικά με την επίπτωση που έχει ο τουρισμός στο λιανικό εμπόριο δίνει σήμερα το ΙΝΣΕΤΕ. Τα βασικά σημεία της απάντησης:

  • Ο ισχυρισμός ότι το all inclusive θολώνει την θετική πορεία και τα γενικότερα οφέλη της τουριστικής δραστηριότητας δεν ευσταθεί. Σύμφωνα με μελέτες, οι πελάτες all Inclusive δαπανούν στο λιανεμπόριο παρόμοια ή και υψηλότερα ποσά από αυτά που δαπανούν οι άλλοι πελάτες.
  • Σχεδόν το 60% των εισερχόμενων τουριστών στην Ελλάδα προέρχεται από τις ανώτερες εισοδηματικές τάξεις, επομένως δεν ευσταθεί ο ισχυρισμός ότι οι περισσότεροι τουρίστες που επισκέπτονται τη Χώρα μας είναι μέσου και χαμηλού εισοδήματος.
  • Από το 2012 και έπειτα η ανάκαμψη του τουρισμού βασίζεται σε ταχεία αλλαγή μοντέλου. Ενώ δηλαδή προ κρίσης η τουριστική δραστηριότητα στην Ελλάδα οφειλόταν κατά 70% στον εισερχόμενο τουρισμό και κατά 30% στον εγχώριο τουρισμό, σήμερα περισσότερο από 90% της τουριστικής δραστηριότητας οφείλεται στον εισερχόμενο τουρισμό. Δηλαδή, εν μέσω της πρωτοφανούς κρίσης που έπληξε την χώρα, ο τουρισμός πέτυχε το ζητούμενο για το σύνολο της ελληνικής οικονομίας: να γίνει απολύτως εξωστρεφής ενώ παράλληλα αύξησε τα συνολικά μεγέθη του με αποτέλεσμα πλέον να συνεισφέρει το περισσότερο από το 10% του ΑΕΠ άμεσα και άνω του 25% άμεσα και έμμεσα.

Διαβάστε αναλυτικά την απάντηση του ΙΝΣΕΤΕ....

Με ενδιαφέρον και ιδιαίτερη προσοχή μελετήθηκαν τα στοιχεία που εξέδωσε στις 22 Αυγούστου η ΕΣΕΕ από το ΙΝΕΜΥ και τα οποία αφορούν στην τουριστική κίνηση και τις επιπτώσεις στο λιανεμπόριο. Από την πλευρά του το ΙΝΣΕΤΕ (Ινστιτούτο ΣΕΤΕ) δεν μπορεί παρά να συμφωνήσει με το γεγονός ότι ο τουρισμός αποτελεί μια από τις «ατμομηχανές» της ελληνικής οικονομίας με εξαιρετικά σημαντικά οφέλη για το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας, αλλά και να τονίσει τον σημαντικό ρόλο του εμπορίου στην οικονομία και την απασχόληση.

Ωστόσο, επισημαίνεται ότι αρκετά από τα στοιχεία που αναφέρονται στο σημείωμα της ΕΣΕΕ έχουν παρερμηνευτεί ή δεν αποτυπώνουν επακριβώς την πραγματικότητα. 

Συγκεκριμένα: 

1. «… το λιανικό εμπόριο αποτελεί έναν από τους κλάδους που αναπτύσσει ιστορικά οργανική σύνδεση με την τουριστική δραστηριότητα. Όμως, τα τελευταία χρόνια, για μια σειρά από λόγους (περιορισμένο τουριστικό εισόδημα, κατίσχυση υποδείγματος all inclusive κ.α.), η σύνδεση αυτή παρουσιάζει σημαντικές υστερήσεις που σε μεγάλο βαθμό θολώνουν την άκρως θετική πορεία της τουριστικής δραστηριότητας.»

Ο ισχυρισμός ότι το υπόδειγμα all inclusive θολώνει την θετική πορεία και τα γενικότερα οφέλη της τουριστικής δραστηριότητας δεν ευσταθεί. Δύο (2) πρόσφατες μελέτες - η μια του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ – δείχνουν ότι οι πελάτες All Inclusive δαπανούν στο λιανεμπόριο παρόμοια ή και υψηλότερα ποσά από αυτά που δαπανούν οι άλλοι πελάτες, ενώ δαπανούν λιγότερα χρήματα για εστίαση εκτός ξενοδοχείου λόγω του γεγονότος ότι η σίτιση καλύπτεται μέσω του τουριστικού πακέτου. 

Σύμφωνα με την έρευνα Εμπόριο και Τουρισμός στην Κρήτη που εκπόνησε το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ το 2014, σε δείγμα 1.300  τουριστών με στρωματοποίηση κατά αεροδρόμιο άφιξης και κατά χώρα προέλευσης, η δαπάνη των τουριστών στα εμπορικά καταστήματα και στα εστιατόρια/μπαρ, ανάλογα με τον τύπο καταλύματος που διέμειναν, είναι η ακόλουθη:

ΕΤΗΣΙΕΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ                                         2016/15      2017/16

 ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ ΑΠΟ ΕΙΣΕΡΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ    -6,4%          +10,5%

 ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΩΝ ΑΓΑΘΩΝ             +6,3%         +7,4%

ΔΚΕ ΛΙΑΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ                                      -2%             +1,7%

Στην Κρήτη, όπου και πραγματοποιήθηκε η έρευνα, δαπανάται περισσότερο από το 20% του ποσού που δαπανούν οι εισερχόμενοι τουρίστες στην Ελλάδα και άρα τα στοιχεία αυτά μπορούν να θεωρηθούν ως αρκετά αντιπροσωπευτικά για όλη τη χώρα. 

Σε παρόμοια συμπεράσματα κατέληξε και πρόσφατη μελέτη του Αμερικανικού Κολλεγίου της Θεσσαλονίκης για τον τουρισμό στην Ρόδο το 2017, σε δείγμα περισσότερων των 3.000 ερωτηματολογίων. Σύμφωνα με την έρευνα αυτή, που παρουσιάστηκε στο ετήσιο συνέδριο των Διευθυντών των Ξενοδοχείων της Ρόδου τον περασμένο Απρίλιο, η δαπάνη των τουριστών στα εμπορικά καταστήματα και στα εστιατόρια/μπαρ, ανάλογα με τον τύπο πακέτου, είναι η ακόλουθη:

 Δαπάνες (ευρώ) σε Αγορές και Εστίαση στη Ρόδο

       Τύπος Πακέτου

       Διαμονή και Πρωϊνό                141

       Διαμονή με Ημιδιατροφή         140

       All Inclusive                           135

       Μέσος Όρος                           138

       Πηγή: Έρευνα Ικανοποίησης Τουριστών Ρόδου, American College of Thessaloniki

2. «Βέβαια, η υστέρηση αυτή δεν είναι οριζόντια καθώς σε κάποιους επιμέρους υποκλάδους του λιανικού εμπορίου, όπως τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (super markets), τα καύσιμα και τα έπιπλα-ηλεκτρικά είδη-οικιακός εξοπλισμός, καταγράφεται σημαντική (ποσοστιαία) αύξηση του κύκλου εργασιών η οποία αναπόδραστα τροφοδοτείται από τη μεγέθυνση της τουριστικής δραστηριότητας αλλά και από την επέλαση του μοντέλου βραχυχρόνιας μίσθωσης (Airbnb)……. Στον αντίποδα, το καλύτερο τουριστικό δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου και μάλιστα σε περίοδο εκπτώσεων, ο συνολικός τζίρος του λιανικού εμπορίου μετά βίας ξεπερνά τα 6 δις ευρώ τα τελευταία τρία χρόνια, παρά την κατακόρυφη αύξηση των τουριστικών μεγεθών.»

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που επεξεργάστηκε το ΙΝΕΜΥ – ΕΣΕΕ, ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών (ΔΚΕ) του τουρισμού μετά το 2013 καταγράφει θετικούς ρυθμούς μεγέθυνσης, ενώ ο ΔΚΕ του λιανικού εμπορίου οριακά θετικές μεταβολές.  Στο σημείο αυτό είναι απαραίτητο να υπενθυμίσουμε ότι ο ΔΚΕ υπολογίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ με βάση τα συνολικά ποσά που έχουν τιμολογήσει οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην σχετική δειγματοληπτική έρευνα, και παίζει σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση της στατιστικής εκτίμησης για την ιδιωτική κατανάλωση στη χώρα.

Οι εισπράξεις από τον εισερχόμενο τουρισμό, αντίθετα, βασίζεται σε δειγματοληπτική έρευνα της ΤτΕ που απευθύνεται στους εισερχόμενους τουρίστες και αφορά το μέγεθος και τις κατηγορίες της τουριστικής δαπάνης. Οι αιτίες της αναντιστοιχίας μεταξύ των μεγεθών αυτών γίνονται ιδιαίτερα ευκρινείς όταν εξετάσουμε και τις εισαγωγές καταναλωτικών αγαθών, ένα μέγεθος το οποίο επίσης προσμετράται σε μεγάλο βαθμό με πραγματικά - όχι δηλωθέντα - στοιχεία.  (Για μια αναλυτική παρουσίαση του θέματος αυτού, βλ. ενότητες 1.6 και 1.7 της πρόσφατης έκθεσης ΙΝΣΕΤΕ για την ελληνική οικονομία).     

 
        ΕΤΗΣΙΕΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ                              2016/15    2017/16
       
      ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ ΑΠΟ ΕΙΣΕΡΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ   5,4%      10,5%
      ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΩΝ ΑΓΑΘΩΝ           6,3%       7,4%
Δ    ΔΚΕ ΛΙΑΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ                                2%          1,7%
-
 

Όπως φαίνεται στον παραπάνω Πίνακα, ενώ το 2016 οι εισαγωγές καταναλωτικών αγαθών αυξήθηκαν κατά 6,3%, ο ΔΚΕ στο λιανικό εμπόριο μειώθηκε κατά -2%, ενώ το 2017 η αύξηση των εισαγωγών καταναλωτικών αγαθών κατά 7,4% - και των τουριστικών εισπράξεων κατά 10,5% - συνοδεύτηκε από μια αύξηση του ΔΚΕ στο λιανικό εμπόριο μόλις κατά 1,7%.  Η αναντιστοιχία αυτή οφείλεται - αυτονόητα - στην έξαρση των μη καταγεγραμμένων συναλλαγών - που φυσικά δεν περιορίζονται στον κλάδο του λιανικού εμπορίου. Αναμφισβήτητα βασική αιτία για την έξαρση αυτή είναι η υπέρμετρη και αντιαναπτυξιακή υπερφορολόγηση που πλήττει συνολικά αλλά - με διαφορετικούς τρόπους - όλους τους κλάδους της ελληνικής οικονομίας. 

Όσον αφορά στην επίπτωση του μοντέλου της βραχυχρόνιας μίσθωσης σε υποκλάδους του λιανικού εμπορίου - πέρα από τα οικονομικά κόστη για τον επιχειρηματικό τομέα των καταλυμάτων και τα διαφυγόντα δημοσιονομικά έσοδα που συνεπάγεται η μη-ολοκλήρωση της ρύθμισης της δραστηριότητας αυτής μέχρι σήμερα - πρέπει να σημειωθεί και η σημασία της εσωτερικής χρηματοοικονομικής οργάνωσης των επιχειρήσεων και ο βαθμός συγκέντρωσης σε κάθε επιμέρους υποκλάδο για την εκτίμηση των αντίστοιχων ΔΚΕ. 

 

3.«οι περισσότεροι τουρίστες που επισκέπτονται τη Χώρα μας είναι μέσου και χαμηλού εισοδήματος…».

Σύμφωνα με τα στοιχεία παγκόσμιας έρευνας σε δείγμα μισού εκατομμυρίου ανθρώπων, σχεδόν το 60% των εισερχόμενων τουριστών στην Ελλάδα προέρχεται από τις ανώτερες εισοδηματικές τάξεις (βλ. σελ. 5 μελέτης για το Προφίλ εισερχόμενου τουρισμού για διακοπές στην Ελλάδα, ΙΝΣΕΤΕ, Φεβ 2018). Επίσης, είναι αξιοσημείωτο ότι σύμφωνα με έρευνα της TUI, του μεγαλύτερου tour operator παγκοσμίως που επίσης παρουσιάστηκε στο προαναφερθέν συνέδριο Διευθυντών Ξενοδοχείων στην Ρόδο, ο χαμηλότερος βαθμός ικανοποίησης των πελατών της από τις παροχές και ευκολίες που χρησιμοποιούν στην Ελλάδα είναι στον χώρο του shopping με βαθμό ικανοποίησης 69,8%, έναντι 71,3% για το περιβάλλον, 76,3% για τις πολιτιστικές δραστηριότητες, 83,4% για τις παραλίες, 84,6% για τον προορισμό συνολικά και 90,9% για τα ξενοδοχεία. Σε παρόμοια συμπεράσματα καταλήγουν και οι ετήσιες έρευνες της GBR Consulting για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Αθήνας – Αττικής & Αργοσαρωνικού και της αντίστοιχης της Θεσσαλονίκης. Αναμφισβήτητα, η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και προϊόντων από την αγορά θα οδηγήσει και σε αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης των τουριστών. 

«… ενώ η πλειοψηφία των επισκεπτών φαίνεται να επιλέγει την Ελλάδα ως «φθηνό» τουριστικό προορισμό»

Η αντίληψη ότι η Ελλάδα είναι φθηνός προορισμός είναι εσφαλμένη. Μεταξύ άλλων, για τις περισσότερες βασικές αγορές εισερχόμενου τουρισμού η πρόσβαση είναι αεροπορική και άρα ένα ταξίδι στην Ελλάδα εξ’ αυτού και μόνο του γεγονότος δεν μπορεί να είναι φθηνό. Η επιβολή υψηλής φορολογίας ευρύτερα στον κλάδο αλλά και ειδικότερα στις μεταφορές καθιστούν την Ελλάδα ως  προορισμό συνολικά ακριβό και οριακά πλέον ανταγωνιστικό με τις γείτονες χώρες.

Παρά το γεγονός ότι τα ετήσια έσοδα από τον εσωτερικό τουρισμό από το 70% συρρικνώθηκαν στο 5% και οι διανυκτερεύσεις από 7,5 εκ. σε 5 εκ., οι Έλληνες είναι ο βασικός  αιμοδότης του τουρισμού όλο το έτος με έσοδα 2 δις ευρώ.»

Αν και η σημασία του εσωτερικού τουρισμού είναι αναμφισβήτητη, ιδιαίτερα για τις περιοχές στις οποίες αποτελεί τον κύριο πελάτη, σύμφωνα με την Έρευνα Διακοπών της ΕΛΣΤΑΤ, η δαπάνη των Ελλήνων για τουρισμό στην Ελλάδα το 2017 ανήλθε σε € 1,4 δισ., δηλαδή λιγότερο από 10% από την δαπάνη του εισερχόμενου τουρισμού. Επίσης, η Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη του εσωτερικού τουρίστα ανέρχεται σε € 280 (ποσό στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και το αντίτιμο των εισιτηρίων μετάβασης στον προορισμό) έναντι € 520 του εισερχόμενου τουρίστα (ποσό που αφορά μόνο την δαπάνη εντός της χώρας και δεν συμπεριλαμβάνει το αντίτιμο των εισιτηρίων μετάβασης εδώ). Τέλος, η δαπάνη του εσωτερικού τουρίστα αποτελεί μέρος των εγχώριων καταναλωτικών δαπανών ενώ η δαπάνη των εισερχόμενων τουριστών αποτελεί μέρος των εξαγωγών της χώρας, αντιπροσωπεύοντας περίπου 25% του συνόλου και καλύπτοντας άνω του 80% του ελλείμματος Ισοζυγίου Αγαθών.

Αντί επιλόγου

Με την ευκαιρία αυτή ειδική αναφορά θα πρέπει να γίνει και στην αναπτυξιακή διάσταση του τουρισμού για την ελληνική οικονομία. Κατ’ αρχάς, από το 2012 και έπειτα η ανάκαμψη του τουρισμού βασίζεται σε ταχεία αλλαγή μοντέλου. Ενώ δηλαδή προ κρίσης η τουριστική δραστηριότητα στην Ελλάδα οφειλόταν κατά 70% στον εισερχόμενο τουρισμό και κατά 30% στον εγχώριο τουρισμό, σήμερα περισσότερο από 90% της τουριστικής δραστηριότητας οφείλεται στον εισερχόμενο τουρισμό.

Δηλαδή, εν μέσω της πρωτοφανούς κρίσης που έπληξε την χώρα, ο τουρισμός πέτυχε το ζητούμενο για το σύνολο της ελληνικής οικονομίας: να γίνει απολύτως εξωστρεφής ενώ παράλληλα αύξησε τα συνολικά μεγέθη του με αποτέλεσμα πλέον να συνεισφέρει το περισσότερο από το 10% του ΑΕΠ άμεσα και άνω του 25% άμεσα και έμμεσα (βλ. μελέτη για την Συμβολή του Τουρισμού στην ελληνική οικονομία το 2017, σελ 13). Παράλληλα, όπως έδειξε μελέτη του ΚΕΠΕ, μόλις το 12,9% των εσόδων από τον εισερχόμενο τουρισμό επανεξάγεται, ενώ το υπόλοιπο 87,1% παραμένει στην ελληνική οικονομία. Για τον λόγο αυτό εξ άλλου, κάθε πρόσθετο € 1 από την τουριστική δραστηριότητα δημιουργεί πρόσθετη οικονομική δραστηριότητα έως € 1,65 και άρα, συνολικά, το ΑΕΠ αυξάνει κατά €2,65 (βλ. μελέτη για την Συμβολή του Τουρισμού στην ελληνική οικονομία το 2017, σελ 12).

Ακόμα, είναι αξιοπερίεργο πώς ο τουρισμός εξακολουθεί να αντιμετωπίζεται ως κάτι άλλο από «πραγματικές» εξαγωγές, ενώ ως «πραγματικές» εξαγωγές νοούνται μόνον οι εξαγωγές αγαθών. Και αυτό σε μια οικονομία που, εδώ και δεκαετίες, άνω του 50% των εξαγωγών της προέρχεται από υπηρεσίες (τουρισμός και ναυτιλία) και σε έναν κόσμο που βασίζεται όλο και περισσότερο σε εμπόριο υπηρεσιών. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η έκθεση του ΟΗΕ UNCTAD, 2018 (σελ. 24-25):

«Στο διάστημα 2005 - 2016, η αύξηση στις εξαγωγές υπηρεσιών παγκοσμίως υπερέβη σε αξία τις εξαγωγές αγαθών, με αποτέλεσμα την αύξηση του μεριδίου των υπηρεσιών στις συνολικές εξαγωγές τόσο στις ανεπτυγμένες όσο και στις αναπτυσσόμενες οικονομίες.

Το εμπόριο υπηρεσιών έχει επίσης επιδείξει μεγαλύτερη ανθεκτικότητα σε σύγκριση με το εμπόριο αγαθών.(….) Το αυξημένο εμπόριο υπηρεσιών θα μπορούσε να ενισχύσει τις προοπτικές ανάπτυξης και των αναπτυσσόμενων οικονομιών. Οι εξαγωγές υπηρεσιών αναπτυσσόμενων οικονομιών αυξήθηκαν ραγδαία κατά την τελευταία δεκαετία, όπως αντανακλάται στην αύξηση του μεριδίου των αναπτυσσόμενων οικονομιών στις [αυξημένες] παγκόσμιες εξαγωγές υπηρεσιών από 23% το 2005 σε 29% το 2016. Ανά κατηγορία, στα κύρια μερίδια των παγκόσμιων εξαγωγών υπηρεσιών των αναπτυσσόμενων οικονομιών περιλαμβάνονται και οι υπηρεσίες ταξιδιών και μεταφορών».

 

 

  1. 23/09 12:07

    Κινέζοι τουρίστες στον Όλυμπο

  2. 23/09 12:04

    Tα μέλη της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής στην Πάτμο

  3. 23/09 12:00

    Έργα για την τουριστική ανάπτυξη στη Λίμνη Λάδωνα

  4. 23/09 11:59

    Αθλητικές εκδηλώσεις στη Θεσσαλία

  5. 22/09 11:48

    Ψηφιακή προβολή και διαχείριση πολιτιστικών χώρων στα Χανιά

  6. 22/09 11:46

    Ανάπτυξη και ανάδειξη της Λίμνης Δοϊράνης

  7. 22/09 11:44

    Οι Καρποί της Μελίβοιας Γης στη Λάρισα

  8. 21/09 14:51

    H μαγευτική παραλία των Γλάρων στη Χίο από ψηλά

  9. 21/09 14:20

    Ελληνικός Τουρισμός: Γερμανοί και Αμερικανοί οι πρωταγωνιστές στο 7μηνο

  10. 21/09 14:16

    Αεροδρόμιο Καστελίου: Ελληνο-ινδική κοινοπραξία ο οριστικός ανάδοχος- Πότε ξεκινούν τα έργα

  11. 21/09 13:29

    T+L: Η Κρήτη στους 12 top προορισμούς για μοναχικούς ταξιδιώτες

  12. 21/09 13:04

    Μεγαλύτερη διαφάνεια στις χρεώσεις της Airbnb ζητεί η ΕΕ

  13. 21/09 12:42

    Ο κίνδυνος της τουριστικής ασφυξίας

  14. 21/09 12:21

    Μαγιόρκα και Ίμπιζα βάζουν "στοπ" στο δωρεάν αλκοόλ στα ξενοδοχεία από το 2020

  15. 21/09 12:13

    ΙΝΣΕΤΕ: Οδηγός ανακύκλωσης στερεών αποβλήτων στις τουριστικές επιχειρήσεις

  16. 21/09 12:04

    Ζάκυνθος: Ζώνη επικινδυνότητας στο Ναυάγιο

  17. 21/09 11:58

    Στοιχεία στην ΕΛΣΤΑΤ από τα καταλύματα σύντομης διαμονής

  18. 21/09 11:47

    Τα ανεξάρτητα ξενοδοχεία έχουν καλύτερες επιδόσεις

  19. 21/09 11:41

    Περίθαλψη σε τραυματισμένη θαλάσσια χελώνα στη Σύρο

  20. 21/09 11:40

    Βενετία: Πρόστιμα στους τουρίστες που κάθονται στους δρόμους

  21. 21/09 10:56

    ΝΔ: Καθυστερημένα η αύξηση των πόρων του ΕΣΠΑ τουριστικών ΜμΕ

  22. 21/09 10:46

    Προβολή της Μήλου στην Αυστραλία

  23. 21/09 10:46

    Αγκίστρι: Διπλασιάζεται η δυναμικότητα του λιμένα

  24. 21/09 10:41

    Ε.Κουντουρά: Προτεραιότητα η απευθείας αεροπορική σύνδεση Σεούλ-Αθήνας

  25. 21/09 10:34

    Άδειες για δύο νέα ξενοδοχεία 5 αστέρων στη Σαντορίνη

  26. 21/09 10:29

    Δήμος Αργους-Ορεστικού: Aποκατάσταση των μονοπατιών του Αγίου Νικολάου

  27. 21/09 10:28

    Νέες πλωτές εξέδρες σε Χαλκιδική και Σκιάθο

  28. 21/09 10:24

    Μελέτη: Πρωταγωνιστής ο τουρισμός για την ισπανική οικονομία

  29. 21/09 10:22

    Το μαρτύριο της σταγόνας….

  30. 20/09 16:08

    Ευριδίκη Κουρνέτα: Νέο θεσμικό πλαίσιο για τον θεματικό τουρισμό

  31. 20/09 15:50

    Εταιρικές εκδηλώσεις στο Hard Rock Cafe Athens

  32. 20/09 15:36

    Α.Βασιλικός: Η Airbnb ξεπέρασε τον αριθμό κλινών στα ξενοδοχεία στην Αθήνα

  33. 20/09 14:44

    Οι τιμές των ξενοδοχείων το Φθινόπωρο: Ανταγωνιστική η Αθήνα, ακριβά τα νησιά

  34. 20/09 14:22

    Έρευνα: Η Αθήνα καθιερώνεται ως προορισμός διακοπών- το προφίλ των τουριστών της

  35. 20/09 14:14

    Νέο ξενοδοχείο Allsun στην Κρήτη

  36. 20/09 13:49

    Πως μπορούμε να ενισχύσουμε τις πωλήσεις/κρατήσεις σε περιόδους χαμηλής ζήτησης;

  37. 20/09 13:24

    ΤτΕ: +17% οι ταξιδιωτικές εισπράξεις το 7μηνο

  38. 20/09 13:14

    Ryanair: Σχέδια για νέες βάσεις στη Γαλλία

  39. 20/09 12:51

    Προβολή της Ελλάδας στον κορεατικό κινηματογράφο

  40. 20/09 12:48

    Minoan Group: Πώληση τμήματος ταξιδίων- Στόχος να προχωρήσει το πρότζεκτ της Κρήτης

  41. 20/09 12:09

    Η Κρήτη ως επίκεντρο της κυκλικής οικονομίας στα νησιά της Μεσογείου

  42. 20/09 12:07

    Έρευνα: Πώς οι online κρατήσεις μεταβάλλουν την ευρωπαϊκή τουριστική αγορά

  43. 20/09 11:52

    Η Λευκωσία στη σύνοδο κορυφής του World Tourism Cities Federation

  44. 20/09 11:15

    Norwegian: Προγράμματα κρουαζιέρας στα ελληνικά νησιά το 2020

  45. 20/09 11:05

    3 στους 4 Αμερικανούς προτιμά κράτηση διακοπών μέσω τουριστικού γραφείου

  46. 20/09 10:48

    Οι δήμοι Λειψών και Τρικκαίων δημιουργούν τεχνογνωσία

  47. 20/09 10:35

    TornosNews: Οι τυχεροί που κέρδισαν προσκλήσεις για το Athens Flying Week- Όλα τα ονόματα

  48. 20/09 09:51

    Διαδραστική τουριστική προβολή του Ηρακλείου

  49. 20/09 09:49

    Επέκταση ξενοδοχείων στην Ερέτρια και την Κρήτη

  50. 20/09 09:41

    Όλες οι μεγάλες ελληνικές επενδύσεις στη Ρωσία – Το οικονομικό προφίλ των 18 ρωσικών περιφερειών

  51. 20/09 09:36

    Aποκατάσταση του Ιστορικού Φάρου Κόγχης Σαλαμίνας

  52. 20/09 09:34

    Βόρεια Κυνουρία: Τουριστικό brandname «Παράλιο Άστρος»

  53. 19/09 16:57

    Γερμανοί tour operators ξεναγήθηκαν στην Ήπειρο

  54. 19/09 16:53

    Thomas Cook: 10 νέα ξενοδοχεία Cook's Club το καλοκαίρι του 2019- Σχέδια και για Ελλάδα

  55. 19/09 15:42

    MR&H: Ένα μεγάλο επενδυτικό φόρουμ στην Αθήνα

  56. 19/09 15:34

    Διάκριση του Grace Santorini στα Top Mediterranean Resort Awards

  57. 19/09 14:37

    Συνάντηση Κουντουρά με την υπουργό Βετεράνων της Ν. Κορέας στη Σεούλ

  58. 19/09 14:33

    Στο ξενοδοχείο OUT OF THE BLUE Capsis τα Seven Stars Luxury Hospitality Awards

  59. 19/09 14:05

    Fraport: Νέα εποχή για το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης με νέο τερματικό σταθμό

  60. 19/09 13:51

    Οι διακοπές του Μάθιου Μακόναχι στην Ελλάδα- "Τρεις εβδομάδες στον παράδεισο"

  61. 19/09 13:39

    Οι πωλήσεις των ξενοδοχείων στο επίκεντρο του επόμενου 100% Hotel Show

  62. 19/09 13:25

    Ημερίδα "Τουρισμός & 4η Βιομηχανική Επανάσταση"

  63. 19/09 13:14

    Νέο τετράστερο ξενοδοχείο στον Μυλοπόταμο Ρεθύμνης

  64. 19/09 12:32

    Vision 2030: Το πιο φιλόδοξο σχέδιο στην ιστορία του αιγυπτιακού τουρισμού

  65. 19/09 12:15

    Στο προσκήνιο η μεγάλη τουριστική επένδυση στη Σάμο

  66. 19/09 11:47

    92 νέα ξενοδοχειακά πρότζεκτ στην Τουρκία- Κίνδυνο υπερπροσφοράς βλέπουν οι ξενοδόχοι

  67. 19/09 11:24

    Ποια ήταν τα δημοφιλέστερα ελληνικά ξενοδοχεία στη Γερμανία στα τέλη Αυγούστου

  68. 19/09 11:20

    Sky Express: Εισιτήρια από 14,90 ευρώ

  69. 19/09 11:09

    Transavia: Νέες συνδέσεις με Μύκονο και Σαντορίνη το 2019

  70. 19/09 11:03

    Σε διαδικασία πτώχευσης η Small Planet Airlines

  71. 19/09 10:39

    +269% οι αποζημιώσεις σε επιβάτες αεροπορικών εταιρειών στην Ελλάδα φέτος

  72. 19/09 10:03

    British Airways: Πτήσεις προς Κω από το Γκάτγουικ το 2019

  73. 19/09 09:35

    Ψηφιακή γαστρονομία στο Ηράκλειο

  74. 19/09 09:34

    Νέες πλωτές εξέδρες στη Λευκάδα

  75. 19/09 09:32

    Οι Αμερικανοί προτιμούν τις ελληνικές ελιές

  76. 19/09 09:30

    Άδειες για τουριστικές κατοικίες στο Ρέθυμνο

  77. 19/09 09:26

    Δήμος Παιονίας: Ανταλλαγή έκτασης με γη Μονής για τουριστικούς σκοπούς

  78. 18/09 16:14

    To Σχολείο Τουρισμού OnTour ταξιδεύει στη Χαλκιδική

  79. 18/09 15:15

    Άδεια λειτουργίας στη μαρίνα Αλίμου

  80. 18/09 15:10

    Wanderlust Greece: Το νέο βίντεο της καμπάνιας για την Κρήτη

  81. 18/09 14:44

    Wanderlust Greece: Προβολή της Εύβοιας και της Σκύρου

  82. 18/09 14:43

    ΠΟΤ: Ο υπερ-τουρισμός στα αστικά κέντρα

  83. 18/09 14:00

    Η διαδραστική παρουσίαση του Παλιρροϊκού Φαινομένου στη Χαλκίδα

  84. 18/09 13:42

    Αναβαθμίζεται σε πεντάστερο το ξενοδοχείο Regina Mare

  85. 18/09 13:39

    Γραφείο Τουριστικής Πληροφόρησης στο αεροδρόμιο Αράξου

  86. 18/09 13:23

    Αφαίρεση της "Γαλάζιας Σημαίας" από 8 ελληνικές ακτές

  87. 18/09 13:14

    Nέα τουριστική ιστοσελίδα από την Περιφέρεια Αττικής

  88. 18/09 13:10

    Η Πάφος στην πλατφόρμα αειφόρων ταξιδίων «Διαδρομές Παγκόσμιας Κληρονομιάς»

  89. 18/09 13:04

    Το νέο «τέρας» που απειλεί τον ελληνικό τουρισμό

  90. 18/09 12:46

    Τι λέει η ΠΟΞ για την επέκταση της κλαδικής συλλογικής σύμβασης

  91. 18/09 12:41

    Ξενοδοχεία: Οι καλύτερες παροχές για να προσελκύσετε όλους τους ταξιδιώτες

  92. 18/09 12:26

    Παράσταση "Έρωτες και Θρήνοι Γυναικών" στο Ηρώδειο

  93. 18/09 12:10

    Kως: Ημιτελικός για τον υποψήφιο European Young Chef 2018

  94. 18/09 11:49

    ΑΑΔΕ: Νέες διευκρινίσεις για την υποβολή δηλώσεων βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων

  95. 18/09 11:46

    Τουρκία: Στροφή στον ποιοτικό τουρισμό το 2019

  96. 18/09 11:18

    Αναρριχητικός τουρισμός: O ΕΟΤ προβάλλει τα Μετέωρα στη Γερμανία

  97. 18/09 11:14

    Συνάντηση Κουντουρά για τουριστική συνεργασία με τη Ν. Κορέα

  98. 18/09 11:11

    H Περιφέρεια Κρήτης στο φόρουμ για τα «Έξυπνα Νησιά»

  99. 18/09 10:58

    Προβολή ελληνικών προορισμών για γιόγκα στην Ινδία

  100. 18/09 10:50

    Έρχεται η νέα TripAdvisor: Θα θυμίζει social media με εξατομικευμένες ταξιδιωτικές προτάσεις